Britten bepalen duidelijker wat VLOS is

Waar VLOS begint en waar het eindigt, heeft elke dronepiloot wel een mening over, ook al staat het duidelijk omschreven in de Europese Dronewetgeving. In Groot-Brittannië willen ze nu elke vorm van ambiguïteit aan dit en vele andere drone-aangelegenheden, weghalen. 

Britten varen eigen koers

We hadden al vermeld in een vorig artikel dat Britten kiezen voor eigen dronelabels, en ze dus de Europese Dronewetgeving na BRexit links laten liggen en hun eigen versie aan het schrijven zijn.

Om dit te verwezenlijken, zijn ze nu ook bezig om een eigen wetgeving te bouwen, voortbordurend op de gekende Europese Dronewetgeving. Deze “wetsvoorstellen” van de CAA, de Britse luchtvaartautoriteit, maken ze eerst een tijdje publiek alvorens ze van kracht worden, zodat iedereen deze kan inkijken (en in theorie verbeteren). Zo kan je nu al heel wat mooi inkijken zoals o.a. ook dit amendement op de (toekomstige) Britse dronewetgeving.

VLOS wordt héél duidelijk.

Drone piloot tekening FDR1 VLOSWat VLOS betreft, is onze definitie eenvoudig: Visual Line Of Sight: je drone moet je altijd met je blote oog, zonder hulpmiddelen (tenzij je voorgeschreven bril of lenzen) altijd kunnen zien, zo niet ben je fout bezig en dus strafbaar.

Artikel 2.7 van de Europese Dronewetgeving zegt dit létterlijk mooi zo als definitie:

„vluchtuitvoering binnen zicht” (Visual Line of Sight Operation — VLOS) : een type UAS-vluchtuitvoering waarbij de piloot op afstand zonder hulp voortdurend visueel contact houdt met het onbemande luchtvaartuig, waardoor hij de vliegbaan van het onbemande luchtvaartuig ten opzichte van andere luchtvaartuigen, mensen en obstakels kan controleren, teneinde botsingen te voorkomen;

Dit geeft ons nog ‘een’ vrijheid. Je kan zelf nog beslissen waar het voor jou eindigt én je komt in de praktijk vaak op maximaal 300 à 500m uit, al naargelang je ogen en de omstandigheden. De Britten gaan hier nog een stapje verder in en definiëren nu ook wàt je moet kunnen zien. Zo betekent VLOS in the UK vanaf dan niet alleen het bovenstaande, maar ook dit als extraatje:

  • Je drone mag niet een “stipje aan de horizon” zijn of een “pinkend lichtje”
  • Je moet je drone duidelijk kunnen onderscheiden / herkennen als een drone
  • Je moet met het blote oog kunnen onderscheiden wat de voor- en achterkant van je drone is, zodat, als deze stilhangt, je ook kan inschatten naar waar je gaat vliegen met de beweging die je uitvoert. Kortom, je moet de oriëntatie van je drone ten allen tijde weten. Navigatielichten mogen helpen, maar zijn alleen geen criterium.

Dit alles samen, vooral bij kleinere drones zoals de DJI Tello, DJI Mavic Mini, DJI Mini 2 & DJI Mini 3 (Pro), betekent dat bij de Engelsen je véél minder ver kan en mag vliegen. In de praktijk zal je 200m al moeilijk vinden. VLOS is ginder dus véél beperkter dan hier in Europa.

Buiten VLOS (her)definiëren ze ook nog andere zaken in hun amendement zoals MTOM/TOM° of waar de Open Categorie eindigt en de Specific Categorie begint, maar dit was wel (voor de Open Categorie) het meest sprekende voorbeeld. Benieuwd of Europa deze herdefiniëring ook gaat overnemen…

To be continued…?

Meer weten

Tevreden met de info op deze site?

Fijn! Veel droneplezier! Wist je dat je gratis lid kan worden van FDR1 en zo toegang kan krijgen tot extra verborgen & handige informatie?

Kom bij de leukste drone-familie van België!

Meer weten over lid worden