A2 certificaat

Home Forums A2-certificaat A2 certificaat

Weergave van 50 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #3423

      Dag iedereen,

      Allereerst de allerbeste wensen voor 2021!!!
      Een paar vraagjes,
      Ik heb net mijn A1-A3 certificaat behaald en zou ook graag voor mijn A2 gaan.
      Waar vind je info over de praktijk training waarvan je blijkbaar een bewijs moet voorleggen.
      Hoe moet dit bewijs geleverd worden, welke “oefeningen” moet je kunnen?
      Waar vind je info over de extra theorie die je moet kennen?
      Bestaat hiervoor een boek, naslagwerk, online training, …?

    • #3424
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Hoi,

      Geen goed antwoord maar toch al eentje:
      Kijk eens op https://mobilit.belgium.be/nl/luchtvaart/drones/europese_regelgeving_van_toepassing_vanaf_31122020/faq_eu_wetgeving_drones En zoek naar “A2”. Volgens mij zal de informatie daar nog aangevuld worden.

    • #3430
      Daniel Chaves
      Bijdrager

      Hey Pieter,
      Voor A2 dien je geen praktijk test af te leggen, je moet enkel aangeven dat je reeds praktijkervaring hebt maar hier is geen controle op.
      De overheid stelt geen theorie opleiding beschikbaar voor het A2 certificaat. Dit laten ze over aan de privé markt. Het examen daarentegen moet je wel bij mobiliteit zelf gaan afleggen en dat is in de lokalen in Brussel (vooruitgangstraat 56). Het theorie examen zelf is gratis.
      Meer info op https://mobilit.belgium.be/nl/luchtvaart/drones/nieuwe_regelgeving/opleidingen_en_examens.
      Good luck!

    • #3434

      Hey Daniel,

      Dank je voor je snel antwoord!
      Wie op de privé markt organiseert dit?
      Regio Leuven-Overijse. Vlaams-Brabant is ook goed hoor. Ik vind precies niemand online met uitzondering van “Droneschool.eu”

    • #3443
      Lars Van Dijk
      Bijdrager

      Er is echt heel weinig info te vinden over dit aanvullend examen (welke materie kan men verwachten??)
      Net gekeken op de website van het DLGV voor een examendatum maar er zit er nog geen enkele in de kalender…

    • #3456
      Daniel Chaves
      Bijdrager

      In Nederland kan je er heel wat vinden die de A2 opleiding aanbieden maar in België vrees ik dat het nog even afwachten is.

    • #3475
      Lieven Cattersel
      Bijdrager

      Ben ook altijd geïnteresseerd in de stof voor opleiding A2

    • #3521

      Hi allen,
      Ik ben van plan de cursus van dda(nl) te bestellenter voorbereiding van het Belgische A2 examen.
      Leerstof zal hopelijk wel voor 90% zelfde zijn.
      Kost een kleine 100 euro

      Koen Vanaudenaerde

    • #3685

      Hallo
      Heb onlangs de A1-A3 binnen en wil nu verder naar de A2
      Op het DGLV vindt je al de inhoudsopgave deze gaat over Meteorologie, vliegprestaties UAS & Technische en operationele maatregelen ter beperking van het risico op de grond
      In deze richting zullen de vragen gaan meer weet ik er ook niet van
      Theorie voor zelfstudie zou wel al intressant zijn?

      Geert

    • #3895

      Ik heb een lijst gekregen via DGLV met de inhoud van de te kennen leerstof voor het theoretische examen. Echter vind ik nergens iets over:

      1:1 regel
      low speed mode
      afstanden tot mensen inschatten

      deze drie topics zijn eveneens te kennen.

      Ik ga vrijdag as naar Lux om daar het examen A2 af te leggen, georganiseerd door Eurocontrol en DAC.

      Heeft er iemand idets over deze onderwerpen?

      Met dank

      Jean

    • #3896
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Hoi,

      De 1:1-regel en low speed mode worden ook uitgelegd in de filmpjes van A1/A3 online opleiding als ik me goed herinner.

      De 1:1 is bijvoorbeeld 50m hoog en 50m ver.

