- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 11 maanden geleden door Steven.
-
AuteurBerichten
-
-
20/10/2024 om 13:50 #14151Lode BongaertsBijdrager
Iemand die weet hoe het nu eigenlijk zit met de verlichting op je drone bij nachtvluchten ?
Ik lees dit op de website mobiliteit Belgie :– u moet uw UAS dus altijd duidelijk kunnen zien, zelfs ‘s nachts;
– het UAS moet ook met een groen knipperlicht worden uitgerust om de zichtbaarheid van het UAS in de lucht te garanderen;
– de vliegomgeving moet zodanig zijn dat het zicht tijdens de gehele vluchtuitvoering behouden blijft.Mijn Air3S is uitgerust met groene knipperlichten.
Gisterenavond uitgetest en je blijft de drone heel goed zien, tenminste de groene knipperlichten.
Het is nog steeds niet duidelijk of dat nu bovenop de drone moet maar als ik bovenstaande regels lees dan moet dat niet.Op deze site heb ik de update van 17/08/23 gelezen maar daar is er eigenlijk ook nog geen duidelijkheid.
Het is maar dat ik in orde wil zijn met de wetgeving. -
20/10/2024 om 14:26 #14152StevenSleutelbeheerder
Hoi Lode,
We kunnen je er zeker bij helpen: we hebben er zelfs een artikeltje over. Let op: de groene gewone knipperlichten op je drone (“Pilot Lights”) voldoen NIET.
Alle uitleg hier:
Nachtvluchten: https://www.fdr1.be/les-32-nachtvluchten/
Groene strobe: https://www.fdr1.be/anti-collision-stroboscopisch-licht-voor-je-drone/Zoals je merkt, onze drone school-afdeling helpt je graag 🙂
Fly Safe!
-
20/10/2024 om 14:35 #14153Jan TieghemBijdrager
Steven
Begrijp ik het goed dat de standaard leds op de Air 3S of mini 4 pro onvoldoende zijn om aan de regelgeving voor nachtvluchten te voldoen?
Jan-
20/10/2024 om 15:03 #14156StevenSleutelbeheerder
Ja zowel in de EU als in USA (FAA). Uitleg waarom : https://www.fdr1.be/anti-collision-stroboscopisch-licht-voor-je-drone/
-
-
-
20/10/2024 om 14:42 #14154Lode BongaertsBijdrager
Hoi Steven,
Bedankt voor je antwoord.
Toch is het me niet helemaal duidelijk.
Er staat letterlijk “het UAS moet ook met een groen knipperlicht worden uitgerust om de zichtbaarheid van het UAS in de lucht te garanderen”
Het is niet duidelijk over welke afstand deze zichtbaar moeten zijn.
Waarom voldoen de groene knipperlichten die reeds aanwezig zijn op de drone dan niet ?Dan heb ik eigenlijk nog een vraagje.
Als ik op de link klik naar het Ulanzi lichtje dan kom ik uit op amazon.
Vier lichtjes voor 9 euro waarbij er volgens de reviews vaak maar één van werkt.
Lijkt me toch beter om het bij een droneshop te kopen, niet ?
Weliswaar een stuk duurder maar het moet wel betrouwbaar blijven vind ik.Alvast heel veel dank voor je bericht.
-
20/10/2024 om 15:00 #14155StevenSleutelbeheerder
Hoi Lode,
– het “knipperlicht” waarvan sprake wordt door de luchtvaart gedefinieerd. Daar vallen de ranges 1,5km à 3km te lezen al naargelang het land waar je je in bevindt. Daarom dus een strobe.
– De Ulanzi hebben we op suggestie van onze leden, waar er tevredenheid over is. Zelf gebruik ik die trouwens ook al gedurende een paar jaren.P.S. die Ulanzi’s (maar dan niet in strobe modus, maar in gewone knippermodus zijn ook ideale fiets-achterlichten, tip 🙂 )
-
22/11/2024 om 22:34 #14348Benny DirinckBijdrager
De Ulanzi’s hebben hebben verschillende modus waaronder knipperen en zeer snel knipperen. Wat is volgens de wetgeving de frequentie dat het licht moet kunnen knipperen? Het is me wat onduidelijk…
Alvast bedankt!
-
22/11/2024 om 23:42 #14349StevenSleutelbeheerder
Bij Ulanzi (en andere strobes) zijn er inderdaad verschillende modi. Diegene die je moet hebben is niet waar ze gewoon “knipperen”, maar die ene modus “die pijn aan je ogen doet”: het is immers de snelle maar hele krachtige flits die net heel ver gezien wordt. Ook moet die in Belgie GROEN zijn voor Nachtvluchten.
Meer over de strobe: https://www.fdr1.be/anti-collision-stroboscopisch-licht-voor-je-drone
Meer over nachtvluchten: https://www.fdr1.be/les-32-nachtvluchten
-
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.