A1/A3-certificaat

Weergave van 30 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #12127

      Ik wil bij deze melden dat ik geslaagd ben in de open categorie A1-A3.
      Ik Was eerst verrast door de vragen, maar het is mij toch gelukt.
      Veel succes aan al die het nog moeten behalen.

    • #12500

      Ik ben ondertussen ook geslaagd in mijn open category A1-A3 dank zij de vele video’s van de drone school. De opleiding video’s waren uitstekend maar het examen vond ik moeilijk en soms ver gezocht. Hieronder een vraag die ik fout had maar ik weet niet waarom:

      In de drone category Open A1, is de regel 1:1 van toepassing:

      1. altijd
      2. Alleen van toepassing met een cx markering
      3. Niet van toepassing met of zonder cx markering
      4. Alleen van toepassing zonder cx markering

      Ik heb hierop “altijd” geantwoord en is volgens mij het juiste antwoord maar was toch fout. Kan iemand hierbij helpen?

      In raad iedereen aan om deze interessante opleiding toch te volgen ook als men ze niet nodig heeft voor de C0 drones

    • #12501
      Eric Herckens
      Bijdrager

      Deze regel geldt voor drones CE klasse 2 in de subcategorie A2.

    • #12502

      Deze regel staat in de eerste video van de opleiding A1/A3 waarin duidelijk gezegd wordt dat de A2 opleiding in deze video niet behandeld wordt. Als u opmerking juist is weet ik nog altijd niet wat het juiste antwoord is : 1, 2, 3, of 4.

    • #12512

      3.

    • #12513
      Gunther Verlies
      Bijdrager

      Proficiat 🙂 -> deze moest hoger staan, dus mag genegeerd owrden (nog niet goed wakker precies)

    • #12517

      Het antwoord zal inderdaad 3 zijn “Niet van toepassing met of zonder cx markering”. De regel 1:1 komt aan bod in de Module 1 “Veiligheid van het luchtverkeer” van de A1/A3 opleiding. In deze video kan men onmogelijk uitmaken dat dit enkel geld voor de categorie Open A2. Voor de categorie A2 wordt enkel de laterale afstand van 30 m vermeld, gevolgd door de melding “deze situatie wordt in deze opleiding niet verder behandeld”. Na deze boodschap wordt de 1:1 regel besproken die geldig is boven de 30 meter (Nergens wordt gezegd dat dit enkel voor Open A2 is). In de Module 3 “Luchtruimbeperkingen” komt de regel 1:1 niet meer aan bod ook niet in de bijlage specifiek voor de Open Categorie A2.

      Voor mij maakt dat niet veel meer uit omdat ik toch geslaagd ben maar voor de mensen die deze opleiding nog moeten volgen is het belangrijk om dit te weten. Ook bij FDR1 vindt ik deze 1:1 regel niet terug.

    • #12536
      Eric Herckens
      Bijdrager

      Beste,

      op de site van easa.europa.eu is volgende tekst terug te vinden en mogelijks zit het antwoord in onderstaande uitleg:

      Boven mensen vliegen met verschillende soorten drones
      Zoals al eerder gezegd, mag een drone normaal gezien niet boven mensen vliegen. Er wordt een uitzondering gemaakt voor door een particulier gebouwde drones die minder dan 250 gram wegen of op de markt gekochte drones die een etiket dragen met vermelding van de klasse 0 of 1 (verplicht vanaf 1 januari 2024) en die zijn goedgekeurd voor vluchten in subcategorie A1. Ook dan moet het vliegen boven mensen echter tot een minimum worden beperkt.

      Drones van klasse C3 en C4 moeten 150 meter van stedelijke gebieden verwijderd blijven en moeten een minimale afstand van 30 meter bewaren ten opzichte van menigten. Al onze infographics voor drones staan op de EASA-website.