    • #3932

      Ik weet het Steven…. maar ook in slechts één regel voor beide topics…. ik vind er geen uitgebreide theorie over… maar toch bedankt voor de repliek.

    • #4007

      Hi,
      Even ter info:
      Ik heb in luxemburg het A2 examen afgelegd. Geslaagd.
      Als basis cursus van dutchdrone academie genomen.
      Deze coverde voor een 90% de benodigde kennis.
      De aandachtspunten heb ik hen trouwens doorgegeven.
      Als tip geef ik nog even mee, dat het niet onverstandig is om nog even alle a1 en a3 leerstof door te nemen, ennnn de vragen 2 x te lezen.

      Koen

    • #4098
      Steven
      Sleutelbeheerder

      In België zijn regelmatig data beschikbaar om te selecteren om je A2-examen af te leggen. Zie je deze niet staan? Daar is een reden voor & we leggen het haarfijn uit op deze pagina: Les 28: Behaal gratis je examen Open Categorie A2 (BELGIE)

    • #4099

      @steven. Ik heb ook op voorhand de verklaring van praktische zelfstudie moeten uploaden vooralleer ik toegang kreeg tot de datums.
      Koen

      • #4176
        Steven
        Sleutelbeheerder

        Hey Koen, we hebben dit ook opgenomen in Les 28. Thanks voor de info!

    • #4326
      Gilles Geerts
      Bijdrager

      Ik heb het examen A2 gedaan, met de theoretische cursus van DDA, dit was echter zeker niet voldoende. Veel vragen over berekenen van batterijen en metar codes in detail kunnen lezen

    • #4327

      Ik heb ondertussen zowel in B als in LUX de A2 gedaan; B steekt met kop en schouders boven LUX uit voor wat betreft de moeilijkheidsgraad (ik ben geslaagd). Met betrekking tot de theorie heb ik de klasse 2 cursus bestudeerd (welke ik van een vriend heb geleend)…. als je deze onder de knie hebt kun je zowel B en zeker LUX aan. Of je nu het B of LUX certificaat hebt maakt insé niet veel uit. Zij zijn beiden “even geldig”. De NL cursussen, die on line staan zijn bijna allemaal betalend en geen garantie tot slagen.

    • #4488
      Lode
      Bijdrager

      Vandaag mijn A2 examen gedaan in Brussel – niet geslaagd.

      Ik had eind vorig jaar in voorverkoop de A1/A3 en A2 cursus bij Dutch Drone Academy gekocht – omdat ik toen nog niet wist hoe het in België ging lopen, en omdat er toen stond dat je bij hen ook examen kon doen vanuit België.

      Via DDA ben ik voor beiden geslaagd, maar ik kan mijn certificaat niet genereren omdat je voor de Nederlandse autoriteit (RDW) een DigID nodig hebt – wat ik dus niet heb.

      A1/A3 cursus van DDA vond ik heel wat uitgebreider dan de filmpjes van DGLV. Met die kennis was het online examen bij DGLV dan ook een makkie.

      A2 bij DDA gaat echter veel minder diepgaand dan de vragen die ik in Brussel kreeg. Waar ik bij het online examen in Nederland 29/30 had ben ik in Brussel dus gebuisd. Ik weet nu wel waar ik extra op moet studeren voor de volgende keer.

      Dingen die in België gevraagd worden en waar in de Nederlandse cursus amper over wordt gesproken waren onder andere:
      * METAR lezen (in de cursus staat gewoon wat het is, voor het examen moet je ze kunnen decoden)
      * een hele nest vragen over fixed wing drones
      * veel over batterijen (meeste was wel gecoverd in de DDA cursus)

      Achteraf gezien was de DDA cursus zijn geld niet waard – het examen was waardeloos als Belg (ik denk niet dat er bij mijn bestelling al vermeld werd dat je een Nederlands ‘burgerservicenummer’ nodig hebt), de DVLG cursus voor A1/A3 was gratis, en de cursus voor A2 was veel te oppervlakkig.

      Volgende keer beter…

    • #4489

      Aan @lode : met betrekking tot Metar decoderen: ik heb ook door middel van schrappen mij hierdoor geslagen. Nadien ontdekt dat Metar ingeven op wikipedia heel nuttig is.

