Eric Herckens

Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 34)
  • Auteur
    Berichten
  • in reactie op: C1-certificaten en DJI Mini 4 Pro #12569
    Eric Herckens
    Bijdrager

    Is het niet zo dat als mijn mini 3 of 4 Pro een C1 label heeft deze steeds een remoteID moet uitzenden als men A1 wil vliegen en wettelijk in orde wil zijn , ongeacht waar men vliegt of ben ik hierin verkeerd?

    in reactie op: A1/A3-certificaat #12536
    Eric Herckens
    Bijdrager

    Beste,

    op de site van easa.europa.eu is volgende tekst terug te vinden en mogelijks zit het antwoord in onderstaande uitleg:

    Boven mensen vliegen met verschillende soorten drones
    Zoals al eerder gezegd, mag een drone normaal gezien niet boven mensen vliegen. Er wordt een uitzondering gemaakt voor door een particulier gebouwde drones die minder dan 250 gram wegen of op de markt gekochte drones die een etiket dragen met vermelding van de klasse 0 of 1 (verplicht vanaf 1 januari 2024) en die zijn goedgekeurd voor vluchten in subcategorie A1. Ook dan moet het vliegen boven mensen echter tot een minimum worden beperkt.

    Drones van klasse C3 en C4 moeten 150 meter van stedelijke gebieden verwijderd blijven en moeten een minimale afstand van 30 meter bewaren ten opzichte van menigten. Al onze infographics voor drones staan op de EASA-website.

    Alleen drones die zijn gemarkeerd als klasse C2 of die vluchten uitvoeren in subcategorie A2 mogen zich in de buurt van mensen begeven. Als algemene regel geldt dat de zijdelingse afstand tussen de drone en elke niet-betrokken persoon niet kleiner mag zijn dan de vlieghoogte (dit wordt ook wel de “1:1-regel” genoemd: een drone die bijvoorbeeld 40 meter hoog vliegt, moet minstens 40 meter van alle niet-betrokken personen verwijderd blijven). Bovendien mag de horizontale afstand tussen de drone en een niet-betrokken persoon nooit kleiner zijn dan 30 meter. Drones die over een lagesnelheidsmodus beschikken, mogen tot op een afstand van 5 meter van niet-betrokken personen vliegen wanneer die modus ingeschakeld is.

    in reactie op: C1 activeren voor mini 3 pro #12535
    Eric Herckens
    Bijdrager

    Hallo Mario,

    wat met de remote ID, is deze ook beschikbaar voor een C0 drone?

    Grtjs,
    Eric

    in reactie op: A1/A3-certificaat #12501
    Eric Herckens
    Bijdrager

    Deze regel geldt voor drones CE klasse 2 in de subcategorie A2.

    Eric Herckens
    Bijdrager

    Volgens mij is het eenvoudiger om “Notams België” in te geven in Google en je krijgt alle HTA’s, LFA’s, EBR’s, enz… die de dag nadien actief gaan zijn. De dag zelf altijd controle via Droneguide.

    Bijvoorbeeld:
    B1070/24
    From:08 MAR 24 08:30 Till:08 MAR 24 15:30
    Text:HTA12B-HELICOPTER TRAINING AREA 12B ACT
    Lower limit:GND Upper limit:500FT AGL

    Eric Herckens
    Bijdrager

    Zal waarschijnlijk nog een tijdje duren. Verleden jaar heeft landsverdediging zelf voorgesteld aan fod mobiliteit om de minimumlimiet te verhogen in de EBD37 van 35 naar 100 ft. Op 16/05/2023 stelde ik de vraag aan fod mobiliteit wanneer dit in orde ging komen, ik kreeg toen antwoord dat het ministerieel besluit in voorbereiding was. Tot op heden nog niet in orde.

    Inderdaad de trein der traagheid.

