Als recreatieve dronepiloot mag je sinds begin 2021 vrij veel in het luchtruim. Toch mag je in het Belgische luchtruim op sommige plaatsen meer of minder al naargelang de situatie. Om je dronevlucht reglementair te kunnen uitvoeren, en boetes én gevaar te vermijden, is er een handige hulp: Droneguide. Sinds 7/11/2025 werd de software gebruiksvriendelijker.
🇧🇪 Deze informatie is handig voor elke droneliefhebber in België. We spitsen ons echter voornamelijk toe op het dronegebruik (zoals met DJI Tello, DJI Mavic Mini, DJI Mini 2 & DJI Mini 3 (Pro)) en Cx-labeled drones vliegen in de Open Categorie A1, A2 & A3. (Laatste update: 07/11/2025)
🇳🇱 We hebben ook eenzelfde informatie voor Nederland, waar GoDrone de kaart is. Ontdek deze info in Les 11bis: Veilig vliegen (in Nederland) met GoDrone! 🇳🇱
🇪🇺 Wil je veilig vliegen in andere landen buiten België en Nederland? Er bestaan daar ook “kaartjes” voor. Ontdek ze voor heel veel andere Europese landen op Dronekaarten voor Europa (no-fly zones)
Snel springen naar
Droneguide instructies Info geozones
Skeyes
Skeyes is volgens hun website “een autonoom overheidsbedrijf met als missie de veiligheid van het luchtverkeer te verzekeren in het luchtruim waarvoor België verantwoordelijk is”. Zo verstrekt Skeyes ook alle noodzakelijke diensten om het luchtverkeer in alle veiligheid te leiden en te beheren. Hieronder valt ook “map.droneguide.be”, een interactieve kaart met elke no-fly zone van belang voor jouw dronegebruik. Skeyes stelt de kaart ter beschikking, maar beheert daarom niet alle zones op die kaart: in sommige zones mag je vrij vliegen volgens de dronewetgeving, anderen vallen onder regeltjes voor burgerluchtvaart en dus ervaar je wat beperkingen, anderen vallen onder militair luchtruim en zijn verboden. We lopen er rustig even door.
Droneguide?
Met “DroneGuide” (en de mogelijke opvolger) wil men iéderéén veilig laten vliegen. Tot op heden was het luchtruim immers exclusief in België voor de groten, nu kunnen wij als kleine drones ook de lucht verkennen. Je snapt vanzelfsprekend dat je niet zomaar overal mag vliegen: stel dat je in een motor van een opstijgend of dalend passagiersvliegtuig terecht komt, of een helikopter met een hart voor transplantatie door jou moet uitwijken en te laat komt: deze doden wil je létterlijk niét op je geweten.
Daarom kleuren sommige zones (tijdelijk) roodoranje op de kaart. Ga altijd voor de veiligheid altijd van de initiële stelling uit: zie je een ingekleurde zone, dan moet je alles dubbelchecken en is gewoon ‘zomaar’ vliegen zonder toestemming(en) niet toegestaan.
Het toont wel de ernst van de situatie aan. Surf nu naar https://map.droneguide.be en open het apart naast dit artikel. We leggen alles haarfijn uit. De layout verandert af en toe eens, maar de principes blijven hetzelfde. Sinds november 2025 is de applicatie ook meer smartphone-vriendelijk. Tijden worden nu ook niet meer in UTC aangegeven, maar in de tijd op je locatie/toestel.

Start!

Als je wil vliegen met je drone, moet je eerst checken (al naargelang de locatie tot dagen op voorhand) of je daar wel màg vliegen. Daar dient net Droneguide voor.
- Surf naar https://map.droneguide.be
Klik op “View” onder het kaartje. Je moet nergens aanmelden of zo.Klik eerst bovenaan naar de juiste taal door. Dit kan via de knop “Change Language”. Handig als je de kaart in het Nederlands zet.- Op de kaart zie je roodoranje vlekken, dit zijn “geozones”. Hier zijn er nieuwigheden t.o.v. de oude Droneguide van voor november 2025, even opletten dus.
- Rood(oranje) ingekleurde vlekken zijn zones die nu actief zijn en waar beperkingen gelden. Zie je meerdere tinten van deze kleur, dan heb je zones die “boven elkaar gestapeld” liggen, of “elkaar overlappen”. Een complexere situatie dus, waarmee je zal rekening moeten houden bij het plannen van je vlucht.