      Koen

    • #4500

      Vandaag mijn A2 examen gedaan in Brussel en spijtig genoeg niet geslaagd.
      Ik zoek info over fixed wing en zwaartekracht berekening. Mijn vroegere klasse II cursus covert dit niet.
      Mocht iemand interessante links hebben.

    • #4534
      Jan Meyers
      Bijdrager

      Heb onlangs ook examen gaan doen voor klasse A2 en nipt geslaagd. Ik kreeg veel vragen over fixed wing drones waar ik sowieso de meeste fouten heb gemaakt (zwaartepunten, invloed positie aerodynamisch centrum, …). Van bepaalde begrippen had ik nog nooit gehoord. Ook veel vragen over batterijen (Lipo). Ik kende METAR heel goed maar geen enkele vraag daarover bij mij terwijl andere kandidaten hierover heel veel vragen hadden… De vragen moet je idd heel goed lezen want veel valstrikken.

    • #4552
      John Broers
      Bijdrager

      Even een vervolgvraag. Ik zie dat frandresdrones.be van Yves Carpentier online cursus aanbiedt m.b.t. de theorie voor A2.
      Kosten €250. Ik heb deze man al een hele tijd terug gesproken omdat ik destijds voor mijn klasse 1 wilde gaan maar achteraf besloten toen nog maar even op de europese regelgeving te wachten en hij kwam heel goed over destijds.
      Het is natuurlijk even een investerinkje maar als ik lees dat de Nederlandse DDA cursus niet alles behandelt en ik zelf de opleiding van Droneclass.nl destijds gevolgd en deze niet echt moeilijk vond. Heb toen van Droneclass.nl mijn geld terug gekregen omdat ik niet kon registreren bij de RDW terwijl ik een Nederlands BSN nummer heb maar om de reden dat je niet op een Nederlands adres bent ingeschreven.

      Wat is jullie mening wat betreft de vraagprijs voor de online cursus aangeboden door frandresdrones.be? noordzee en dronecollege zijn nog een pak duurder.

    • #4553

      John,

      persoonlijk vind ik 250€ veel geld voor een cursus. Ik heb natuurlijk makkelijk praten temeer daar ik mijn A2 reeds heb….. maar ik heb de theorie gehaald uit de klasse 1 en 2 van destijds. Er zijn uiteraard enkele topics die je elders moet zoeken maar het heeft mij niets gekost. Zowel in B als in LUX zijn de A2 examens gratis. LUX is een pak minder moeilijk maar uiteindelijk beiden doenbaar. Ook als je een tweede/derde keer moet terug gaan….. het is en blijft toch een pak geld…

      Jean

    • #4554

      Ik vraag me zelfs af of er iemand de kwaliteit van deze cursussen wel controleert. Mocht het zo zijn dan zou je het al eventueel kunnen overwegen om een dergelijke cursus te kopen.

    • #4555

      Inderdaad Yves… misschien heeft iemand deze of een andere “A2 opleiding” gekocht en kan er een evaluatie over schrijven?

    • #4596
      Jan Meyers
      Bijdrager

      Ik heb dus inderdaad de cursus gekocht bij FlandersDrones. Het is een beetje dubbel. De cursus is zeker nog niet compleet. Yves Carpentier vraagt aan de ‘studenten’ die examen zijn gaan doen om zoveel mogelijk vragen door te spelen zodat hij ‘zijn’ cursus kan vervolledigen. Ik heb zijn tussen aanhalingstekens geplaatst want het is toch vooral knip en plakwerk van andere websites (copyright?)… Om echt te kunnen spreken van een cursus die een zekere garantie biedt om te kunnen slagen vind ik het te vroeg. Desalnietemin heeft de cursus mij wel een houvast geboden. Ik had nooit geweten hoe diepgaand ik bepaalde inhoudsdelen had moeten instuderen dus zonder deze gekochte cursus was ik wellicht niet geslaagd geweest, hoewel ik zelf ook nog bepaalde leerinhouden heb opgezocht. Daarnaast was ik blij dat ik een technische achtergrond heb zodat ik door deductie toch nog enkele vragen correct heb kunnen oplossen. Voor iemand zonder enige technische background lijkt me dit examen toch een hele klus.

