- Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 9 maanden, 3 weken geleden door Steven.
-
AuteurBerichten
-
-
31/12/2024 om 14:51 #14539Geert DeckersBijdrager
Ik ben sinds kort terug beginnen vliegen. Jaren geleden vloog ik met een blade350, maar door de opkomede regelgeving gestopt, en uiteindelijk weg gedaan (geen vermogen meer op zwellende batterijen)
Nu dus terug, met A1-A3 certificaat op zak, en met een DJI mini 3Ik woon in een helicoptertrainingszone (tussen Hasselt en Sint Truiden : EBHTA12B)
Meestal is die niet actief.
Als ik via DAA een vlucht aanvraag, krijg ik dan ook per direct toestemming . VLOS en hoogte 70 m AGL– de zone is in aangeduid met rode lijn zoals alle zones
– de zone is niet ingekleurd, dus niet actief
– de info op de zone vermeldt evengoed een aantal toegangsvoorwaarden
* beperkte hoogte
* startmasse < 900Deze toegangsvoorwaarden lijken niet overal gegeven te worden in niet-actieve zones.
Ook de opmerkingen erachter verschillen, soms verwijzing naar de website van Skeyes, soms naar null.Een aanvraag (just to be safe) is bijzonder eenvoudig.
Maar ik verneem toch graag van jullie of het klopt dat je strikt genomen geen aanvraag verplicht bent, als die zone niet actief is.
En weliswaar vliegt binnen VLOS en max 120m AGLIk ben daarin niet zelfzeker omdat nogal wat reacties negatief zijn over het vliegen in België, hoewel mij dan best lijkt mee te vallen.
alvast bedankt,
vmg
Geert -
31/12/2024 om 17:31 #14540StevenSleutelbeheerder
Zones met rode lijn, zonder inkleuring is inderdaad niet actief. Op dat moment mag je in deze zone gewoon vliegen volgens de EU-droneregelgeving.
Meer info:
– uitleg droneguide: https://www.fdr1.be/les-11-veilig-vliegen-dankzij-droneguide/
– uitleg wetgeving: https://www.fdr1.be/wetFijn vliegen!
-
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.