Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
StevenSleutelbeheerder
Update: we brachten Skeyes & het Droneguide-team in concreto op de hoogte.
Meer op: https://www.fdr1.be/droneguide-even-onbereikbaar-en-geeft-foutmeldingen
StevenSleutelbeheerderKlopt het gaat énorm traag met laden, en eens geladen krijg je foutmeldingen. Mogelijk lost het probleem zich vanzelf weer op.
20/06/2025 om 17:45 in reactie op: Vliegen in-, en over natuurgebieden , Natura 2000, toevoeging Les 27 #15295StevenSleutelbeheerderNatuurpunt mag eens dringend ons artikel lezen 😉 – Ook zij hebben verplichtingen om dit af te (kunnen) dwingen.
StevenSleutelbeheerderA2-certificaten zijn geldig van ALLE deelnemende landen. Enige nadeel: verschijnt niet in je (Belgische) cockpit bij ‘drones’, maar wel geldig. Het Belgische verhaal is een gratis verhaal, bij derden betaal je vaak geld.
StevenSleutelbeheerderHet is eenvoudig en simpel: elke andere app (in België) geldt niet. Niet gebruiken om zones op te zoeken waar je wel of niet mag vliegen. Hoe goed of slecht ook, Droneguide is het enige antwoord. https://www.fdr1.be/les-11-veilig-vliegen-dankzij-droneguide/
StevenSleutelbeheerderIk gebruik al sinds jaren de UAV Forecast app. Je betaalt (naargelang je platform tussen de 5 à 7 euro PER JAAR (geen geld dus) – vandaag extreem zonnig en KP Index 6, dus dat kan perfect.
Meer over UAV-forecast: https://www.fdr1.be/uav-forecast-weer-of-geen-weer-om-te-vliegen
StevenSleutelbeheerderBeste Johan,
Hoe goed bedoeld ook: we delen hier bewust geen lesnota’s. Anders konden we evengoed de antwoorden van alle examenvragen online zetten.
Sta me toe even uit te leggen waarom:
1) Het doel van de test is immers dat iedereen deze leerstof verwerkt en begrijpt. Daarvoor is studie nodig, hoe eenvoudig de test ook is. Begrip is nodig om correct te kunnen vliegen.
2) De informatie in de test valt onder het eigendomsrecht en is eigendom van het DGLV / FOD Mobiliteit. We wensen daar ook geen inbreuk op te maken.
3) Elk document dat we hier plaatsen, is snel verouderd. We hebben graag dat onze leden de laatste situatie ervaren.Wie vastloopt, kan alvast terecht in onze les over hoe makkelijk toegang te krijgen tot de online gratis test: https://www.fdr1.be/les-23-2-behaal-nu-gratis-je-online-training-a1-a3-belgie
StevenSleutelbeheerderHoi Geoffrey,
In de kermiswereld kom je vaak in aanraking met “mensenmassa’s” (bv. Bezoekers op een kermis) – wettelijk mag je daar niét overvliegen. Op dat moment ins de Air 3S (wegens de zoom) een betere keuze: je kan immers BUITEN het terrein vliegen, ver weg van mensen en dankzij de zoomfunctie wel “dichtbij” filmen. Meer info hier: https://www.fdr1.be/dji-mini-5-pro-vs-dji-air-3s-wat-is-de-betere-keuze
StevenSleutelbeheerderHoi allebei,
Wij vroegen de instanties in kwestie om een reactie. We kregen nog geen antwoord, maar communiceren het eens we dit hebben naar al onze leden.
Er zijn immers verschillende routes:
– Hertesting om de 5 jaar
– Eenvoudige manuele vernieuwing om de x tijd
– Eenvoudige automatische vernieuwing om de x tijdWe houden je op de hoogte.
31/05/2025 om 23:32 in reactie op: Vliegen in-, en over natuurgebieden , Natura 2000, toevoeging Les 27 #15211StevenSleutelbeheerderHoi Danny,
Dank voor de aanvullingen. We waren er ook al over gevallen en waren op de uitkomst ervan aan het wachten. We gaan in alle transparantie de info alvast toevoegen aan les 27. Tot op heden is dit alles inderdaad nog geen regelgeving.
Bedankt voor al het onderzoek!
StevenSleutelbeheerderRTH is afhankelijk van het aantal GPS-satellieten – laat de Flip bij opstijgen even op de grond zitten tot je +12 satellieten hebt. Stijg dan op. Laat dan boven het homepoint nog 30 seconden tot een minuut hoveren. Dit gaat zeker de accuraatheid ten goede komen. 3m afwijking, voor zo’n kleine drone, is nog altijd acceptabel.
StevenSleutelbeheerderHoi Julien, voor je Mavic Zoom moet je toch nog wat meer doen:
– zo mag je met deze legacy drone enkel in A3 vliegen
– zo moet je een A1/A3-bewijs halen (naast je registratie die al in orde is blijkbaar)Alle details voor deze drone op https://www.fdr1.be/tools/wetgevingswizard/stap-1/stap-2-leg/legacy-type-1
StevenSleutelbeheerderDit is ook de raad die wij aan mensen geven. Sommige e-mailadressen (geen idee waarom) verteert het systeem van de FOD minder. Volg zeker de tips op https://www.fdr1.be/les-23-2-behaal-nu-gratis-je-online-training-a1-a3-belgie
StevenSleutelbeheerderBeste Stefanie: lees zeker eens https://www.fdr1.be/les-11-veilig-vliegen-dankzij-droneguide/ door. Dit gaat je héél veel duidelijk maken. Lees ook eerst https://www.fdr1.be/wet door. Als de lucht daar “grijs” is, gelden de gewone regels; Rood = beperkingen en dat leggen we uit in de Les 11.
StevenSleutelbeheerderHoi Danny,
Wij raden de versie van de FOD Mobiliteit aan, maar hun platform is soms wat “onstabiel”: volg letterlijk stap per stap https://www.fdr1.be/les-23-2-behaal-nu-gratis-je-online-training-a1-a3-belgie
In minder dan 3 uur ben je klaar. Inbegrepen filmpjes zijn een meerwaarde.
-
AuteurBerichten