Les 32: Nachtvluchten

Sinds begin 2021 hebben we een Europese dronewetgeving die ook nachtvluchten toelaat in de Open Categorie. Let wel op, dit kan beperkt worden van land tot land. Maar als je dan toch ’s nachts gaat proberen beelden te schieten, dan denk je er best even over na. 

We gaan hier niet ingaan op hoé het perfecte nachtbeeld schieten, da’s voor later, maar wel op de vlucht zelf. Daartoe kan je best eens kijken naar volgende tips, die je veel problemen gaan besparen:

Ken de wet(ten)

  • Ken de Europese Wetgeving en weet vooral wat mag én niet mag met je eigen drone. De wetgeving blijft immers onveranderd van kracht: je moet nog altijd VLOS respecteren, evenals alle andere afstanden naargelang in welke categorie je vliegt. De wet kennen is niet alleen goed om je vlucht perfect te kunnen uitvoeren, maar ook om duiding te kunnen geven als iemand informatie komt vragen. Twee keer voordeel dus!
  • Ken de lokale wetgeving, mogelijk kan die iets verschillen:
    • Zo mogen nachtvluchten in België (onder de standaard Europese voorwaarden) maar mag er niet in Nederland gevlogen worden tijdens de nacht.
    • Zo start de nacht
      • in België om 30 minuten na zonsondergang (en eindigt deze 30 minuten voor zonsopgang),
      • in Nederland om 15 minuten na zonsondergang (en eindigt deze 15 minuten voor zonsopgang).
    • De kleur van het te gebruiken stroboscopisch knipperlicht kan land per land verschillen: zo moet het in België verplicht groen zijn voor drones.

Piekfijn uitgeruste drone

  • Zorg dat je drone bij vertrek perfect in orde is. Een preflight checklist kan helpen.
  • Je drone moet ook ’s nachts goed zichtbaar zijn. Een (in België) groen stroboscopisch licht is verplicht, wat je, tegen alle intuïtie in, best bovenop je drone bevestigd. Zo kan ander luchtverkeer je drone herkennen. Daarom koos België ook voor een groen strobo voor drones: ander luchtverkeer vliegt immers met wit en hoge objecten (bijvoorbeeld windmolens) knipperen rood. Vele oplossingen zijn op de markt, maar de beste die we vonden is er eentje van LumeCube en een budgetversie van Ulanzi. Je moet je richten op een prijs tussen de 40 en 60 euro.

 

“Better safe than sorry”

Stel, je vliegt met een DJI Mini 2, van ongeveer 240 gram als MTOW meegegeven door de fabrikant en zo val je dus onder de niet-Cx-conforme drones (legacy  drones) < 250 gram. UAS-operator registreren dus en hop de lucht in! 

Volgens de wetgeving màg je, meer nog, moét je een stroboscopisch groen knipperlicht bevestigen en gebruiken voor nachtvluchten. Zo kan je drone mogelijk zwaarder wegen dan gewenst. Volgens de “geest van de Wet” is dit dus okee, zoals elke politieagent wel zal beamen, maar om alle disscussie uit te sluiten raden we je aan om je A1/A3-certificering te behalen. (Of ‘een brevetje hoger dan nodig’ voor je drone waar van toepassing)

Gevolg? Zo ben je niet alleen in orde om met zwaardere drones te vliegen en is dit kleine verschil geen punt meer, maar ben je ook tegelijk maximaal met kénnis gewapend om veilig en fijn te kunnen dronen. Veel plezier!



Een voorbereid piloot is er twee waard!

  • Vlieg nooit op een locatie waar je nog nooit overdag vloog: je zit snel in hoogspanningskabels of bomen met je drone. Kies voor een veilige en rustige locatie.
  • Zorg dat je altijd je pilotenregistratie bij je hebt en indien nodig het bewijs van examen A1/A3 en/of A2: je valt nu eenmaal meer op onder een 3 kilometer ver zichtbare drone dan overdag.
  • Vlieg kalm. Je kan dan veel beter je vlucht onder controle houden en inschattingsfouten vermijden.
  • Neem iemand mee. Altijd gezellig en die persoon kan een extra oogje in het zeil houden of je wingman zijn.

 

Tevreden met de info op deze site?

Fijn! Veel droneplezier! Wist je dat je gratis lid kan worden van FDR1 en zo toegang kan krijgen tot extra verborgen & handige informatie?

Kom bij de leukste drone-familie van België!

Meer weten over lid worden