Les 29: mag ik met mijn drone in de sneeuw vliegen?

Mooi sneeuwlandschap! Dan haalt elke fotografie-liefhebber zijn camera boven,… of zijn drone. Maar mag dit wel, en hoe doe je het best?

 

Negatieve temperaturen, negatief advies?

Allereerst, of er sneeuw ligt of niet, het doet er niet toe, je mag vliegen. Maar we hebben ook négatief nieuws: je mag niet zomaar altijd vliegen… Even uitleggen. Wettelijk is de basisvereiste van een dronepiloot dat hij de handleiding van z’n drone kent. Of je nu rondzoeft met een drone van minder dan 250 gram, of een zelfgebouwde FPV-drone (waar elk onderdeel z’n handleiding of specificaties heeft) of een superdure zware drone, allemaal ontsnappen we niet. In de handleiding vind je dus de specificaties terug van je drone en een hele belangrijke is daarin de ‘operating temperature range’ van je toestel: de temperatuur-uitersten waarbinnen je màg vliegen.

Een paar voorbeelden:

  • voor de Ryze Tello (specs), DJI Mavic Mini (specs) en DJI Mini 2 (specs) is deze bedrijfstemperatuur tussen de 0°C en 40°C.
  • voor de DJI Mavic Air 2 (specs) & DJI Mavic 2 (specs) is deze bedrijfstemperatuur tussen de -10°C en 40°C

Wees gerust, er gaat (nog) geen politieagent met een thermometer naast je komen staan als je aan het vliegen bent, maar toch hou je je best aan deze specs als je geld je lief is:

  • De EU-dronewetgeving zegt dat je de handleiding moet kennen én de voorschriften van de dronebouwer en specificaties van de drone moet respecteren.* Hou je je dus niét aan deze ‘operating temperature range’, dan ben je volgens de letter van de wet niet wettelijk aan het vliegen. In ons voorbeeld mogen de Tello & Mini’s dus bij een buitentemperatuur van -1°C niet opstijgen, want anders overtreden ze de wet, de Air 2 en Mavic 2 mogen dan weer wel opstijgen.
  • Een dronebouwer is slim en schrijft ook bij elke vlucht in vele gevallen de temperatuur weg. Wil je dus bij een accidentje beroep doen op je ‘DJI Care Refresh’ of een andere droneverzekering (of zelfs je BA), dan toont het logboek aan dat je vlucht wel of niet reglementair was en zal je dus mogelijk achter het net vissen als je de temperaturen negeerde. Verzekeringen betalen immers enkel uit als je de regeltjes volgde toen je iets voorkreeg…

 

Hoe veilig vliegen bij winterweer

  • Volg alle dronevoorschriften voor een veilige vlucht. Preflight checklist en alle procedures vind je op ons FDR1 Drone Startportaal
  • Stijg niet op als er sneeuw of andere neerslag valt: je drone heeft luchtinlaatsleuven en elektronica en vocht zijn geen goeie vrienden. Je kan met een heel kort vluchtje je toestel permanent beschadigen.
  • Stijg op vanop een lanceerplaform, zo vermijd je stuifsneeuw en andere vuiligheid in je motoren en drone te krijgen.
  • Bewaar je batterij tot het allerlaatste moment in je binnenzak. Zo blijft de batterij, vlak voor ze drone ingaat, mooi op een ideale temperatuur. Batterijen (Lithium-ion, LiPo,…) haten immers koude en functioneren dan slechter en leveren minder lange vliegtijden op. Een tip van een collega drone ACE was om de LiPo’s in een cool box mee te nemen met een handverwarmertje erbij (maar ver genoeg eraf). Zo koelen ze niet af op de locatie. Ook een half minuutje hoveren na opstijgen levert je weer wat extra warmte in het toestel op.
  • Hou ook je smartphone in de gaten. Ook in je smartphone zit een batterij. Ook die kan snel leeglopen door de koude of het toestel kan rare capriolen vertonen door de vrieskou.
  • Let op voor ijsvorming op propellers, motoren en drone-onderdelen. Maak korte vluchtjes en check je drone voor elke take-off.  Ijs is dé killer bij alle vliegende toestellen.
  • Ga niet te hoog. Weet dat met de hoogte de temperaturen dalen. Kijk op voorhand mogelijk eens op een app voor temperatuurindicaties op verschillende hoogtes. Ook neemt de wind toe met de hoogte en je door de kou gehandicapte drone kan mogelijk minder goed tegen windstoten.
  • Let op jezelf. Je bent sneller onderkoeld dan je denkt. Ook met handschoenen aan heb je sowieso minder controle van je sticks op je RC, dus opletten geblazen als je vingers wat kouder gaan aanvoelen. Regelmatig is gaan opwarmen dus & warme dranken drinken.
  • Haal thuis je drone uit zijn tas. Zet de drone open op een veilige plaats binnen en laat die gewoon rustig wat ‘luchten’. Zo vermijd je toch weer wat extra schade door condensatie.

 

Tevreden met de info op deze site?

Fijn! Veel droneplezier! Wist je dat je gratis lid kan worden van FDR1 en zo toegang kan krijgen tot extra verborgen & handige informatie?

Kom bij de leukste drone-familie van België!

Meer weten over lid worden

 


*bron: Wettekst (EU) 2019/947, voor de open categorie onder art 11.5.e , UAS.OPEN.020.4.a en UAS.OPEN.060.2.e & f. Voor de specific categorie bestaat een equivalent. Eveneens begrepen in online examen A1/A3 (België).