- Rood(oranje) omkaderde zones (stippellijn) zijn zones die actief gaan worden binnen de dag. Om deze extra te visualiseren moet je het lagensymbool rechts bovenaan aanklikken en ’toon gepland’ selecteren. (‘show planned’) – zo kan je 3 uur, 1 dag, 7 dagen of zelfs een maand vooruitkijken. Later in dit artikel meer over deze geavanceerde functies.
- Niet ingekleurde delen (wit) zijn zones, die op dit moment niét actief zijn. Niet actieve zones zie je dus standaard NIET staan. Je kan daar op dàt moment dus vrij vliegen volgens de standaard regelgeving. P.S. Soms worden zones blauwachtig, als je ze selecteert op de kaart, maar dat is geen ‘officiële kleur’, enkel een artefact van je browser. Blauw is dus gewoon ‘selecteren’, zonder enige andere betekenis.
- Bij het openen van de pagina of klikken op een knopje vraagt de pagina ook mogelijk soms je locatie. Dit mag je toestaan. Zo zoomt de kaart in op jouw situatie (waar je nu bent). Mogelijk wil je ergens anders vliegen. In elk geval: zoek gewoon de locatie waar je wenst te vliegen en plaats daar een pinnetje. (klik erop dus)
- Aan je linkse kant verschijnen nu een aantal lettercodes, afhankelijk van waar je klikte. Klik zo maar eens op Brussel als het rood gekleurd is: je ziet mogelijk deze geozones verschijnen: “BRUSSELS CITY”, “EBBR VLL2” en “EBBR VLL1”. Maar wat wil dit nu zeggen voor jou?
Mag ik in deze actieve geozone nu vliegen?
Je kan eens doorklikken op alle zonevermeldingen aan de linkerkant. Zo krijg je, als je op de VLL2-versie doorklikt, de info hiernaast weergegeven. – Wat lees je daar?
- De naam van de categorie (geozone): “Geozone type VLL2”
- De ondergrens van waarop ze start: “0 feet AMSL” (dit is 0 meter boven gemiddeld zeeniveau)
- De bovengrens waar ze eindigt: “575 feet AMSL” (dit is 175 meter boven gemiddeld zeeniveau)
- Hoelang de zone nu actief gaat zijn (in ons voorbeeld: vrij permanent)
- Of je toestemming moet aanvragen: jazeker: “requires authorisation”
- Je merkt in dit voorbeeld ook dat er dus luchtruimen/geozones “gestapeld” of “overlappen” staan: zo geeft de VLL2 de toestand aan van 0 voet tot 575 voet, doorsneden met een Militaire helistrip in dit geval. Een zone die we dus best mijden, tenzij je 8 dagen op voorhand correct de toestemmingen aanvraagt voor die Militaire zone. Een goede tip: blijf uit actieve militaire zones, beperk je tot het civiele luchtruim.
Nieuw: geavanceerde mogelijkheden voor geroutineerde dronepiloten
Voor de meer geroutineerde dronepiloot die (meer) op voorhand alles wil nakijken, heeft het vernieuwde Droneguide-portaal een extra feature: je kan via het lagen-icoontje (rechtsboven) ook per type de zones aan- en uitzetten, zelfs per restrictie, of voor mensen die bijvoorbeeld in de Specific Categorie vliegen met de hoogtemeter spelen.
We raden je aan (als Open Categorie-piloot) niet te experimenteren met deze filters en van deze functies af te blijven. Waarom? Als je zones uitzet of de hoogte wijzigt, kan je mogelijk in de toekomst als Open Categorie-vlieger sommige beperkingen niét te zien krijgen. Zet dus (als je het dan toch gebruikt) de zones en parameters na gebruik allemaal terug juist. Bij gebruik van deze speciale filters wijzigen de zones mogelijk van kleur: oranjerode zones worden mogelijk meer rood weergegeven, en opkomende zones in geel.
Ik mag niet vliegen (op dit moment), maar hoe toch toegang krijgen?
- Nu komt deel 2 in dit verhaal: scroll eens wat naar beneden nadat je op elke zone klikte. Daar staan de ‘Toegangsvoorwaarden’ (‘Access Conditions’) als dé bron wat je mag en niet mag, en wat je verplichtingen zijn als de zone actief is (=rood dus). Dit is de basis om toestemmingen te vragen.
- Als we zo in ons voorbeeld “EBBR VLL2” opzoeken, krijgen we, naast heel wat veiligheidsvoorschriften, te lezen dat we in deze zone maximaal 150 voet (45 meter) hoog mogen vliegen, nà toestemming ten minste 3 uur op voorhand aangevraagd én (met deze toestemming in hand) met opvolging in DAA Fly.