    • #4597
      John Broers
      Bijdrager

      Na wat zoekwerk en een kijkje op de wat vreemd genoemde cursussen van Noordzee drones vond ik dit.
      ND ADVANCED – ANYTIME ONLINE theorie (12u) : € 165,00 (€ 115,50 na aftrek 30% KMO-portefeuille) excl BTW
      Ik heb hier even een mailtje voor gestuurd voor meer info…
      Als ze het ND ADVANCED A2 hadden genoemd was het misschien iets duidelijker geweest.
      Wel staat Noordzee drones hoog aangeschreven dus ik verwacht hier wel een complete cursus van zonder knip en plakwerk.

      Verder:
      Dronecollege spant de kroon want deze bieden geen A2 opleiding aan zonder praktijkgedeelte. Natuurlijk hun eigen keuze maar hier loopt de prijs wel behoorlijk door op. €500+

    • #4660

      Heeft er iemand een idee wat een weegfichte is ?

    • #4661
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Voor zover ik iets kon terugvinden is de weegfiche een deel van het vluchtlogboek: hierin staan het gewicht van de drone bij opstijgen of (i.f.v.) de MTOM genoteerd. (Niet zeker)

    • #4672

      Als nieuweling kan ik mss toch al iets bijdragen betreffende METAR en TAF.
      Via http://www.thinkaviation.net/understanding-metars-part-1/ vallen de puzzelstukjes snel op hun plaats.
      Net als in de luchtvaart, is een dronepilo(o)t(e) best voorbereid op de verwachtte vliegomstandigheden en dus ook de weersverwachtingen op je vlieglokatie. Een korte voorbereiding is ECHT de moeite om de risico’s te beperken en je verantwoordelijkheden als uas-bestuurder op te nemen. “Think before you fly.”

    • #5182

      Is er ergens een ebook of pdf voor een A2 opleiding te vinden?

    • #5183

      Een gratis ebook voor A2 opleiding naar Belgische norm bestaat er niet voor zover ik weet. Ik heb destijds een Zweeds pdf gevonden maar die bleek totaal onvoldoende.

    • #5184

      Droneport biedt blijkbaar een opleiding A2 aan (via syntra) A2 voor het (fenomenale) bedrag van 900
      euro……

    • #5185

      Ik heb zelf een samenvatting gemaakt van andere (klasse 1 en klasse 2) opleidingen…met deze bagage naar Brussel en Luxemburg vertrokken en geslaagd…..

    • #5186
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Onder ideale omstandigheden zouden we hier op FDR1 een gratis cursus moeten hebben voor A2, op basis van alle flarden die leden ons ter beschikking stellen die het examen wél deden.

      Dus: laat ons eraan beginnen 🙂 Wie zo een informatie heeft, mag die gerust doormailen (pdf’s enzo) naar ons via e-mail. Vermeld dan wel dat het om “A2 cursus” gaat. We zullen alles verzamelen dan en als we genoeg bij elkaar sprokkelden dit voor leden exclusief (en dan gratis he) ter beschikking stellen.

      LET OP: stuur ons geen materiaal door dat gecopyright is. We willen niemand z’n auteursrecht afnemen.

      Wat denken jullie, goed idee?

    • #5469
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Update: gratis lesmateriaal voor A2 te behalen is vanaf nu beschikbaar op https://www.fdr1.be/les-28-examen-open-categorie-a2-behalen/

    • #5488
      Marcel Van Loon
      Bijdrager

      Ik heb op een Finse site materiaal gevonden met betrekking tot A2.

      • #5489
        Steven
        Sleutelbeheerder

        Bedankt, Marcel, we voegen de referentie toe!

    • #5839
      Eric Herckens
      Bijdrager

      Hallo allemaal,
      hieronder nog wat vragen gesteld op mijn examen A2.
      Dikwijls in andere bewoordingen dan ik ze hier neerschreef. Vragen echt goed lezen is aangeraden.

      (Nvdr. Om het overzicht te bewaren hebben we deze vragen gebundeld op de A2-informatiepagina die je terugvindt op https://www.fdr1.be/A2 – dankjewel Eric!)