      Alleen drones die zijn gemarkeerd als klasse C2 of die vluchten uitvoeren in subcategorie A2 mogen zich in de buurt van mensen begeven. Als algemene regel geldt dat de zijdelingse afstand tussen de drone en elke niet-betrokken persoon niet kleiner mag zijn dan de vlieghoogte (dit wordt ook wel de “1:1-regel” genoemd: een drone die bijvoorbeeld 40 meter hoog vliegt, moet minstens 40 meter van alle niet-betrokken personen verwijderd blijven). Bovendien mag de horizontale afstand tussen de drone en een niet-betrokken persoon nooit kleiner zijn dan 30 meter. Drones die over een lagesnelheidsmodus beschikken, mogen tot op een afstand van 5 meter van niet-betrokken personen vliegen wanneer die modus ingeschakeld is.

      • #12542
        Steven
        Sleutelbeheerder

        Deze 1:1-regel lijkt nog een overblijfsel van de oude Klasse1/2 regeling die we hebben “overgeërfd” en weer voor waar hebben aangenomen. Hoewel dit een HELE GOEIE REGEL IS, vind je die nergens “wettelijk” terug. Immers, probeer maar eens de 1:1-regel te vinden in de EU 2019/947 als vereiste voor de A2. Ik vind ‘m alvast niet terug. 😉 Wie zelf eens wil lezen, zoek “UAS.OPEN.030 UAS-vluchtuitvoeringen in subcategorie A2” maar eens op.

    • #12538

      Bedankt voor de info.

      Ik had dit bericht al gelezen op site van EASA maar niet voor het examen Openen A1/A3. Het is goed dat deze tekst wordt vermeld zodat mensen die dit examen nog moeten afleggen hier rekening kunnen houden.

      Ik heb deze vraag ook als eens voorgelegd aan ChatGtp maar deze gaf ook het foutieve antwoord 1. “Altijd” weer.

      Goed dat we nu een duidelijk en begrijpbaar antwoord hebben.

      • #12543
        Steven
        Sleutelbeheerder

        ChatGPT is een LLM, een “taalmodel” dus. Het is geen databank die iets weet, enkel (per toeval) van de data waarop het getraind is. Anders kan ChatGPT, zoals elke taalgebruiker, goed antwoorden “verzinnen”.

    • #12555
      Karl Seghers
      Bijdrager

      https://mobilit.belgium.be/nl/luchtvaart/vliegen-met/drones-uas/categorie-open

      De 1:1 regel staat hier nochtans zowel bij A2 als A3

    • #12561

      Dat de 1:1 regel ook van toepassing is in de category open A3 had ik nog niet gezien. In de pdf versie van DGLV waar ook eindnoten 1 tot 20 gespecificeerd worden staat deze 1:1 regel ook voor categorie open A2 en A3. Zie hieronder:

      https://mobilit.belgium.be/nl/file/7698/download?token=xkYYpTvE

      De vraag ging echter over de categorie open A1 en is daar niet van toepassing.

    • #14145
      John Rogghe
      Bijdrager

      Hallo iedereen,

      Mijn naam is John, en ik ben een nieuw lid. Wou even laten weten dat ik geslaagd ben voor het drone examen A1/A3.
      Ik heb het 2x moeten doen. Eerste keer 65%, 2de keer 85%.
      Om heel eerlijk te zijn vond ik het examen persoonlijk toch wel moeilijk. Ik heb tot op heden nog geen drone aangekocht, en er ook nog nooit mee gevlogen. Ik hoorde het, ondanks het volgen van de 9 modules opleiding, regelmatig donderen in Keulen zenne.
      Omdat ik van plan ben om volgend jaar naar Schotland te reizen, heb ik daar eerst een test met 40 vragen afgelegd om een Flyer ID en Operator ID te bekomen. Daar had ik na het lezen van de wetgeving, en het maken van een proefexamen, 40 op 40. Poepsimpel in vergelijking met het Europese/Belgische examen. Maar goed, we zijn erdoor geraakt, dus alles Top! 🙂
      Ik ben van plan om binnenkort mijn eerste drone te kopen. Het wordt wellicht de DJI AIR 3S. Heb lang getwijfeld over de DJI mini 4 Pro, maar uiteindelijk zal het toch de Air 3S worden denk ik.
      Graag had ik jullie even gevraagd of jullie leuke, veilige plaatsen kennen waar ik m’n eerste stapjes in de drone wereld kan zetten ? Heb 0.0 ervaring met vliegen, dus liefst ergens waar niet veel kan misgaan misschien.

