Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Jan TieghemBijdrager
Ik vlieg manueel. Het kan helpen om je opname vooraf te repeteren of ze gewoon meer dan 1 keer te maken, als de omstandigheden het toelaten.
Knippen is geen slechte zaak, net zoals je ook niet álle foto’s kan houden die je maakt. Selectief zijn verhoogt de kwaliteit van je werk en bij video zorg je er ook voor dat je publiek geboeid blijft.01/06/2025 om 10:34 in reactie op: Vliegen in-, en over natuurgebieden , Natura 2000, toevoeging Les 27 #15213Jan TieghemBijdragerDag Danny
Strikt genomen is er volgens het rapport momenteel onvoldoende hard bewijs dat de fauna in de huidige tijd te erg te lijden heeft onder dronegebruik. De kennis daarover is nog te jong, al zijn er wel aanwijzingen dat drones het gedrag van dieren negatief beïnvloeden. De verkoop van drones en zowel het professioneel als het recreatief gebruik ervan zitten in de lift. De auteurs gewagen dan ook van voortschrijdend inzicht en pleiten voor het voorzichtigheidsprincipe: niet wachten tot er effectief schade is om de oorzaken aan te pakken, maar met gezond verstand en op basis van gefundeerde kennis regels opstellen die voorkomen dat we er later spijt van krijgen.
Ik begrijp je frustratie. Vorige herfst wou ik foto’s maken van de kleurenpracht van het Meikesbos in Dentergem, maar de info die ik o.a. op FDR1 vond weerhield me en ik nam vrede (nou ja…) met wat foto’s ‘van aan de zijlijn’.
Reacties van omstanders (die gaan meestal enkel over privacy) zijn vaak emotioneel en onterecht omdat de meesten, ordediensten incluis, geen, nauwelijks of flagrant verkeerde kennis hebben van de wetgeving. Daar kunnen we als individu niet alles, maar misschien iets aan doen, bijvoorbeeld door rustig uitleg te geven over wat wettelijk mag en niet mag. Helaas is de wet, zoals je terecht schrijft, nog niet klaar met de relatie natuur vs drone en kunnen discussies daarover, anders dan bijvoorbeeld over privacy, in dit geval bijna enkel op basis van oplopende emoties gevoerd worden.
Ik ben (als recreatief dronefotograaf een beetje tegen mijn zin) voorstander van het voorzichtigheidsprincipe en zal kost wat kost discussies met natuurliefhebbers voorkomen. Niet alleen omdat ik het voor mezelf aangenaam wil houden, maar ook omdat ik de antidronecommunity geen voer voor hun blinde afkeer wil bezorgen.
Al bij al, de kansen die ik nu vind om te vliegen zijn aan de ene zijde veel kleiner dan hoe ik ze inschatte toen ik mijn eerste drone kocht (eerst informeren, dan pas kopen zou ik nu zeggen). Elke nieuwe ontdekking van één of andere regel is ergens wel een domper, maar er zijn genoeg opportuniteiten om alles legaal en met gewetensrust te doen en om interessante dingen te doen op een manier die in een menselijke samenleving aanvaardbaar is. Zelfs het bijleren over wetgeving, over hoe je toestemmingen kan vragen en krijgen, was een deur die openging.
Jan TieghemBijdragerHoi Frank
Eigenlijk moet je nazien in welke categorie je vliegt, en met een Air3S is dat A1. Dit bepaalt wat je mag en wat niet. Vlieg je met een C2-gelabelde drone (zoals de Mavic), dan kan je in sowieso in A3 vliegen, en dan komt de minimale afstand tot personen en gebouwen van 150 in voege. Voor dezelfde drone kan je een A2 vliegbewijs halen, dan mag je dichterbij komen.
Om met je Air 3S (label C1, <900g) bij gebouwen te vliegen, moet je enkel rekening houden met de wet op de privacy, komt er op neer dat je geen personen herkenbaar in beeld mag brengen als je de beelden publiceert.
Er zijn situaties waar je toestemming nodig hebt: wanneer je boven 120m AGL wil vliegen om over een gebouw heen te kunnen, dan kan dat enkel mits toestemming van de eigenaar en op een hoogte maximaal 15m boven het gebouw en max 15m ervan verwijderd.
Een duidelijke tabel vind je hier: www.easa.europa.eu/en/domains/drones-air-mobility/operating-drone/open-category-low-risk-civil-drones
Veel plezier met je Air 3S, het is een prachtig toestel!
Jan
Jan TieghemBijdragerIk heb een tweetal pasjes laten printen bij cardprint24.nl . De prijs viel reuze mee en online ontwerpen op basis van het pdf bestand van mijn attest A1/A3 lukte meteen.
26/12/2024 om 22:15 in reactie op: Foutieve info op website van politiezone, hardnekkig probleem. #14514Jan TieghemBijdragerSchitterend! Dankjewel Steven!
Jan TieghemBijdragerDankjewel Steven. Dus, volgens de instructies van EBR25-KOKSIJDE CLIMB_OUT mag ik gewoon vliegen als ik onder de ondergrens van 1100ft (en onder 120m uiteraard) blijf?
Jan TieghemBijdragerIk kan alvast niets vinden over vliegverbod in de buurt van paragliders e.d., maar ik zou zeker hetzelfde doen als jij: meteen landen.
In een paar teksten op het www wordt het probleem ook aangekaart, en blijkbaar zijn de paragliderpiloten aan de ene kant voorstander van het verplichten van transponders, maar zijn ze aan de andere kant ook niet zo happig wegens gewicht en kostprijs van die toestellen.
Eén en ander zou kunnen opgelost worden met betere afspraken/regels voor U-space, maar daar lijkt voorlopig niet veel van gerealiseerd.
zie ook https://www.fdr1.be/drones-krijgen-eigen-luchtruim-en-afspraken-u-spaceJan TieghemBijdragerGewoon een mailtje naar jou laten sturen door de aannemer, waarin hij zijn vraag verduidelijkt? Dat kan je tonen aan de bewoners.
Jan TieghemBijdragerStrikt genomen niet, maar het kan natuurlijk nooit kwaad, zodat je van bewoners, en vooral zij die de wetgeving niet kennen, geen negatieve reacties hoeft te vrezen. Zeker als je boven het perceel vliegt, want dan vrezen mensen, zolang ze niet in beeld komen onterecht, dat je hun privacy schendt. Vriendelijk zijn kan nooit kwaad uiteraard.
Ik zou eerlijk gezegd ook contact met hen opnemen en hen vertellen waar het over gaat.Jan TieghemBijdragerEen deel van je vraag gaat over privacy. Als je ervoor zorgt dat er geen mensen herkenbaar in beeld komen, dan zit je goed. Desnoods je beelden bewerken met een tool die dergelijke retouches mogelijk maakt (Lightroom, Photoshop,…). Uit commercieel oogpunt is het m.i. ook aangeraden om de foto’s op te schonen.
Ik ben geen expert op financieel vlak, maar als je je beeldmateriaal gratis ter beschikking stelt (desnoods een nota maken die dat expliciet vermeldt) dan verwacht ik geen problemen.Jan TieghemBijdragerSteven
Begrijp ik het goed dat de standaard leds op de Air 3S of mini 4 pro onvoldoende zijn om aan de regelgeving voor nachtvluchten te voldoen?
JanJan TieghemBijdragerIn de app “UAV Forecast” is er een tabblad “Kaart”, waar je de zones kan zien. Dit zijn echter de zones volgens DJI denk ik.
-
AuteurBerichten