    • #5953
      Loek Dushi
      Bijdrager

      Ik heb zojuist even voor de fun (in mijn land geen dronebewijs nodig) het dronebewijs A1-A3 behaald. Gedaan via de hier vermelde Ierse route. Naar mijn mening een fluitje van een cent, omdat je binnen een uur klaar kunt zijn (de antwoorden staan min of meer als tips erbij vermeld). Eigenlijk zonde van het geld, want je zou alles gemakkelijk kunnen samenvatten in een soort tien geboden: niet hoger dan 120 m, vlieg altijd VLOS, niet over groepen mensen, blijf weg van gevangenis, vliegveld, enz. Weinig bijzonders voor wie zijn gezond verstand gebruikt.
      Als ik moet geloven wat A2 behelst (zie post van Eric Herckens hierboven), dan zie ik een heleboel theorie voorbijkomen die naar mijn mening in de praktijk redelijk onnodig is en qua kwaliteit me doet denken toen ik heel lang geleden mijn vrachtwagenrijbewijs haalde en ik me nog heel goed een van de theorievragen herinner: Moet de vooruit van een vrachtwgen gemaakt zijn van duurzaam doorzichtig glas of van duur doorzichtig glas. Zo zie bij A2 een heleboel vragen over lipo batterijen, terwijl mijn drone ieder perfect vertelt wat de batterijspanning is van iedere cel, hoeveel procent de lading is, hoeveel minuten ik nog kan vliegen voor een veilige landing, wat de temperatuur is van de batterij, enz. En als ik dan ook nog lees dat de praktijkopleiding zelfstudie mag zijn, evenveel waard als mijn eigen (zonder enige medische achtergrond) verklaring dat ik kerngezond ben, dan voor mij dus geen A2. Het is maar een persoonlijke provisorische mening die u allerminst hoeft te delen.

    • #5966
      Patrick Thijs
      Bijdrager

      Ik heb me dit weekend ingeschreven voor een online cursus A2 bij Drone Class in Nederland.
      Heel duidelijke curus, omdat ik al A1/A3 ben had ik ook toegang tot hun cursus A1/A3 zodat ik dat gedeelte ook nog wat kon opfrissen en zien of er grote verschillen zijn tussen Nederland en België. Maar dat valt nogal mee, sommige afkortingen zijn anders, dat is het zo wat.
      De cursus A2 was mijns insziens heel duidelijk en goed opgebouwd. Zaken zoals Metar en meteo werden heel goed uitgelegd.
      Ik heb dan vanmorgen meteen mijn examen online bij hen gedaan en was geslaagd. Binnen een week zou mijn officieel Nederlands dronebewijs voor de categorie A2 in de bus moeten zitten.

      • #5969
        Loek Dushi
        Bijdrager

        Proficiat! Dat ging kennelijk vlotjes.

      • #5970
        Patrick Thijs
        Bijdrager

        Ik stond er zelf versteld van 🙂

      • #7276
        Luc Delouw
        Bijdrager

        Proficiat,

        Heb dit ook op deze manier gedaan verleden jaar

        Zeer gied uitgelegd en geslaagd

        14 dagen later had ik mijn bewijs ontvangen en deze is geldig in gans europa

        Per land kunnen wel nog enkele specifieke voorwaarden zijn

    • #6467
      Koen De Geyter
      Bijdrager

      Momenteel geen examendata voor A2?

      Ik heb een profiel aangemaakt op de rpas-website en mijn A1/A3-certificaat opgeladen. Bij het proberen plannen van een A2 examen verschijnen geen beschikbare data. Ik heb hier gelezen dat ik ook de verklaring zelf-opleiding moet opladen voor de mogelijke examen-data verschijnen, maar ik vind niet direct waar. Ik kan maar 1 bestand opladen in het profiel (en dat overschrijft het vorige, dus A1/A3-certificaat of verklaring, maar niet beiden) en ook nergens in de examenplanning kan ik een bijkomend bestand opladen….

      Weet iemand wat ik fout doe?

