Alfons Gevaers

Aangemaakte reacties

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • in reactie op: A1/A3-certificaat #15081
    Alfons Gevaers
    Bijdrager

    Bedankt Gert-Jan voor deze niet onbelangrijke bijkomende info.
    Ik moet toegeven dat ik die bijkomende informatie niet had opgemerkt.
    Dat wil in feite zeggen dat ik in die zone met mijn ‘oude’ legacy (DJI Mini SE) er ook nog mag vliegen, uiteraard mits voorafgaande toelating.
    Deze info is zeker belangrijk, voor diegenen die zouden upgradenblouter en alleen gebaseerd op de verplichte remote ID in sommige zones.

    Gelukkig blijven voor mij nog de 2 andere motieven over, waardoor ik geen spijt heb met de upgrade naar C1: de mogelijkheid om ’s nachts te vliegen zonder het max toegelaten gewicht te overschrijden, enbin dezelfde zin de Intelligent Plus Battery te kunnen gebruiken.

    Niettemin hartelijk dank.

    in reactie op: A1/A3-certificaat #15078
    Alfons Gevaers
    Bijdrager

    Beste Bart,

    Ik heb net als jij, een kleine 2 jaar geleden mijn A1 A3 certificaat gehaald, met identiek dezelfde punten als jij (bij mijn 2de poging).
    Ik heb mijn Mini 4 Pro upgegrade van C0 naar C1 en heb daar nog geen spijt van.

    In mijn geval waren de voordelen:
    – ik kon ook ’s nachts vliegen, waarbij de stroboscoop die je plaats altijd voor gevolg heeft dat je uitkomt op een gewicht van >249 gr (de MTOM van een Mini 4 Pro wordt door de upgrade naar C1 verhoogd van 249 naar 342 gr.
    – om dezelfde reden kon ik ook de zwaardere Intelligent Plus Battery plaatsen (ik heb me een originele aangeschaft bij Amazon US – immers niet in de EU te verkrijgen naast 3 klassieke batterijen).
    – ik woon in een regio (Bornem) waar een gedeelte zich in een VLL2 zone bevindt, en waar ik mits voorafgaande melding kan vliegen, maar 1 van de voorwaarden is het actief zijn van een Remote ID, zonder onderscheid of de drone meer of minder dan 249 gr MTOM heeft:
    Mijn pogingen om DJI te overtuigen om de in de Mini 4 Pro ingebouwde Remote ID op aanvraag ook beschikbaar te stellen ingeval C0, hebben niets uitgehaald, waardoor upgrade naar C1 de enige manier was om in die VLL2 zone rechtmatig te kunnen vliegen, mits uiteraard respect voor de specifieke regels.

    Enige nadelen die ik zie:
    – je moet beschikken over A1 A3 certificaat (in jouw geval geen probleem)
    – je mag niet over niet betrokken personen vliegen, en indien dit onbewust toch zou gebeuren, moet dat zeer kortstondig zijn.
    In de praktijk zou ik toch niet bewust over niet betrokken personen vliegen.
    Dus voor mij weinig verschil.

    Hopelijk weet je hiermee genoeg.

    Succes.

    in reactie op: Vliegen in rode zone mogelijk? #13252
    Alfons Gevaers
    Bijdrager

    Steven,

    Mag ik toch 1 bedenking maken.
    In de zone waar Gunther zou willen vliegen met zijn DJI Mini 2, kan je inderdaad via DAA een vluchttoelating vragen.
    Er is volgens mij echter ook de verplichting van het uitzenden van Remote ID (RID).
    Indien ik mij niet vergis heeft de Mini 2 geen ingebouwde RID, en ben je in dat geval verplicht een externe RID te plaatsen.
    Dit laatste tilt het gewicht gegarandeerd boven de 249 gr. En dat is dan weer in strijd met de MTOM van deze drone.
    Ik heb een C1 gecertificeerde Mini 4 Pro, en die heeft ingebouwde EN geactiveerde RID (bij de C0 Mini 4 Pro is de RID niet geactiveerd), waarmee ik perfect in orde ben, in dergelijke zones (mits natuurlijk goedgekeurde aanvraag).
    Ik heb ook een Mini SE, maar een externe RID zou deze ook boven de 249 gr tillen, wat net als bij de Mini 2 niet in overeenstemming is met de MTOM.
    Of zie ik dat verkeerd?

    in reactie op: C1-certificaten en DJI Mini 4 Pro #12892
    Alfons Gevaers
    Bijdrager

    Hallo Steven.

    Je spreekt daar over de Plus Batterij.
    Wel, ik vind nergens binnen Europa een retailer die een originele DJI plus battery kan leveren. Ik vind deze enkel op de website van Amazon US.
    Is er iemand die deze toch bij een Europese retailer vindt? Ik bedoel wel de originele, branding DJI.
    Ik bezit een C1 gecertificeerde DJI Mini 4 Pro, dewelke zoals het hoort remote ID uitzendt. Ik zie in feite geen enkele reden waarom DJI deze niet in Europa ter beschikking stelt voor C1 gecerticeerde eigenaars van een M4P. Dank.

    Alfons Gevaers
    Bijdrager

    Dank je, Steven

    Alfons Gevaers
    Bijdrager

    Ik voeg er nog aan toe dat de Mini 4 Pro , in C1 een MTOM verkrijgt van 342 gr (ipv 249 ingeval van C0); wat betekent dat in dat geval de propguards van 46 gr er gerust bij kunnen

    Alfons Gevaers
    Bijdrager

    Beste allemaal,

    Ik ben ondertussen ook in contact geweest met het team van DJI over de problematiek van de mogelijke activering van de Remote ID op mijn Mini 4 Pro; bijvoorbeeld in het geval deze zwaarder wordt door een ‘add on’, en/of indien ik wil vliegen in een V/LL2 zone.
    Net zoals Steven stelde ik voor de piloot de vrije keuze te laten tot al of niet activering van de Remote ID. Na wat mails over en weer, voegde ik er na de 3de of 4de mail over en weer zelfs de letterlijke tekst aan toe, betreffende het vliegen in VLL2, zoals deze opgenomen is in Droneguide (via copy/paste).
    Na deze laatste info beloofde men mij de zaak intern met het team en met hun ingenieurs te onderzoeken. Na 48 uur kwam men terug met hun ‘verdict’: Enkel via de upgrade naar C1 zou de Remote ID binnen Europa activeerbaar zijn en voorlopig ook blijven. Op mijn ultieme vraag of dit definitief was of voorlopig, antwoordde men mij dat dit zeker de eerstkomende tijd niet zou wijzigen. Eerstkomende tijd is natuurlijk een ‘rekbaar’ begrip. Ik heb dan maar beslist de C1 label aan te vragen. Ik bezit toch het certificaat A1/A3, en de enige beperking die ik zie tov een legacy of een C0 is het feit dat men met C1 niet over niet betrokken personen mag vliegen, tenzij men zich onmiddellijk uit de voeten maakt. Dat doe ik in de praktijk nu ook al. Dus in feite wijzigt er niets voor mij. En ik wou niet langer wachten om te mogen vliegen in VLL2, waant een dergelijke zone bevindt zich om minder dan 2 km van mijn woning…

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)