Les 8: Hoe crashes vermijden als beginneling

Een onoplettendheid en je drone ligt (weer eens) op de grond. Wééral die IMU hercalibreren, of nieuwe props steken… Misschien best even enkele tips over hoe best al die crashes vermijden? Het komt je minidrone ten goede en zelf kost het je ook minder. We zetten de meest frequente crashes en hun oorzaken op een rijtje. In deze les overlopen we enkele basisbeginselen. In toekomstige lessen gaan we op andere gevorderde versies van ‘pilot error’ in. 

Binnen en crashen

Je hebt pas je drone en je beslist om eens een testvluchtje te doen. Je besluit geen risico te nemen en voor de eerste keer binnen te vliegen. Verkeerde beslissing. Immers:

  • Je hebt niet genoeg plaats. Je drone kan overal naar bewegen, zeker een eerste keer als je alles wil uitproberen vlak na de ‘unboxing’…
  • Je hebt niet genoeg licht/contrast. Je drone bepaalt immers zijn positie door “naar de grond” te kijken, en zoekt daar contrast en herkenpunten. Met te weinig licht (kunstlicht) of een te monotoon tapijt heeft je drone geen referentie en drijft die alle kanten op.
  • Mocht je een (grotere) drone hebben mét GPS, is de GPS-ontvangst (waarmee de drone zijn positie bepaalt) binnen ook té beperkt. Gevolg? Hetzelfde als hierboven: de drone drijft alle kanten op.

Hoe dit vermijden? Vlieg de eerste keren buiten, op een ruim en leeg terrein bij windstil en zonnig weer.

Vooruit is niet ...

Verder lezen?

Je ziet dit bericht omdat het vervolg van dit artikel is voorbehouden voor onze leden (en je niet ingelogd bent).

Tip: Klik onderaan deze pagina op "inloggen" & lees rustig verder.  

Nog geen lid? Geen probleem! Je kan gratis lid worden van FDR1 en toegang krijgen tot alle extra informatie zoals deze.

error: Inhoud © FDR1.be - Deze inhoud is beveiligd.