Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
StevenSleutelbeheerder
Hoi Lode, goeie vraag: Droneguide gebruikt een kaartensysteem achter de schermen. Je moet droneguide gebruiken ZONDER aan de filters te morrelen, zo krijg je de juiste informatie. Hoe Droneguide te gebruiken vind je op https://www.fdr1.be/les-11-veilig-vliegen-dankzij-droneguide/
StevenSleutelbeheerderDe 4K-opnames maken is énorm afhankelijk van heel wat hardware. Tussen “4K” en “4K” is héél wat verschil. De DJI Mini 2 maakte al mooie video’s, de SE-versie idem.
Wachten op nieuwe MIni 2 SE-versies zou ik niet doen. Als je future-proof wil zijn, kies dan voor de DJI Mini 4 Pro als Cx-labeled drone. In deze overgangsfase zou ik geen nieuwe “legacy” (niet-Cx) drone nieuw kopen als ik jou was.
StevenSleutelbeheerderDe DJI FPV Goggles V2 is gewoon de “versie 2” van de 1e goggles en NIET goed dus voor jouw doeleinden. De Goggles 2 zijn de nieuwere, net zoals de Integra als alternatief. Nieuwere tech. Je kan perfect de goggles alleen kopen voor een FPV-ervaring te hebben. Zie links in de genoemde artikels voor extra info. Zo blijft alles binnen budget.
StevenSleutelbeheerderHoi Mark,
NEEN, met de DJI Goggles V2 ga je niét kunnen vliegen met je DJI Mini 3 Pro. Het heeft allemaal te maken met protocollen enz. Met de DJI Goggles Integra en de DJI Goggles 2 lukt dit wel (ja, verwarrende benamingen van DJI)
Dit kan je helpen:
Het uitgeteste door ons: https://www.fdr1.be/fpv-met-dji-goggles-met-een-klein-hartje/
Meer over de Goggles Integra: en de Goggles 2: https://www.fdr1.be/dji-goggles-integra-goedkopere-digitale-fpv-bril-met-meer/StevenSleutelbeheerderHoi Roel,
De knop is er wel degelijk. Volg de stappen zoals uitgelegd in https://www.fdr1.be/les-26-dronevlucht-aanvraag-drone-service-application-dsa-skeyes/ – ook daar valt de reden van de verdwenen knop te lezen: buiten beeld 🙂
Je surft in DSA FLY (!) naar de operatie, klikt door naar de operatie in kwestie en onderaan kan je doorklikken naar de knoppen. Een oplossing is eventueel je smartphone te draaien (vooral voor de opstijgen & landen-knop) of een laptop of iPad (tablet) mee te nemen op locatie om daarmee te werken.
Ze zijn er wel degelijk.
StevenSleutelbeheerderHoi Patrick,
Aangezien je kan vliegen met je drone wi leggen dat de drone én de controller met elkaar verbonden zijn. Op dat moment is het “niet verbonden” mogelijk tussen controller en smartphone. Idee: kuis de connector van je smartphone eens uit. Vaak zit daar een contact storing. Lees meer op https://www.fdr1.be/les-36-rc-of-drone-verbinding-verloren-help/
Andere tips: https://www.fdr1.be/les-34-signaal-verloren-rth/
StevenSleutelbeheerderHoi Jean-Pierre,
We hebben eenzelfde dialoog met DJI geopend, net om ook de 3-serie toe te laten Remote ID te gebruiken. Ook wij krijgen geen verdere updates.
Er is echter witte rook in de lucht om (toch) reglementair in rode zones na toestemming te kunnen vliegen met je Mini 3 als legacy drone, maar dat is nog even wachten : zie https://www.fdr1.be/mogelijk-binnenkort-witte-rook-voor-c0-en-sub-250-gram-drones-wat-remote-id-betreft/
Geduld is een mooie deugd (die ik persoonlijk niet heb 🙂 ) – we volgen het op!
StevenSleutelbeheerderHoi Patrick,
Met dank namens FDR1 van dit allemaal uit te zoeken. We hebben het toegevoegd op de pagina https://www.fdr1.be/dji-mini-4-pro-en-je-wil-c1-best-nog-heel-even-wachten/ – waar we nu dus mensen naar toe kunnen sturen, mét een tussentijdse oplossing. Thanks!
StevenSleutelbeheerderHoi Eric,
Ja dat klopt. Je kan altijd alles simuleren met onze Wetgevingswizard : voor C1 zijn dit de regels:
https://www.fdr1.be/tools/wetgevingswizard/stap-1/stap-2-cx/c1/StevenSleutelbeheerderHoi Gianni,
Vergaand op je voorbeeld:
1) In de OPEN CATEGORIE waarin wij als “amateurs” vliegen: neen.
2) Wens je speciale zaken buiten deze beperkingen te verwezenlijken, dan zal je een vliegbewijs voor de Specific Categorie moeten behalen, en kan je vliegplannen indienen enz. (buiten de scope van deze website). Een opleiding Specific kost ong. 2500,- à 3000,- voor theorie en praktijk.Een beetje zoals dat we allemaal met eenvoudige regeltjes en bewijsjes met een speed-pedelec mogen rijden, maar je specieke examens moet doen voor met een vrachtwagen (=veel gevaarlijker) te mogen rijden.
StevenSleutelbeheerderEn dat is de reden waarom de politiemensen onze pagina https://www.fdr1.be/wet zo appreciëren: duidelijker uitgelegd 😉
Om op je vraag te antwoorden:
– een piloot met een vliegbewijs A1/A3 mag met zijn C1-drone in Open Categorie A1 vliegen;
– bezit deze piloot géén nodige bewijzen, dan vliegt diezelfde piloot met zijn C1-drone in de Open Categorie A3.Voila 🙂
Veilig vliegen & veel plezier!
StevenSleutelbeheerderKarl, ik raad je even aan nogmaals https://www.fdr1.be/wet na te lezen, en vooral de tabelletjes.
Specifiek voor de sub-900 gram drones (en >249 gram) is er een verschil tussen “legacy drone” en C1-gelabelde drones. Bekijk het maar eens rustig. Het is niet een “keuze”, het is “moeten”.Samengevat kan je ook eens kijken naar https://www.fdr1.be/les-62-help-het-is-2024-wat-met-die-cx-labels-wat-in-mijn-situatie/ voor een meer tekstuele uitleg.
StevenSleutelbeheerderHoi Patrick,
Dat kon je ook nalezen op https://www.fdr1.be/dji-mini-4-pro-en-je-wil-c1-best-nog-heel-even-wachten/ – bedankt voor de aanvullende info van DJI, we updaten de pagina ermee! (Altijd fijn zo een citaat)
StevenSleutelbeheerderEr wordt gezegd dat tussen de C1-registratie (nadat je alle acties ondernam) er nog enkele dagen kunnen zitten tot je de nodige firmware bekomt voor je drone. Eerst al die firmware updaten, dan pas Remote ID-activatie enz.
StevenSleutelbeheerderChatGPT is een LLM, een “taalmodel” dus. Het is geen databank die iets weet, enkel (per toeval) van de data waarop het getraind is. Anders kan ChatGPT, zoals elke taalgebruiker, goed antwoorden “verzinnen”.
-
AuteurBerichten