Les 75: vliegen met je drone in EBR78 en gestapelde VLL-zones

Je vliegt al wat rond in België, gebruikt DroneGuide, maar sommige situaties, vooral met gestapelde zones boven elkaar, zijn nog wat verwarrend. En wat met die EBR78? We gaan het voor je even fijn uitleggen aan de hand van een voorbeeld. 

Voor we beginnen…

Vereiste voorkennis: deze les bouwt voort op een basiskennis van Droneguide. Heb je die nog niet (genoeg)? Lees dan eerst even onze Les 11: Veilig vliegen met Droneguide 🇧🇪 eens door.

Extra tip: Plande je nog nooit een vlucht in een gecontroleerd luchtruim? (controlled airspace)? Dan is ons startportaal je beste vriend. Surf gewoon naar het FDR1 Drone Startportaal en klik op “dagelijks vliegen”. Een extra voorbeeld vind je nog in Les 67: hoe verloopt zo een typische dronevlucht? (En unlock je de zone)



Gecontroleerd luchtruim EBR78

 

EBR78-luchtruimSoms duikt op de kaart ineens een groot rood vlak op met de code EBR78. Dat is een tijdelijke “no-fly bubble” over een deel of zelfs heel België.

Als EBR78 actief is, mag je dus helemaal niet vliegen — zelfs niet op je vertrouwde plekje waar je vorige week nog mocht. De reden? Deze hele grote vliegzone, EBR78, wordt geactiveerd bij speciale veiligheidsgebeurtenissen, bijvoorbeeld staatsbezoeken, topconferenties of militaire oefeningen.

Zodra die stolp over het land ligt, geldt hij vanaf de grond tot héél hoog in de lucht (4500ft AMSL). Voor de open categorie is het dus: pauze, wachten tot het voorbij is. Geen zorgen, vaak is het heel duidelijk wanneer die afloopt. De zone is echt zelden actief.

Ons voorbeeld met gestapelde zones VLL1 en VLL2: Leuven

In ons theoretisch voorbeeld willen we vliegen vlak buiten het centrum van Leuven (zwarte cirkel) op een doordeweekse dag, we gaan kijken wat mogelijk is. We weten dat we maximaal -als er géén actieve zones zijn- met onze Open Categorie 120m AGL° hoog mogen, dit is 400ft AGL. Het is goed te weten dat dit in feet wordt uitgedrukt, want dit is de eenheid die we gebruiken voor het luchtruim. Dit is wat je ziet op Droneguide:

We kiezen wààr exact te kiezen en klikken daar op de kaart. Aan de zijkant verschijnt:

  • EBR78_TEMPORARY VFR RESTRICTED ZONE
  • EBR77_TEMPORARY VFR PROHIBITED ZONE
  • EBBR VLL2
  • EBBR VLL1B

Laat ons het even analyseren

  • EBR78 is voor ons nu geen vreemde meer. Deze is NIET actief in ons voorbeeld. We klikken even voor alle zekerheid op de ’toegangsvoorwaarden’ (‘access conditions’). Zelf kies ik ervoor om Droneguide in het Engels te bekijken, vaak is die duidelijker dan allerlei vertalingen. De zone is duidelijk: geen enkele uitzondering, en ze loop van 0ft AGL° tot 4500ft AMSL. (Heel hoog dus) – Vertaling: als deze zone actief is, niét vliegen. Gelukkig valt dit niet veel voor.
  • EBR77 dan: dit is het kleine broertje van de EBR78, maar dan gelegen rond het Brusselse. Zelfde toegangsvoorwaarden als de EBR78 en zelfde aantal feet hoog. Zelfde redenering: als deze zone actief is, niét vliegen. Gelukkig valt dit niet veel voor.

Tot daar de “speciale” zones.

