Les 11: Veilig vliegen met Droneguide

Als recreatieve dronepiloot mag je sinds begin 2021 vrij veel in het luchtruim. Toch mag je in het Belgische luchtruim op sommige plaatsen meer of minder al naargelang de situatie. Om je dronevlucht reglementair te kunnen uitvoeren, en boetes én gevaar te vermijden, is er een handige hulp: Droneguide. 

🇧🇪 Deze informatie is handig voor elke droneliefhebber in België. We spitsen ons echter voornamelijk toe op het dronegebruik (zoals met DJI Tello, DJI Mavic Mini, DJI Mini 2 & DJI Mini 3 (Pro)) en Cx-labeled drones vliegen in de Open Categorie A1, A2 & A3. (Laatste update: 13/02/2024)

🇪🇺 🇳🇱 Wil je veilig vliegen in andere landen buiten België, bestaan daar ook “kaartjes” voor. Ontdek ze voor Nederland en heel veel andere Europese landen op Dronekaarten voor Europa (no-fly zones)



Snel springen naar

Droneguide instructies Info geozones

Skeyes

Skeyes is volgens hun website “een autonoom overheidsbedrijf met als missie de veiligheid van het luchtverkeer te verzekeren in het luchtruim waarvoor België verantwoordelijk is”. Zo verstrekt Skeyes ook alle noodzakelijke diensten om het luchtverkeer in alle veiligheid te leiden en te beheren. Hieronder valt ook “droneguide.be”, een interactieve kaart met elke no-fly zone van belang voor jouw dronegebruik. Skeyes stelt de kaart ter beschikking, maar beheert daarom niet alle zones op die kaart: in sommige zones mag je vrij vliegen volgens de dronewetgeving, anderen vallen onder regeltjes voor burgerluchtvaart en dus ervaar je wat beperkingen, anderen vallen onder militair luchtruim en zijn verboden. We lopen er rustig even door.

Droneguide?

Met “DroneGuide” (en de mogelijke opvolger) wil men iéderéén veilig laten vliegen. Tot op heden was het luchtruim immers exclusief in België voor de groten, nu kunnen wij als kleine drones ook de lucht verkennen. Je snapt vanzelfsprekend dat je niet zomaar overal mag vliegen: stel dat je in een motor van een opstijgend of dalend passagiersvliegtuig terecht komt, of een helikopter met een hart voor transplantatie door jou moet uitwijken en te laat komt: deze doden wil je létterlijk niét op je geweten. Daarom kleuren sommige zones (tijdelijk) rood op de kaart. Ga altijd voor de veiligheid altijd van de initiële stelling uit:

ROOD = DOOD”

Natuurlijk moet je dit met een korrel zout nemen, maar het toont wel de ernst van de situatie aan. Surf nu naar https://map.droneguide.be en open het apart naast dit artikel. We leggen alles haarfijn uit. De layout verandert af en toe eens, maar de principes blijven hetzelfde.

(klik om te vergroten)

Start!

Als je wil vliegen met je drone, moet je eerst checken (al naargelang de locatie tot dagen op voorhand) of je daar wel màg vliegen. Daar dient net Droneguide voor.

  • Surf naar https://map.droneguide.be
  • Klik op “View” onder het kaartje. Je moet nergens aanmelden of zo.
  • Klik eerst bovenaan naar de juiste taal door. Dit kan via de knop “Change Language”. Handig als je de kaart in het Nederlands zet.
  • Op de kaart zie je rode en gele vlekken, dit zijn “geozones”.
    • Rode ingekleurde vlekken zijn zones die nu actief zijn en waar beperkingen gelden.
    • Gele ingekleurde vlekken zijn zones die actief gaan worden binnen de dag.
    • Niet ingekleurde kaders (wit) zijn afbakening van zones, die bestaan maar nu op dit moment niét actief zijn. Je kan daar op dàt moment dus vrij vliegen volgens de standaard regelgeving. P.S. Soms worden deze niét ingekleurde zones blauwachtig, als je ze selecteert op de kaart, maar dat is geen ‘officiële kleur’, enkel een artefact van je browser. Blauw is dus gewoon ‘selecteren’, zonder enige andere betekenis.
  • Bij het openen van de pagina of klikken op een knopje vraagt de pagina ook mogelijk soms je locatie. Dit mag je toestaan. Zo zoomt de kaart in op jouw situatie (waar je nu bent). Mogelijk wil je ergens anders vliegen. In elk geval: zoek gewoon de locatie waar je wenst te vliegen en plaats daar een pinnetje.
  • Aan je linkse kant verschijnen nu een aantal lettercodes, afhankelijk van waar je klikte. Klik zo maar eens op Brussel als het rood gekleurd is: je ziet mogelijk deze geozones verschijnen: “BRUSSELS CITY”, “EBBR VLL2 en “EBBR VLL1. Maar wat wil dit nu zeggen voor jou?