    Eric Herckens
    Bijdrager

    Vandaag dit antwoord van FOD mobiliteit ontvangen:

    “Skeyes zoekt naar een oplossing om drones onder 250gr toe te laten in VLL2 en VLL1 zonder remote ID.
    Hiervoor dient echter het ministerieel besluit met betrekking tot de geozones te worden aangepast.
    De procedure om het ministerieel besluit geozones te laten aanpassen neemt enkele maanden in beslag.
    Tot zolang deze aanpassing niet is gebeurd, kan er niet op legale wijze gevlogen worden met een drone <250g zonder remote ID in VLL2 en VLL1”.

    in reactie op: Dji mini 4 + strobe #11939
    Eric Herckens
    Bijdrager

    Het is dat wat ik eigenlijk bedoelde :).
    Men heeft zeker stroboscopisch licht nodig.

    in reactie op: Dji mini 4 + strobe #11927
    Eric Herckens
    Bijdrager

    Voor de mini 3 Pro is het wel zo dat indien men filmt die groene knipperlichten uit gaan en men dan dus niet meer in orde is om ’s nachts te vliegen.

    Eric Herckens
    Bijdrager

    Hallo Steven,

    op het forum onder het onderwerp Remote ID system en geo-awareness is er reeds een discussie geweest aangaande remote ID.
    Nu blijkt dat in de VLL1 en VLL2 een mini 3 Pro toch remote ID moet bezitten vanaf 01/01/24.

    In het laatste bericht van 25/06/2022 schreef u:
    ” Hoi Manu,

    – Je kan (mits geen rode zone) in 2024 nog mooi met je DJI Mini 3 Pro vliegen.
    – De uitleg (met verwijzingen naar de wettekst (!)) waarom een DJI Mini 3 Pro géén Remote ID moet hebben, vind je op https://www.fdr1.be/remote-id-wat-hoe-wanneer/
    – een DJI Mini 3 Pro KAN, indien nodig Remote ID uitzenden, mits DJI dit enabled. Dit is bijv. al het geval in the USA, waar dit wél een verplichting is volgens de FAA.

    Wees gerust, we zitten er ook bovenop”.

    Ikzelf heb recent ook al een mail gedaan naar DJI ivm dit onderwerp met de vraag waarom ze zoals in America, met een firmware aanpassing geen remote ID voorzien voor de Mini 3 Pro. Nog steeds geen nuttig antwoord gehad.

    Aangezien het heel vlug 01/01/24 is, hoop ik dat er meer nieuws is.

    Grtjs,
    Eric

    in reactie op: Dji Mini 3 Pro en FPV vliegen met Goggles #11681
    Eric Herckens
    Bijdrager

    Bedankt Jan.

    in reactie op: Dji Mini 3 Pro en FPV vliegen met Goggles #11679
    Eric Herckens
    Bijdrager

    Bedankt Steven,

    filmpje deze week al bekeken en vandaar mijn interesse en het zoeken naar meer info :).

    Benieuwd naar hetvolgende artikel hierover.

    Grtjs

    Eric Herckens
    Bijdrager

    Is het geweten of DJI via een update Remote ID zal voorzien voor de mini 3 Pro?

    Eric Herckens
    Bijdrager

    Is het geweten of DJI via een update Remote ID zal voorzien?

    in reactie op: Dronevliegen inMallorca #10782
    Eric Herckens
    Bijdrager

    Ondertussen zelf gemaild naar “drones.aesa@seguridadaerea.es”.
    Het antwoord dat ik mocht ontvangen is hetvolgende:
    Estimado señor,
    Ya no es necesaria una placa ignífuga.
    Será posible la inclusión del número de registro de operador en una pegatina, en un código QR, de la manera que usted crea más conveniente. Y será aceptable incluirlo dentro del compartimento de las baterías si este es accesible
    Vertaald:
    Geachte heer,
    Een vuurvaste plaat is niet langer nodig.
    Het is mogelijk om het registratienummer van de operator op een sticker, in een QR-code of op een andere manier aan te brengen. En het zal aanvaardbaar zijn om het in het batterijvak op te nemen als het toegankelijk is.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 34)