      Groetjes, en een prettige dag verder,
      John.

      • #14160

        Dag John,

        Proficiat met uw A1/A3 certificaat. Het is een enorme prestatie om dit brevet te halen zonder ooit met een drone gevlogen te hebben. Ik weet niet of je uw DJI AIR 3S al aangekocht hebt maar mijn persoonlijke mening is om als beginner een andere beginners drone te nemen want er kan zo snel iets misgaan. Alvast nog veel plezier met uw drone vluchten.

        Beste groet,
        Germain

    • #14146
      Kim
      Bijdrager

      Hoi John, je gaat er veel plezier aan beleven om alles via een ander perspectief te zien. Zoek naar een mooi open veld bij jou in de buurt om je eerste vliegervaring op te doen en check uiteraard eerst Skeyes of je op die gevonden plek al dan niet mag vliegen. Een voetbalveld (wanneer er niet gespeeld wordt uiteraard) kan ook handig zijn.

      Groetjes en succes

      • #14159
        John Rogghe
        Bijdrager

        Bedankt voor de tips Kim.

        Groetjes,
        John.

    • #14623
      Wim Bekers
      Bijdrager

      hoe vaak mag men herkansen om te slagen voor dit examen?

    • #14624

      Als ik het goed voor heb kun 6 keer kunt herkansen( dus 7 met het eerste examen)

    • #14627
      Wim Bekers
      Bijdrager

      Ok bedankt, ik heb het 1 keer geprobeerd en was gezakt met 73%, maar dan weet ik dat ik nog niet moet wanhopen

    • #14645
      Rudy de Geus
      Bijdrager

      Vinden we ergens een “naslagwerk” dat je kan printen, in plaats van die filmpjes? Persoonlijk vind ik dat veel efficiënter om te leren!
      Txs!

      • #15253
        Johan Reweghs
        Bijdrager

        Ik heb een Word-document gemaakt van een 100-tal pagina’s met de screenshots van de belangrijkste slices met de mondelinge commentaar eronder samengevat.
        Persoonlijk had ik dat nodig omdat de commentaarstem maar blijft doordrammen en vaak belangrijke informatie geeft die niet in de slices wordt weergegeven.
        Ik wil dit Word-bestand graag delen hier, maar ik weet niet meteen hoe.
        Indien er interesse is, zoeken we wel naar een oplossing.

        • #15256
          Steven
          Sleutelbeheerder

          Beste Johan,

          Hoe goed bedoeld ook: we delen hier bewust geen lesnota’s. Anders konden we evengoed de antwoorden van alle examenvragen online zetten.

          Sta me toe even uit te leggen waarom:
          1) Het doel van de test is immers dat iedereen deze leerstof verwerkt en begrijpt. Daarvoor is studie nodig, hoe eenvoudig de test ook is. Begrip is nodig om correct te kunnen vliegen.
          2) De informatie in de test valt onder het eigendomsrecht en is eigendom van het DGLV / FOD Mobiliteit. We wensen daar ook geen inbreuk op te maken.
          3) Elk document dat we hier plaatsen, is snel verouderd. We hebben graag dat onze leden de laatste situatie ervaren.

          Wie vastloopt, kan alvast terecht in onze les over hoe makkelijk toegang te krijgen tot de online gratis test: https://www.fdr1.be/les-23-2-behaal-nu-gratis-je-online-training-a1-a3-belgie

    • #14811
      Kurt Vanackere
      Bijdrager

      Mag ik met mijn EASA Belgium A1/A3 online training doc in het buitenland vliegen zoals Benelux, Duitsland en Frankrijk

    • #14814
      Eric Herckens
      Bijdrager

      Is geldig voor alle landen die tot easa behoren.

