A1/A3-certificaat

Home Forums A1/A3-certificaat A1/A3-certificaat

Weergave van 10 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #12127

      Ik wil bij deze melden dat ik geslaagd ben in de open categorie A1-A3.
      Ik Was eerst verrast door de vragen, maar het is mij toch gelukt.
      Veel succes aan al die het nog moeten behalen.

    • #12500

      Ik ben ondertussen ook geslaagd in mijn open category A1-A3 dank zij de vele video’s van de drone school. De opleiding video’s waren uitstekend maar het examen vond ik moeilijk en soms ver gezocht. Hieronder een vraag die ik fout had maar ik weet niet waarom:

      In de drone category Open A1, is de regel 1:1 van toepassing:

      1. altijd
      2. Alleen van toepassing met een cx markering
      3. Niet van toepassing met of zonder cx markering
      4. Alleen van toepassing zonder cx markering

      Ik heb hierop “altijd” geantwoord en is volgens mij het juiste antwoord maar was toch fout. Kan iemand hierbij helpen?

      In raad iedereen aan om deze interessante opleiding toch te volgen ook als men ze niet nodig heeft voor de C0 drones

    • #12501
      Eric Herckens
      Bijdrager

      Deze regel geldt voor drones CE klasse 2 in de subcategorie A2.

    • #12502

      Deze regel staat in de eerste video van de opleiding A1/A3 waarin duidelijk gezegd wordt dat de A2 opleiding in deze video niet behandeld wordt. Als u opmerking juist is weet ik nog altijd niet wat het juiste antwoord is : 1, 2, 3, of 4.

    • #12512

      3.

    • #12513
      Gunther Verlies
      Bijdrager

      Proficiat 🙂 -> deze moest hoger staan, dus mag genegeerd owrden (nog niet goed wakker precies)

    • #12517

      Het antwoord zal inderdaad 3 zijn “Niet van toepassing met of zonder cx markering”. De regel 1:1 komt aan bod in de Module 1 “Veiligheid van het luchtverkeer” van de A1/A3 opleiding. In deze video kan men onmogelijk uitmaken dat dit enkel geld voor de categorie Open A2. Voor de categorie A2 wordt enkel de laterale afstand van 30 m vermeld, gevolgd door de melding “deze situatie wordt in deze opleiding niet verder behandeld”. Na deze boodschap wordt de 1:1 regel besproken die geldig is boven de 30 meter (Nergens wordt gezegd dat dit enkel voor Open A2 is). In de Module 3 “Luchtruimbeperkingen” komt de regel 1:1 niet meer aan bod ook niet in de bijlage specifiek voor de Open Categorie A2.

      Voor mij maakt dat niet veel meer uit omdat ik toch geslaagd ben maar voor de mensen die deze opleiding nog moeten volgen is het belangrijk om dit te weten. Ook bij FDR1 vindt ik deze 1:1 regel niet terug.

    • #12536
      Eric Herckens
      Bijdrager

      Beste,

      op de site van easa.europa.eu is volgende tekst terug te vinden en mogelijks zit het antwoord in onderstaande uitleg:

      Boven mensen vliegen met verschillende soorten drones
      Zoals al eerder gezegd, mag een drone normaal gezien niet boven mensen vliegen. Er wordt een uitzondering gemaakt voor door een particulier gebouwde drones die minder dan 250 gram wegen of op de markt gekochte drones die een etiket dragen met vermelding van de klasse 0 of 1 (verplicht vanaf 1 januari 2024) en die zijn goedgekeurd voor vluchten in subcategorie A1. Ook dan moet het vliegen boven mensen echter tot een minimum worden beperkt.

      Drones van klasse C3 en C4 moeten 150 meter van stedelijke gebieden verwijderd blijven en moeten een minimale afstand van 30 meter bewaren ten opzichte van menigten. Al onze infographics voor drones staan op de EASA-website.

      Alleen drones die zijn gemarkeerd als klasse C2 of die vluchten uitvoeren in subcategorie A2 mogen zich in de buurt van mensen begeven. Als algemene regel geldt dat de zijdelingse afstand tussen de drone en elke niet-betrokken persoon niet kleiner mag zijn dan de vlieghoogte (dit wordt ook wel de “1:1-regel” genoemd: een drone die bijvoorbeeld 40 meter hoog vliegt, moet minstens 40 meter van alle niet-betrokken personen verwijderd blijven). Bovendien mag de horizontale afstand tussen de drone en een niet-betrokken persoon nooit kleiner zijn dan 30 meter. Drones die over een lagesnelheidsmodus beschikken, mogen tot op een afstand van 5 meter van niet-betrokken personen vliegen wanneer die modus ingeschakeld is.

      • #12542
        Steven
        Sleutelbeheerder

        Deze 1:1-regel lijkt nog een overblijfsel van de oude Klasse1/2 regeling die we hebben “overgeërfd” en weer voor waar hebben aangenomen. Hoewel dit een HELE GOEIE REGEL IS, vind je die nergens “wettelijk” terug. Immers, probeer maar eens de 1:1-regel te vinden in de EU 2019/947 als vereiste voor de A2. Ik vind ‘m alvast niet terug. 😉 Wie zelf eens wil lezen, zoek “UAS.OPEN.030 UAS-vluchtuitvoeringen in subcategorie A2” maar eens op.

    • #12538

      Bedankt voor de info.

      Ik had dit bericht al gelezen op site van EASA maar niet voor het examen Openen A1/A3. Het is goed dat deze tekst wordt vermeld zodat mensen die dit examen nog moeten afleggen hier rekening kunnen houden.

      Ik heb deze vraag ook als eens voorgelegd aan ChatGtp maar deze gaf ook het foutieve antwoord 1. “Altijd” weer.

      Goed dat we nu een duidelijk en begrijpbaar antwoord hebben.

      • #12543
        Steven
        Sleutelbeheerder

        ChatGPT is een LLM, een “taalmodel” dus. Het is geen databank die iets weet, enkel (per toeval) van de data waarop het getraind is. Anders kan ChatGPT, zoals elke taalgebruiker, goed antwoorden “verzinnen”.

    • #12555
      Karl Seghers
      Bijdrager

      https://mobilit.belgium.be/nl/luchtvaart/vliegen-met/drones-uas/categorie-open

      De 1:1 regel staat hier nochtans zowel bij A2 als A3

    • #12561

      Dat de 1:1 regel ook van toepassing is in de category open A3 had ik nog niet gezien. In de pdf versie van DGLV waar ook eindnoten 1 tot 20 gespecificeerd worden staat deze 1:1 regel ook voor categorie open A2 en A3. Zie hieronder:

      https://mobilit.belgium.be/nl/file/7698/download?token=xkYYpTvE

      De vraag ging echter over de categorie open A1 en is daar niet van toepassing.

Weergave van 10 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.
error: Inhoud © FDR1.be - Deze inhoud is beveiligd.