vliegen binnen de EBBR VLL2 verplichting tot het hebben van een identificator?

Home Forums DJI Mavic Mini vliegen binnen de EBBR VLL2 verplichting tot het hebben van een identificator?

Weergave van 12 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #3457
      Peter
      Bijdrager

      Grasduinend door een aantal zaken in afwachting van mijn eerste vlucht binnen EBBR VVL2 kwam ik bij de toegangsvoorwaarden van de zone volgende info tegen:

      Het hebben van een systeem voor directe identificatie op afstand is pas vanaf 2/12/2021 vereist voor alle UAS-vluchtuitvoeringen in de categorie “open” met een UAS met een maximale startmassa van minder dan 900 g of in de categorie “specifiek”, behalve die waarvoor het gebruik van dit systeem voor directe identificatie op afstand is vereist in overeenstemming met Verordening (EU) 2019/947.

      Als ik dat goed lees zal dus de mini nergens nog binnen de EBBR VLL2 bruikbaar zijn šŸ˜® na 2/12/2021… #paniek

      Iemand hierover al iets meer gehoord? want bij mijn weten hebben maar weinig DJI MAVIC drones dit…

    • #3458
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Hoi Peter,

      Het systeem voor directe identificatie is nog iets inderdaad in “the pipeline”. Echter, als ik me goed herinner zit dit al in je app voor je mini ingebakken. Het mag immers ook door een “add-on” device gebeuren. Kijk maar eens in de DJI Fly app onder security als ik me goed herinner, daar staat iets over uitzenden van een ID. Echter, laat ons dit afwachten.

      Tot dan probeer ik gewoon buiten élke rode zone te vliegen. Plaats genoeg.

      NU mag een Mini immers OOK niet vliegen binnen die zone, tenzij met plafond op 30 meter (of 45 meter, ben dat even kwijt) en na expliciet gevraagde schriftelijke/telefonische toelating van de beheerder. (DGLV/Skeyes)

      We mogen nu op meer plaatsen vliegen, maar natuurlijk zullen we even moeten wennen aan die zones te leren kennen. Ook zou er een makkelijkere toegang komen in de loop van Februari voor dit alles zo hoor ik her en der. Even afwachten, nu gewoon veilig vliegen waar ’t mag.

      Aan alle FDR1-leden die ook hier ambtshalve mee te maken hebben, aarzel niet hier te reageren en ons iets bij te leren!

    • #3459
      Peter
      Bijdrager

      Hey Steven,

      buiten elke zone is in deze wel echt lastig, want dan moet ik gelijk kilometers gaan rijden…
      Even voor de medelezers. Ik heb daarnet keurig mijn vlucht via de DSA site ingegeven… net voor mijn vlucht zoals aangegeven met ‘den toren’ gebeld om mijn vlucht aan te melden via mijn vluchtnummer:)

      Boodschap daar was ‘clear for flight’ en ‘gelieve uw einde vlucht ook via de telefoon terug aan te melden’

      Super vriendelijke mensen šŸ™‚

    • #3599
      Wim
      Bijdrager

      Misschien een leuk onderwerp voor een droneschool les. Hoe droneguide gebruiken en hoe vluchten plannen en melden met dsa.
      Ik heb al wat rondgesurft, maar vind geen duidelijke uitleg over al die codes en afkortingen.

    • #3600
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Wim, je hebt geluk. RaRa waarmee wij deze week bezig zijn 😇

    • #3601
      Wim
      Bijdrager

      Top 👍👍👍

    • #3625
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Hoi allemaal,

      Al een eerste stap in de goeie richting: duidelijke beschrijving van al die rare “codes” in Droneguide, praktisch toegepast op onze hobby. Sneak preview van de verse UPDATE: Les 11: Veilig vliegen dankzij Droneguide / Deeltje toestemming vragen (DSA) komt nog erbij…

    • #3941
      Yves Smolders
      Bijdrager

      Vanaf vandaag zou de Extra Skeyes app (DSA FLY) actief moeten zijn, maar ik krijg die maar niet te zien.

      Een test gedaan om een VLL2 vlucht aan te vragen en ik krijg nog steeds dat je de toren moet bellen alvorens te vliegen.

      Vanaf 31/1/2021 zou dit via phase 2 van de overschakeling moeten opgelost zijn, maar ze lopen achter denk ik.

      E-mailtje voor meer uitleg gestuurd naar Skeyes.

    • #3958
      Yves Smolders
      Bijdrager

      Net een leuke chat gehad met een Skeyes medewerker.

      DSA FLY wordt actief op 11/2 ipv 31/1.

      • #3959
        Steven
        Sleutelbeheerder

        Super Yves, thanks voor de info!

    • #4052
      Yves Smolders
      Bijdrager

      “Hi Yves,

      We are releasing the new website including the link tonight at 17h.

      The update (including DSA Fly) will be pushed tonight between 19h-23h, to avoid causing any downtime for users during the day.

      Just a several more hours of wait, nearly there! :-)”

    • #4078
      Yves Smolders
      Bijdrager

      Zonet m’n eerste vlucht uitgevoerd, met toelating in EBAW VLL2.

      Na registratie op DSA van Skeyes een aanvraag gedaan (allemaal voor de hand liggend, enkel even opletten met de tijd, die is in UTC (GMT) aangegeven) en nadien de DSA Fly (web)app opengehouden.

      Op de aangegeven tijd werd m’n vlucht “actief” en kon ik aangeven op te stijgen. Ik diende nog wel even te wachten want er was een bericht (All UAV’s to land) – dit bericht ging weg na een tijd, volgens mij kon ik dus gaan vliegen, met als enige beperking een plafond van 150 voet. Nadien netjes aangegeven dat ik geland was en de openstaande aanvraag gesloten.

      ’t Gaat allemaal erg vlot, maar 2 dingen zijn lastig:

      1) De DSA Fly app moet bij mij draaien op de telefoon die ik ook voor m’n DJI controller gebruik, dus ik zie de website niet meer in de browser
      2) Ik ben dus niet zeker dat meldingen als popups zouden verschijnen of niet

      Tot dit allemaal wat duidelijker is, zal ik deze optie maar sporadisch gaan gebruiken.

    • #4079
      Wim
      Bijdrager

      Is de DSA fly app een mobile app ?
      Ik kan hem niet terugvinden in de play store op mijn Android toestel.

      Mvg

    • #4080
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Ik verwijs even naar onze Les 26: Je dronevlucht aanvragen via de Drone Service Application (DSA): het is een web-app, lees mobiele website.

      Link naar de web-app op ons FDR1 Drone Startportaal.

Weergave van 12 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.
error: Inhoud © FDR1.be - Deze inhoud is beveiligd.