    • #15000
      Marc Verhoeven
      Bijdrager

      Ook ik ben juist geslaagd in mijn examen A1-A3 na de 3 de keer. Nipt maar erdoor. Wanneer krijg ik dit bewijs binnen op mijn drone portal?
      Op dit moment nog niks te zien of moet ik wachten tot morgen?

      • #15001
        Steven
        Sleutelbeheerder

        Soms staat dit er direct op, soms is dit even wachten. De volgende dag zou dit echter in orde moeten zijn.

    • #15003
      Marc Verhoeven
      Bijdrager

      Inderdaad effe wachten. Heb het certificaat in mijn drone portaal staan. Thxs.

    • #15009
      Mathias Arron
      Bijdrager

      Wat mij opviel aan het examen, als iemand die intensief met franstalige Belgen werkt, is dat vele vragen letterlijke vertalingen lijken uit het Frans.
      Verder waren er ook wel wat vragen bij die niet in de filmpjes voorkwamen, of althans niet expliciet over verteld werd.
      Ach, ik ben er door, nog even wachten tot mijn 5″ FPV frame aankomt…

    • #15076
      Bart Segers
      Bijdrager

      Beste allen,
      hierbij ben ik nieuw als lid. Een woordje van dank aan iedereen die de nodige uitleg geven in alle takken om met een drone (veilig) te kunnen vliegen. Dit is echt een site waar je alles kan terugvinden. Ben een fervente fietser, en onlangs heb ik mij een droge aangeschaft, nl. de DJI mini pro. Compact en super in al zijn kunnen. Ik ken er nog niet alles van, maar via jullie site komt dit zeker in orde. Vooral foto’s nemen, filmen, laten volgen door de drone, moet ik nog onder de knie krijgen.
      Had me voorgenomen het theoretisch examen te vervolledigen. Dit had ik niet echt nodig, maar hoe beter je van iets op de hoogte bent, des te beter begrijp, en versta je wat je wel en niet mag met een drone.
      Hierbij kan ik jullie ook met trots zeggen dat ik geslaagd ben met 83%.
      Had hier ook wat gelezen om een drone van categorie C0 naar C1 over te zetten. Heb hierover wel al wat gelezen, maar graag had ik van de leden, en eventueel zij die dit al gedaan hebben, de voordelen, alsook de nadelen gelezen.
      Alvast bedankt voor de feedback, en nogmaals ook bedankt aan allen voor de nodige commentaren en uitleg die tot een positief examen geleid hebben.

    • #15078
      Alfons Gevaers
      Bijdrager

      Beste Bart,

      Ik heb net als jij, een kleine 2 jaar geleden mijn A1 A3 certificaat gehaald, met identiek dezelfde punten als jij (bij mijn 2de poging).
      Ik heb mijn Mini 4 Pro upgegrade van C0 naar C1 en heb daar nog geen spijt van.

      In mijn geval waren de voordelen:
      – ik kon ook ’s nachts vliegen, waarbij de stroboscoop die je plaats altijd voor gevolg heeft dat je uitkomt op een gewicht van >249 gr (de MTOM van een Mini 4 Pro wordt door de upgrade naar C1 verhoogd van 249 naar 342 gr.
      – om dezelfde reden kon ik ook de zwaardere Intelligent Plus Battery plaatsen (ik heb me een originele aangeschaft bij Amazon US – immers niet in de EU te verkrijgen naast 3 klassieke batterijen).
      – ik woon in een regio (Bornem) waar een gedeelte zich in een VLL2 zone bevindt, en waar ik mits voorafgaande melding kan vliegen, maar 1 van de voorwaarden is het actief zijn van een Remote ID, zonder onderscheid of de drone meer of minder dan 249 gr MTOM heeft:
      Mijn pogingen om DJI te overtuigen om de in de Mini 4 Pro ingebouwde Remote ID op aanvraag ook beschikbaar te stellen ingeval C0, hebben niets uitgehaald, waardoor upgrade naar C1 de enige manier was om in die VLL2 zone rechtmatig te kunnen vliegen, mits uiteraard respect voor de specifieke regels.

