Les 4: Don’t panic

Niet panikeren. Makkelijker gezegd dan gedaan als er bij een van je eerste vluchten wat foutloopt…

Driftend…

Beeld je even in:

Je bent rustig in de eerste zonnestralen van april buiten aan het vliegen, als je merkt dat je drone toch niet zo smooth vliegt als verwacht. De drone vliegt wat ongemakkelijk, en drift wat van links naar rechts, ook als je niets doet. ‘Zal wel de wind zijn’, denk je. En dan gaat het vreselijk mis. Een echte windstoot, geen controle meer over de al manke drone en na een onaangename aanraking met een uitstekende metalen pijp knalt de drone keihard tegen de grond. Een propellor is eraf geschoten, onvindbaar. De drone hangt onder het stof en valt stil.

Naar de dokter (voor drones)

  • Eerste stap: rustig blijven. ‘Don’t Panic’, zoals ze in Hitchikers Guide to the Galaxy zouden zeggen. Immers, systematisch alles benaderen is het beste.  Ga rustig binnen, of in een rustige plek en maak de drone met een zacht borsteltje proper. Voel eens aan de elementen voor breukjes, krasjes, beschadigingen. Krijg een idee van hoe erg het allemaal wel is.
  • Tweede stap: test voorbereiden. In ons geval was er een propellor verdwenen. Dankzij het backup-setje wat je gratis mee in je Tello drone-doos kreeg en het bijbehorende propellor-tooltje verwijder je makkelijke alle propellors en druk je er makkelijk een nieuw setje op. We opteerden voor een volledig nieuwe set erop te plaatsen, want 3 props met beschadigingen en eentje zonder, is niet de ideale testsituatie. Wel opletten bij nieuwe propellors te plaatsen (zie ook de handleiding trouwens):
    • Verwijder even eerst de propellorbeschermers aan elk pootje. Ze klikken er makkelijk af.
    • Kijk even op elke schroef: je ziet
      • of een streepje
      • of geen streepje
    • Kijk even op elke poot: de pootjes zijn ter hoogte van het midden gemerkt: kijk maar eens naar het verschil tussen eentje mét en zonder gemerkte propeller. Ook hier merk je een wel/niet streepjes-aanduiding. Goed om te onthouden! (mocht je verkeerde propellors monteren, zal je drone scheef kantelen en direct crashen)
    • Verwijder de props: makkelijk door het propellor-tooltje voorzichtig onder de props te haken en rustigjes omhoog te duwen.
    • Vervang ze allemaal door passende, nieuwe propellors.
  • Derde stap: testen. We lanceerden, veilig binnen, de drone. Ook hier merkten we drift op en kregen we allerlei rare meldingen. De drone landde automatisch. Duidelijk iets niet in de haak, we zien de symptomen van de ziekte…

Slim zoeken

Als je niét weet wat er aan de hand is, maar je kent duidelijk het symptoom, dan kan je naar oplossingen beginnen zoeken. Je moet niet experimenteren, hier op deze website vind je al een hele reeks aan oplossingen.

  • Kijk eens in de drone school (deze rubriek)
  • Gebruik de zoekfunctie van deze website: in navigatie hierboven zie je een vergrootglasje, klaar voor actie.
  • Bekijk fora met support:

EHBO (voor drones)

 Zo ontdekten we dat in ons geval, mogelijk door een ‘iets hobbeligere landing’ (lees: onvoorzichtige crash), de IMU van slag was. Vrij vertaald: het interne kompas was het noorden kwijt. De oplossing was heel eenvoudig: propellors (weer) verwijderen en in de Tello-app het tandwieltje selecteren, meer, en vervolgens IMU calibreren. Je moet dan je drone -net zoals op het schermpje dan getoond wordt- met een volle batterij en actief in verschillende standen leggen op een tafel. 6 Minuten later is het kompas ter gecalibreerd en is de drone weer blij met wat boven en onder is. En ongelooflijk maar waar, een testvluchtje (terug met propellors erop) bevestigde de redding van onze drone-patiënt. Weer een happy vliegende drone. Eind goed, al goed.

 

 

De moraal? Samen vinden we wel de oplossing en … blijf vooral kalm. ’t Zijn nogal vrij stevige apparaatjes, die Tello drones!

 

Klaar?
LES 5 >>