De vooruitgang in technologie staat nooit stil. DJI speelt, als vernieuwende kracht op meer dan 70% van de dronemarkt, daar een hele grote rol in. Ook mensen gaan drones anders gebruiken door een stijgend gebruiksgemak. Moet het luchtruim zich dan niet aanpassen?
We merken het meer en meer: mensen kopen drones “omdat ze zo leuk zijn, meneer, voor op vakantie of zo.” Of een iemand heeft die gewoon nodig voor zijn beroep: “Dat maakt toch alles zoveel eenvoudiger, meneer.”
Toch, als je er nu bij stilstaat, zouden ook deze eenvoudige gebruikers alles moeten weten over aanvragen doen voor vliegen in “rode zones” en heel wat theorie achter hun kiezen moeten steken, ook al is in vele gevallen een basisvoorwaarde van geregistreerd zijn en verzekerd zijn, genoeg. We bekijken het eens van dichterbij.
Gebruik #1: de immomakelaar
Vaak hoor je dat mensen die in de immo werken een drone gebruiken voor mooie beelden van hun huizen te schieten. Een gekende drone hiervoor blijkt de DJI Mini 4 Pro te zijn: heeft knappe obstakelsensoren, dus vliegt nergens tegen en met enkel te moeten registreren als UAS-operator is dit een van de makkelijkste C0-instapdrones voor veelvuldig gebruik.
Ook is hij klein en heel compact en dus ook passend in het straatbeeld. Vaak gaan deze immo-mensen geen hoge vluchten maken. 10 meter is al heel hoog voor een huis. Ze zoeken gewoon een juist beeldje, en gebruiken ook de drone voor wat dynamische binnenshots.
Gebruik #2: de fietser of influencer
Je maakt eens een leuk fietstochtje en wil eens een drone als volgwagen voor enkele beperkte leuke shots. Of je wil een paar leuke shots voor je Insta. Hoog hoeft niet, creatief een rondje rondom je op ooghoogte, wel. Je bent immers niet actief aan het dronevliegen, maar wil gewoon beelden van een makkelijke camera.
Met zijn nieuwe autonome en makkelijk aanschakelbare modi via een éénknopsbediening, is de DJI Neo hiervoor de uitgelezen drone. Geen gedoe, even een shot en de drone weer de rugzak in. Ook hier geldt dat met enkel te moeten registreren als UAS-operator dit een heel toegankelijke en kleine C0-instapdrone is.
Gebruik #3: de FPV-racepiloot
Je filmt wat FPV-beelden, ver van alle mensen weg, en je bent helemaal niét geïnteresseerd in hoogte, maar snelheid. Zo een snelheid bereik je dicht tegen de grond, en je waant je in de bos-achtervolgingsscène uit Star Wars: Return of the Jedi.
Ook jij gaat maximaal 10 meter hoog vliegen, want anders hang je in de boomkruinen. Met je DJI Avata 2 als C1-drone en de nodige A1/A3-vliegebewijzen, ben je dichterbij de Need For Speed dan ooit tevoren.
Het gevolg: opletten geblazen!
Of dat deze drones nu makkelijk lanceren in het straatbeeld of niet hoog gaan, als je in een “rode zone” vliegt, moet je toestemming aanvragen: of je nu 1 meter hoog vliegt of 30 meter. Je volgt dus ook voor deze drones best altijd de “dagelijks vliegen”-procedure zoals je terugvindt op FDR1 Drone Startportaal die je helpt van Droneguide naar aanvraag en verder.
We hebben echter een veel betere suggestie: ...
Verder lezen?
Je ziet dit bericht omdat het vervolg van dit artikel is voorbehouden voor onze leden (en je niet ingelogd bent).
Tip: Klik onderaan deze pagina op "inloggen" & lees rustig verder.
Nog geen lid? Geen probleem! Je kan gratis lid worden van FDR1 en toegang krijgen tot alle extra informatie zoals deze.