      Enige nadelen die ik zie:
      – je moet beschikken over A1 A3 certificaat (in jouw geval geen probleem)
      – je mag niet over niet betrokken personen vliegen, en indien dit onbewust toch zou gebeuren, moet dat zeer kortstondig zijn.
      In de praktijk zou ik toch niet bewust over niet betrokken personen vliegen.
      Dus voor mij weinig verschil.

      Hopelijk weet je hiermee genoeg.

      Succes.

      • #15080

        Dag Alfons,

        Op de Droneguide kaart is inderdaad te zien dat in de VLL2 zone bij Bornem Remote id verplicht is:

        “Using a direct remote identification system is mandatory…”

        Het laatste item in deze lijst zegt echter:

        “1° is marked as Class C0 and complies with the requirements of that class, as defined in Part 1 of the Annex to Delegated Regulation (EU) 2019/945; OR 2° meets the conditio…”

        Het volledige bericht na wat zoeken in de paginacode:

        “1° is marked as Class C0 and complies with the requirements of that class, as defined in Part 1 of the Annex to Delegated Regulation (EU) 2019/945; OR 2° meets the conditions defined in Article 20(a) of Commission Regulation (EU) 2019/947 of 24 May 2019; OR 3° in the case of a privately built UAS, as referred to in Article 2, 16) of Commission Regulation (EU) 2019/947 of 24 May 2019, has a maximum take-off mass, including payload, of less than 250 g and a maximum operating speed of less than 19 m/s.”>The obligation to have a direct remote identification system is not applicable to UAS operations performed in the ‘open’ category with an unmanned aircraft that: 1° is marked as Class C0 and complies with the requirements of that class, as defined in Part 1 of the Annex to Delegated Regulation (EU) 2019/945; OR 2° meets the conditions defined in Article 20(a) of Commission Regulation (EU) 2019/947 of 24 May 2019; OR 3° in the case of a privately built UAS, as referred to in Article 2, 16) of Commission Regulation (EU) 2019/947 of 24 May 2019, has a maximum take-off mass, including payload, of less than 250 g and a maximum operating speed of less than 19 m/s.”

        Hieruit haal ik dat je zonder Remote ID mag vliegen in VLL2 met ( zolang je de andere regels respecteerd):
        1) een C0 drone
        2) een oudere drone zonder C cijfer die aan C0 voldoet
        3) een zelfboudrone, max TOM 249g en max snelheid 68,4kg

    • #15081
      Alfons Gevaers
      Bijdrager

      Bedankt Gert-Jan voor deze niet onbelangrijke bijkomende info.
      Ik moet toegeven dat ik die bijkomende informatie niet had opgemerkt.
      Dat wil in feite zeggen dat ik in die zone met mijn ‘oude’ legacy (DJI Mini SE) er ook nog mag vliegen, uiteraard mits voorafgaande toelating.
      Deze info is zeker belangrijk, voor diegenen die zouden upgradenblouter en alleen gebaseerd op de verplichte remote ID in sommige zones.

      Gelukkig blijven voor mij nog de 2 andere motieven over, waardoor ik geen spijt heb met de upgrade naar C1: de mogelijkheid om ’s nachts te vliegen zonder het max toegelaten gewicht te overschrijden, enbin dezelfde zin de Intelligent Plus Battery te kunnen gebruiken.

      Niettemin hartelijk dank.

    • #15113
      Johan Reweghs
      Bijdrager

      Hallo,

      Ik heb me op 28/04/2025 succesvol en en op zeer eenvoudige wijze kunnen registreren als UAS-exploitant.
      Sindsdien heb ik nu al enkele keren geprobeerd me te registreren op de Drone Portal voor een opleiding/examen A1/A3, via verschillende webbrowsers (waaronder Chrome), onder IOS en onder Windows.
      Ik heb ook het Franse en Engelse registratiescherm geprobeerd.
      Ik draag er zorg voor alle gegevens correct in te vullen, ook het rijksregisternummer zonder leestekens.

