DJI past geo-fence rond Europese luchthavens aan

Dronefabrikant DJI gaat in 32 landen hun zogenaamde ‘geo-fence’ updaten rond luchthavens en andere plekken waar vliegrestricties zijn. Het GEO 2.0 systeem zorgt ervoor dat DJI drones nog meer afstand houden tot luchthavens.

GEO 2.0

DJI rolde hun nieuwe ‘Geospatial Environment Online (GEO) 2.0’ systeem uitrollen voor consumentendrones. Dit houdt in dat de geo-fence, een virtueel hekwerk bij no-fly zones, worden aangepast. Hierbij worden de gebieden waar niet met drones gevlogen kan worden vergroot.

Geo-fence

DJI introduceerde hun geo-fence systeem in 2016 waarmee voor het eerst gebieden werden ingesteld waar de onbemande luchtvaartuigen van de fabrikant niet kunnen vliegen. Deze kaarten wijken echter erg af van de daadwerkelijke no-fly zones en daarom komt er nu een update. Om de geo-fence te updaten is DJI een samenwerking aangegaan met Altitude Angel. Zij gebruiken data van Eurocontrol dat real-time geo gata aanlevert aan luchthavens. Ook worden er daardoor tijdelijke restricties bij grote evenementen of rampen opgelegd.

No-fly zone

Voor de no-fly zones bij luchthavens in de 32 Europese landen heeft DJI een no-fly zone in een rechthoekige vorm vanaf elke landingsbaan aangehouden. Deze rechthoekige zone is 1,2 kilometer breed met aan de uiteindes een driehoekige zone waar drones ook niet mogen vliegen. Deze ruimte wordt namelijk door vliegtuigen gebruikt om op te stijgen en te landen.