- Ook de Militaire zones hebben extra info, maar 8 dagen op voorhand een vlucht plannen door contact op te nemen via de gespecificeerde manier, is mogelijk als het moet, maar als recreatief vlieger blijf je daar best uit weg. Genoeg mooie zichten elders.
- Met deze informatie in de hand ga je aanmelden in Skeyes DSA (Drone Service Application) waar je je aanvraag dus kan doen voor de VLL2. Hoe je dit doet, leggen we je eveneens haarfijn uit elders op deze site.
- Belangrijk: is de geozone niét ingekleurd (wit dus) dan moet je géén rekening houden met deze toegangsvoorwaarden, maar volg je de standaard richtlijnen van de EU Droneregelgeving om te vliegen.
Hoe vraag ik mijn vlucht aan?
Meer over actieve geozones en beperkingen

Zoals hierboven gemeld, kan je mooi met “toegangsvoorwaarden” opzoeken wat in jouw geval van kracht is. Algemeen hebben we alvast enkele gezond-verstandsrichtlijnen:
- Buiten elke geozone? Dan vlieg je lekker vrij rond volgens de heersende dronewetgeving.
- In een inactieve geozone? (niet ingekleurd, wit) Dan vlieg je lekker vrij rond volgens de heersende dronewetgeving, maar check regelmatig de status.
- VLL1: Je mag na toestemming (in theorie) hier beperkt vliegen als de zone actief is. Waarom? Soms komt zelfs deze zone eens ’tot op de grond’, want ja, ook vliegtuigen moeten landen: zo merk je dit vaak rondom luchthavens zoals Zaventem dat daar 2 VLL1’s op elkaar gestapeld zijn. Voor die onderste zone moet je al minstens 8 dagen (!) op voorhand toestemming aanvragen om met je quadcopter tot 150ft (<45 meter) te mogen vliegen. De moeite niet waard? Ons advies: blijf hier gewoon weg. (vb. Nederokkerzeel nabij Zaventem)
- VLL2: Je mag na toestemming hier beperkt vliegen als de zone actief is. Voor deze zone moet je minstens 3 uur op voorhand toestemming vragen om met je drone tot 150ft (<45 meter) te mogen vliegen. Ons advies: enkel hier vliegen als het echt moet of als de zone niét actief is. (vb. Herent)
- HTA (HELICOPTER TRAINING AREA): Vaak een militaire zone. Is de zone actief, dan mag je vliegen tot 35ft (10m) hoogte als je drone minder dan 900 gram weegt. Alle andere vluchten verboden. (vb. Mol of Wenduine)
- RMZ2: vergelijkbaar met VLL2. (vb. Deerlijk)
- (Militaire) CTR: indien actief ook beperking tot 10 meter hoogte voor dronepiloten. Je moét ook 2 NM (=Nautical Miles), dit is 3.7 kilometer, van het ARP° blijven, het meetpunt van de basis dus. Advies: blijf weg uit actieve militaire zones. Ze zijn actief voor een reden.
- UGZ: burger helihaven voor ziekenhuishelikopters. 5 dagen op voorhand toestemming vragen aan de vermelde contactpersonen als je hier een vlucht wil uitoefenen. Ons advies: blijf hier gewoon weg, je wil niet met mensenlevens spelen. (vb. Gasthuisberg, Leuven)
- MIL Helistrip: (uitgebreide) toestemming vragen volgens het geijkte protocol beschreven voor elke helihaven. UAS met MTOM van 900 gram of minder mogen er, indien er geen andere bepalingen zijn, wel vliegen, maar wees waakzaam. (vb. Herentals)
- Havenzones: toestemming vragen volgens het geijkte protocol beschreven voor elke havenzone. (vb. Gent) Let op: sommige havenzones vragen een Open Categorie A2-certificering, ondanks ‘onnodig’ voor jouw type drone. Meer informatie in hun toestemmingsformulier(en).
We geven hier algemene waarheden als leidraad. Zoek echter altijd, voor elke vlucht op voorhand en vlak voor aanvang, je persoonlijke situatie op. Zo kan je veilig en correct vliegen en iedereen die je om uitleg komt vragen, een correct antwoord geven.
Plan je vlucht op Droneguide

Meer weten?
- Juridische achtergrond van hoe met je drone omgaan en informatie over vliegen met je drone in andere EU-landen.
- Droneguide-equivalente no-fly zone-kaarten voor andere Europese landen.
Tevreden met de info op deze site?
Fijn! Veel droneplezier! Wist je dat je gratis lid kan worden van FDR1 en zo toegang kan krijgen tot extra verborgen & handige informatie?
Kom bij de leukste drone-familie van België!
Klaar?
LES 12 >>