Les 32: Nachtvluchten

Sinds begin 2021 hebben we een Europese dronewetgeving die ook nachtvluchten toelaat in de Open Categorie. Let wel op, dit kan beperkt worden van land tot land. Maar als je dan toch ’s nachts gaat proberen beelden te schieten, dan denk je er best even over na. 

We gaan hier niet ingaan op hoé het perfecte nachtbeeld schieten, da’s voor later, maar wel op de vlucht zelf. Daartoe kan je best eens kijken naar volgende tips, die je veel problemen gaan besparen:

Kennis: ken de wet(ten)

  • Ken de Europese Wetgeving en weet vooral wat mag én niet mag met je eigen drone. De wetgeving blijft immers onveranderd van kracht: je moet nog altijd VLOS respecteren, evenals alle andere afstanden naargelang in welke categorie je vliegt. De wet kennen is niet alleen goed om je vlucht perfect te kunnen uitvoeren, maar ook om duiding te kunnen geven als iemand informatie komt vragen. Twee keer voordeel dus!
  • Ken de lokale wetgeving, mogelijk kan die iets verschillen:
    • Zo mogen nachtvluchten in België (onder de standaard Europese voorwaarden) maar mag er niet in Nederland gevlogen worden tijdens de nacht.
    • Zo start de nacht
      • in België om 30 minuten na zonsondergang (en eindigt deze 30 minuten voor zonsopgang),
      • in Nederland om 15 minuten na zonsondergang (en eindigt deze 15 minuten voor zonsopgang).
    • De kleur van het te gebruiken stroboscopisch knipperlicht kan land per land verschillen: zo moet het in België verplicht groen zijn voor drones.

Materiaal: piekfijn uitgeruste drone

  • Zorg dat je drone bij vertrek perfect in orde is. Een preflight checklist kan helpen.
  • Je drone moet ook ’s nachts goed zichtbaar zijn. Een (in België) groen stroboscopisch licht is verplicht*, wat je bovenop** je drone bevestigt. Zo kan ander luchtverkeer of een observator je drone herkennen. Een dalende traumahelikopter of een landende Cessna of luchtballon wil immers geen botsing met een vliegend object (=je drone).  Daarom koos de EU & België ook voor een groene strobo voor drones*: ander luchtverkeer vliegt immers met wit en hoge objecten (bijvoorbeeld windturbines, wolkenkrabbers) knipperen rood van boven gezien. Vele oplossingen zijn op de markt, maar de beste die we vonden is er eentje van LumeCube en een knappe budgetversie van Ulanzi. Je moet je richten op een prijs tussen de 20 en 60 euro.
Alles over strobe lights

 

*Referentie: EU-wetgeving EU 2019/947, UAS.OPEN.060, paragraaf 2.g: “Tijdens de vluchtuitvoering moet de piloot op afstand ervoor zorgen dat tijdens nachtvluchten een groen knipperlicht op het onbemande luchtvaartuig is geactiveerd.”

** (Update 17.08.2023) Op dit moment is er wettelijk enkel gespecificeerd “op je drone”. Of dit nu “op” als in “bovenop” wil zeggen (in overeenstemming met bijvoorbeeld de wetgeving in de USA door de FAA) of “op je drone maar onderaan” wil zeggen (zodat een grondobservator een beter zicht heeft) zoeken we op dit moment opnieuw uit. Er was enige twijfel over door leden en daarmee zoeken we de absolute waarheid. Eén ding is zeker: er moét in elk geval een groene strobo op je drone zitten bij nachtvluchten, ongeacht de plaats. 

Verder lezen?

Je ziet dit bericht omdat het vervolg van dit artikel is voorbehouden voor onze leden (en je niet ingelogd bent).

Tip: Klik onderaan deze pagina op "inloggen" & lees rustig verder.  

Nog geen lid? Geen probleem! Je kan gratis lid worden van FDR1 en toegang krijgen tot alle extra informatie zoals deze.