      Maar telkens krijg ik als feedback een Franstalig registratiescherm met enkele velden ingevuld, ook al heb ik telkens als taal “nl” gekozen:
      – “Courriel*” geeft dan mijn emailadres weer;
      – de voornaam (“Prénom”) is ook mijn voornaam;
      – bij de familienaam (“Nom*) staat echter opnieuw mijn emailadres ingevuld;
      – “Mot de passe* en “Confirmation de mot de passe*” zijn blanco;
      – “Langue*” staat nu op “fr”;
      – het “Numéro de registre national*” is onderweg enkele cijfers verloren.

      Voorts vermeldt het scherm: “Un courriel va vous être envoyé (sic!) après votre inscription” (een email zal u toegezonden worden na uw inschrijving).
      Ik heb echter geen enkele email ontvangen.
      En ook verder gaan zoals beschreven in les 23 lukt dus niet.

      Kan iemand mij helpen?

      • #15114
        Steven
        Sleutelbeheerder

        Beste Johan,

        We horen dit nog. Vaak is er iets mis met het platform zelf of iets misgelopen met je account aldaar. Het platform is soms niet helemaal stabiel.

        Je kan eventueel contact opnemen met de Cel UAS voor meer informatie en dit bij hen even aankaarten. Je kan hen contacteren via uas@mobilit.fgov.be

        We kunnen enkel maar meeleven met je ondervonden ongemak.

    • #15120
      Johan Reweghs
      Bijdrager

      Bedankt Steven!
      Ik ga een email sturen naar cel UAS en breng verslag uit hier op het forum wanneer ik meer weet. Dat kan wellicht nuttig zijn voor andere forumgebruikers.

    • #15148
      Johan Reweghs
      Bijdrager

      Na een week heb ik een email ontvangen van uas@mobilit.fgov.be.

      Ik kreeg het. voorstel om me int te schrijven voor de opleiding/examen A1/A3 via de volgende link:
      https://mobilit.lmsdokeos.com/nl/users/sign_up

      Dit lukte ook niet, maar ik kon wel zien dat heel kort (minder dan een seconde) een rode pop-up verscheen met de melding “user exists”.
      Nu heb ik gevraagd mijn account te resetten.

      Nu waarschijnlijk weer een week wachten op een antwoord…

    • #15185
      Johan Reweghs
      Bijdrager

      Een week geleden kreeg ik van uas@mobilit.fgov.be de vraag om een kopie van mijn ID-kaart op te sturen. Dat heb ik meteen gedaan, maar nog geen antwoord ontvangen.

      Ondertussen heb ik het geprobeerd met een ander emailadres en dat lukte meteen…

      Nu nog de opleiding volgen en het examen afleggen!

    • #15193

      Vandaag het examen gedaan voor A1-A3 en score 80% gehaald, in een keer geslaagd ondanks dat ik me bij veel vragen echt afvroeg ‘hebben ze dat net behandeld?’ (heb alle video’s nog eens bekeken voor ik aan het examen begon dus alles zou nog vers moeten zijn)
      Maar goed, geslaagd, alles groen, maar waar blijft het certificaat? Of moet ik wachten tot na het weekend misschien …

    • #15539
      Danny Swinnen
      Bijdrager

      Ik heb bij mijn eerste examen jammer genoeg niet voldoende punten behaald en ga het dus nog eens herbeginnen.
      Zoals al reeds meerderen opmerkten zijn de vragen een letterlijke vertaling uit het frans en zijn de vragen niet correct gesteld .
      Maar goed , daar zullen wij moeten mee leven .
      Doch blijft mijn twijfel ivm de meerkeuze vragen of men één antwoord verwacht of al dan niet meerdere juiste antwoorden . Soms is er zelfs een antwoord die er naar verwijst .
      Mogelijks in mijn geval de reden van het niet slagen . Erg verwarrend.

      Verwacht met één antwoord per vraag of het meest juiste antwoord , of meerdere juiste antwoorden / vraag ?

      Met vriendelijke groeten

Weergave van 30 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.