Mag ik in deze actieve geozone nu vliegen?

  • Je kan eens doorklikken op die vermeldingen aan de linkerkant. Zo krijg je, als je op de VLL2-versie doorklikt, de info hiernaast weergegeven. – Wat lees je daar?
    • De naam van de categorie (geozone): “Gecontroleerd luchtruim VLL2
    • De ondergrens van waarop ze start: “0 feet AMSL” (dit is 0 meter boven gemiddeld zeeniveau)
    • De bovengrens waar ze eindigt: “575 feet AMSL” (dit is 175 meter boven gemiddeld zeeniveau)
  • Je merkt in dit voorbeeld ook dat er dus luchtruimen/geozones “gestapeld” staan: zo geeft de VLL2 de toestand aan van 0 voet tot 575 voet, erboven de VLL1 van 575 voet tot 1500 voet, BRUSSELS CITY beperkt ons dan weer van 0 voet AGL tot 999 voet FL-ISBL. (Goed genoeg als je weet dat ‘FL’ staat voor Flight Level) – onze zorg, omdat we maar mogen vliegen tot 120m hoogte, is de “BRUSSELS CITY”-zone, en de “EBBR VLL2”-zone. De VLL1-zone is in dit geval boven ons luchtruim, en dus sowieso verboden.

Ik mag niet, maar hoe toch toegang krijgen?

  • Nu komt deel 2 in dit verhaal: klik eens in dat Droneguide-zijmenu op “Toegangsvoorwaarden” – je krijgt meer detail te zien over jouw zone. Dit knopje kan soms met enige vertraging in beeld. Op smartphone is dit moeilijker navigeren. ‘Toegangsvoorwaarden’ is dé bron om te raadplegen wat je mag en niet mag, en wat je verplichtingen zijn als de zone actief is (=rood dus).
    • Als we zo in ons voorbeeld “BRUSSELS CITY” verder opzoeken, dan krijgen we info dat we op 50 meter moeten blijven van een reeks gebouwen in Brussel. Daarbinnen komen, of het overvliegen zal een extra toestemming vereisen. Logisch als je merkt dat het om Ambassades, Internationale of Federale instituten gaat. Deze beperking nemen we dus mee
    • Als we zo “EBBR VLL2” opzoeken, krijgen we, naast heel wat veiligheidsvoorschriften, te lezen dat we in deze zone maximaal 150 voet (45 meter) hoog mogen vliegen, nà toestemming ten minste 3 uur op voorhand aangevraagd én (met deze toestemming in hand) na telefoontje 30 minuten voor de vlucht. Dit telefoonnummer krijg je mooi na je aanvraag.
  • Met deze informatie in de hand ga je aanmelden in Skeyes DSA (Drone Service Application) waar je je aanvraag dus kan doen voor de VLL2. Hoe je dit doet, leggen we je eveneens haarfijn uit elders op deze site.
  • Belangrijk: is de geozone niét ingekleurd (wit dus) dan moet je géén rekening houden met deze toegangsvoorwaarden, maar volg je de standaard richtlijnen van de EU Droneregelgeving om te vliegen.
Plan je vlucht op Droneguide

 

Hoe vraag ik mijn vlucht aan?

