Max 150ft AGL

Home Forums Varia – Wetgeving Max 150ft AGL

Weergave van 4 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #12563
      Gianni Camilleri
      Bijdrager

      Hoe kan je toestemming krijgen om te vliegen in een bepaalde zone, maar toch de restrictie 150ft AGL – SkeyDrone Planner melding: “Het is niet toegestaan om hoger dan 150ft AGL te vliegen. Bij een incident met de drone belt u de TWR.”

      In bijvoorbeeld een centrum van een stad luchtfoto’s maken op maar 45 meter, geraak je nog niets eens boven kantoorgebouw.

      Kan je hiervoor een uitzondering aanvragen?

    • #12566
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Hoi Gianni,

      Vergaand op je voorbeeld:
      1) In de OPEN CATEGORIE waarin wij als “amateurs” vliegen: neen.
      2) Wens je speciale zaken buiten deze beperkingen te verwezenlijken, dan zal je een vliegbewijs voor de Specific Categorie moeten behalen, en kan je vliegplannen indienen enz. (buiten de scope van deze website). Een opleiding Specific kost ong. 2500,- à 3000,- voor theorie en praktijk.

      Een beetje zoals dat we allemaal met eenvoudige regeltjes en bewijsjes met een speed-pedelec mogen rijden, maar je specieke examens moet doen voor met een vrachtwagen (=veel gevaarlijker) te mogen rijden.

    • #12567
      Gianni Camilleri
      Bijdrager

      Ok, dus zoals ik het begrijp mag ik momenteel tot 150 feet vliegen in het centrum van Antwerpen maar als ik een overzichtsfoto wil van de Grote Markt op 100 meter, dan kan dit niet met mijn huidige A1/A3.

    • #12810
      Erlend Geerts
      Bijdrager

      Hallo,

      Zelfs dat varieert van plaats tot plaats. Toen ik het even testte op de kaart van Vertigis, dan is het toegelaten tot 150 ft op de grote markt van Antwerpen mits je het drie uur op voorhand aanvraagt, maar niet in de ‘wilde zee’ (de buurt van het winkelcentrum ter hoogte van de Oud Daan) tenzij je het 8 dagen op voorhand aanvraagt. Terecht zou je kunnen denken, gezien de densiteit van de mensenmassa. Maar waarom mag het op de Meir dan weer wel, mits enkel 3 uur op voorhand? Toch niet de minst drukke straat van Antwerpen.

      En dit stoort me het meest in de hele wetgeving / regelgeving. Er zit geen logica in voor de gewone mens die eens een spontane vlucht wil maken over een fotowaardig gebied. Neem nu het fort V in Edegem, 8 dagen op voorhand aanvragen …

      Ik heb net een DJI Mini 4 Pro gekocht, heb mijn licentie, maar vind het echt zonda dat je niet spontaan ergens mag gaan vliegen onder de 150 voet zonder voorafgaande toelating. Zeker met het wisselvallige weer dat we hebben in dit land. Heel het spontane is weg, toch zeker in de regio Antwerpen. Helaas denk ik er al aan om mijn drone te verkopen. Wat een toffe hobby had kunnen zijn is meer een administratieve rompslomp. Of zie of doe ik dit verkeerd?

      • #12811
        Steven
        Sleutelbeheerder

        Waar veel mensen wonen, en dus ook ziekenhuizen en havens en luchthavens enz. zijn, zal je meerdere rode zones hebben met verschillende voorwaarden. Ze zijn wel logisch, voor indeling van het luchtruim in functie van bemand luchtverkeer, maar mogelijk frustrerend voor de dronepiloot in de Open Categorie. Een Heli van het UZ heeft nu eenmaal meer recht op luchtruim dan wij als amateurfotografen. Prioriteiten stellen he, een mensenleven gaat voor.

        Echter, we kunnen klagen en zagen zoveel we willen: op dit moment is het in Nederland erger: rode zone = niet vliegen. Punt. Wij kunnén nog ten minste, via DSA, een aanvraag doen.

        Ter info: (je voorbeeld van de Meir): ondanks dat je toestemming kreeg om de Meir te overvliegen, mag dit NIET als er een “mensenmassa” aanwezig is (definitie zie https://www.fdr1.be/wet )

        Tip: vlieg buiten Antwerpen 🙂

    • #12894
      Gianni Camilleri
      Bijdrager

      Bedankt voor de heldere toelichting !

Weergave van 4 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.