VLL1 en VLL2Nu komen we op bekender terrein. VLL-zones zijn ons meer bekend. Een beetje naar het Westen is Zaventem, de luchthaven met de VLL0-zone. Die reikt gelukkig niet tot Leuven. In VLL0-zones (grijs op de 3D-tekening hier) mogen we met onze Open Categorie gewoon niet vliegen, en da’s heel begrijpelijk als je gerust op vakantie wil met het vliegtuig. We onderzoeken verder onze situatie:

  • EBBR VLL2: Dit kennen we. De VLL2’s zijn makkelijker dan VLL1’s. We vragen de details op, en zien dat deze zone van 0ft AMSL tot 575ft AMSL. Ja, je leest dit goed, hier staat AMSL, niet AGL°. Kortom, de zone loopt tot 575 voet boven gemiddeld zééniveau. (geel op de 3D-tekening) Je moet dus rekening houden met de hoogte waarop Leuven ligt. Nu zal dit niet veel zijn, want Leuven ligt in een kom en in ons voorbeeld bevinden we ons op 30m AMSL, da’s dus ong. 100ft AMSL. Met de 400ft AGL (!) die we “in theorie” hoog mogen boven het grondoppervlak, komen we dus zeker niet uit deze VLL2-zone.  – Ik klik even de Access Conditions open en daarin staat duidelijk te lezen: UAS operations in the ‘open’ category must not be conducted at a height above one hundred and fifty feet AGL.” – Ik mag dus met mijn drone 45m hoog vliegen boven de grond. De zone is actief. Ik noteer mijn eerste beperking voor mijn aanvraag: ik mag maximaal 150ft AGL hoog (45m), want ik doorkruis deze VLL2-zone. 
  • EBBR VLL1B: Deze zone is vaak altijd wat moeilijker dan een VLL2. Ook hier klik ik ze even aan voor alle details. In mijn geval loopt ze van 575ft AMSL tot 1500ft AMSL. Ze ligt dus boven de VLL2-zone gestapeld. (roze op de 3D-tekening) Dit is de reden dat je soms donkerrodere cirkels in rode velden hebt. Met mijn Open Categorie-brevetje mag ik geen 575ft de lucht in op deze plaats. Ik kom er zelfs niet. Ik had het zelfs niet gemogen: ook hier staat in de toegangsvoorwaarden te lezen: UAS operations in the ‘open’ category must not be conducted at a height above one hundred and fifty feet AGL,(…)”. Praktisch wil dit voor mij zeggen dat ik deze zone niet binnenmag, en moét in de VLL2-zone blijven tot maximaal 45m AGL hoogte eronder, wat ik al wist.

Conclusie?

  1. EBR77 en EBR78 zijn niet actief. Ik moet daar dus niet naar kijken
  2. VLL1B is actief maar ligt te hoog voor me, boven de 575ft ASML, ik mag er toch niet invliegen. Ze is actief, maar ik moet er geen rekening mee houden want ik kom er toch niet in.
  3. VLL2 is de basis voor mijn aanvraag: ik heb onthouden dat mijn vlucht 150ft AGL maximaal hoog mag. Ik kies ervoor om op mijn aanvraag me voor de zekerheid te beperken tot 149ft AGL. Zo kan ik makkelijk mijn aanvraag doen. Ik volg gewoon de Les 26: Je dronevlucht aanvragen  via DAA.

Even herhalen: EBR78, EBR77, VLL’s…

EBR78 en EBR77 zijn uitzonderlijke situaties, en die zetten ons in de meeste gevallen gewoon een paar dagen aan de grond. Het luchtruim is even voor andere dingen (terecht) gereserveerd en de dronezones kleuren rood.

VLL1A, VLL1B en VLL2 zijn zones die we meer onder controle hebben, maar die gestapeld kunnen zijn. Als je dit dus op Droneguide opzoekt, moet je je die altijd in 3D voorstellen en kijken naar in welke zones je binnentreedt met je drone. Kijk naar de toegangsvoorwaarden, de beperkingen, maak je lijstje op en vraag zo correct via DAA je toestemmingen aan als deze zones actief zijn.

 

Tevreden met de info op deze site?

Fijn! Veel droneplezier! Wist je dat je gratis lid kan worden van FDR1 en zo toegang kan krijgen tot extra verborgen & handige informatie?

Kom bij de leukste drone-familie van België!

Meer weten over lid worden