 

Meer over actieve geozones en beperkingen

Je moet altijd “in 3D” denken: van bovenuit gezien is ligt de VLL0-zone middenin een VLL1-zone, maar ligt ook de VLL1-zone “bovenop” de VLL2-zone. VLL1 start pas vanaf een bepaalde hoogte X in dit voorbeeld, en de VLL2-zone eindigt op die hoogte X.

Zoals hierboven gemeld, kan je mooi met “toegangsvoorwaarden” opzoeken wat in jouw geval van kracht is. Algemeen hebben we alvast enkele gezond-verstandsrichtlijnen:

  • Buiten elke geozone? Dan vlieg je lekker vrij rond volgens de heersende dronewetgeving.
  • In een inactieve geozone? (niet ingekleurd, wit) Dan vlieg je lekker vrij rond volgens de heersende dronewetgeving, maar check regelmatig de status.
  • VLL1: Je mag na toestemming (in theorie) hier beperkt vliegen als de zone actief is. Waarom? Soms komt zelfs deze zone eens ’tot op de grond’, want ja, ook vliegtuigen moeten landen: zo merk je dit vaak rondom luchthavens zoals Zaventem dat daar 2 VLL1’s op elkaar gestapeld zijn. Voor die onderste zone moet je al minstens 8 dagen (!) op voorhand toestemming aanvragen om met je quadcopter tot 150ft (<45 meter) te mogen vliegen. De moeite niet waard? Ons advies: blijf hier gewoon weg. (vb. Nederokkerzeel nabij Zaventem)
  • VLL2: Je mag na toestemming hier beperkt vliegen als de zone actief is. Voor deze zone moet je minstens 3 uur op voorhand toestemming vragen om met je drone tot 150ft (<45 meter) te mogen vliegen. Ons advies: enkel hier vliegen als het echt moet of als de zone niét actief is. (vb. Herent) 
  • HTA (HELICOPTER TRAINING AREA): Is de zone actief, dan mag je vliegen tot 35ft (10m) hoogte als je drone minder dan 900 gram weegt. Alle andere vluchten verboden. (vb. Mol of Wenduine) 
  • RMZ2: vergelijkbaar met VLL2(vb. Deerlijk)
  • (Militaire) CTRindien actief ook beperking tot 10 meter hoogte voor dronepiloten. Je moét ook 2 NM (=Nautical Miles), dit is 3.7 kilometer, van het ARP° blijven, het meetpunt van de basis dus.
  • UGZ: burger helihaven voor ziekenhuishelikopters. 5 dagen op voorhand toestemming vragen aan de vermelde contactpersonen als je hier een vlucht wil uitoefenen. Ons advies: blijf hier gewoon weg, je wil niet met mensenlevens spelen. (vb. Gasthuisberg, Leuven)
  • MIL Helistrip: (uitgebreide) toestemming vragen volgens het geijkte protocol beschreven voor elke helihaven. UAS met MTOM van 900 gram of minder mogen er, indien er geen andere bepalingen zijn, wel vliegen, maar wees waakzaam. (vb. Herentals)
  • Havenzones: toestemming vragen volgens het geijkte protocol beschreven voor elke havenzone. (vb. Gent)  Let op: sommige havenzones vragen een Open Categorie A2-certificering, ondanks ‘onnodig’ voor jouw type drone. Meer informatie in hun toestemmingsformulier(en).

We geven hier algemene waarheden als leidraad. Zoek echter altijd, voor elke vlucht op voorhand en vlak voor aanvang, je persoonlijke situatie op. Zo kan je veilig en correct vliegen en iedereen die je om uitleg komt vragen, een correct antwoord geven. 



Plan je vlucht op Droneguide

 

Meer weten?

Tevreden met de info op deze site?

Fijn! Veel droneplezier! Wist je dat je gratis lid kan worden van FDR1 en zo toegang kan krijgen tot extra verborgen & handige informatie?

Kom bij de leukste drone-familie van België!

Meer weten over lid worden

 

Klaar?
LES 12 >>