      Alvast bedankt

    • #6468

      Koen,
      Van beide documenten in 1 pdf maken. Zo lukte het een jaar geleden toch.
      Koen.

      • #6472
        Koen De Geyter
        Bijdrager

        Tnx, Koen,

        Geprobeerd in 1 pdf en zelf document hernoemd naar hun verwijzing ‘Bewijs van theoretische opleiding en bewijs van bekwaamheid A1-A3.pdf’, maar zoals de Nederlanders zeggen : helaas pindakaas.

        Geen examendata…. Ik zal eens bij de FOD zelf informeren….

        Koen

      • #6513
        Koen De Geyter
        Bijdrager

        Mailtje gestuurd naar FOD, geen antwoord gekregen, maar nu wel degelijk data beschikbaar (05/04 en 13/04). Dan maar direct ingeschreven.

    • #6514
      Eric Herckens
      Bijdrager

      Ik heb hetzelfde meegemaakt. Telefonisch contact opnemen. Via deze weg wordt examen dan gepland.

    • #6843
      Koen De Geyter
      Bijdrager

      Beste allen,

      Gisteren mijn A2 examen gedaan in Brussel en geslaagd. Ik heb mij via zelfstudie voorbereid op basis van de links in les 28 op deze site rond gratis A2 behalen. Bij deze ook enige feedback rond het examen :
      – Redelijk wat vragen rond LIPO’s in serie en parallel (merk op dat in de vrij eenvoudige berekeningen uitgegaan wordt van theoretische spanning van 4,2V en niet van 3,7V). Studeer goed de LIPO-link in de les 28 pagina
      – Redelijk wat vragen rond METAR’s waarbij een METAR getoond wordt en er meerkeuze is uit een aantal beweringen op basis van die METAR (de wind komt uit het oosten en waait aan 4 knopen, het is bewolkt,…). Studeer goed de METAR-link en de Amerikaanse handleiding-link in de les 28 pagina
      – Redelijk wat vragen rond zwaartepunt en stabiliteit bij fixed wing. Studeer goed de Amerikaanse handleiding-link en ook hoofdstuk 8.4 uit de zweefvliegtuig-link in de les 28 pagina

      (Nvdr. We verplaatsten alle vragen van Koen naar onze les 28-pagina waar we alles rond A2 centraliseren. Surf naar https://www.fdr1.be/A2 om verder te lezen)

      Hopelijk helpt dit voor hen die het examen nog gaan doen en ik wens hen bij deze dan ook veel succes!

    • #6891
      Eric Herckens
      Bijdrager

      Ben blij dat er toch nog eens iemand de moeite doet om anderen die hun examen nog moeten doen op de hoogte te brengen.
      Bedankt.

    • #7275
      Patrick
      Bijdrager

      Hallo Allen,

      Ik stel mezelf even voor.
      Patrick is de naam en volledig nieuw hier. Ik hou me hobby-matig bezig met fotografie en reviews/artikels schrijven over de automotive wereld. Omdat ik mijn fotografie wilde uitbreiden met wat drone beelden ben ik opzoek gegaan over het hoe en wat ivm het bewijs.
      Ik schreef me op een andere website (-link removed-) in omdat deze aangaf in België (droneport St-truiden) gebaseerd te zijn omdat ik totaal nog geen voorkennis had dacht ik het best de opleiding te nemen samen met het examen, ook al kwam daar in tegenstelling tot wat mij eerder gezegd werd een prijs bij voor de A1/A3 opleiding. Nadat ik mijn opleidingen afgerond had en voor het examen geslaagd was spraken ze daar van het doorgeven van mijn gegevens aan het RDW.

      Toen ging er bij mij pas een belletje rinkelen en heb ik even navraag gedaan over de rechtmatigheid van dit bewijs in BE. Maar omdat we van een volledig erkend Europees bewijs spreken is er geen probleem om dit dus op deze manier te behalen. Ik ben dus nergens ter plekke moeten gaan en kon zowel A1-A3 alsook A2 online behalen.

      Ik verwacht wel dat dit allemaal nog gelijk gestemd gaat worden in Europa maar ondertussen zijn de certificaten binnen en wacht ik voorlopig nog even met geduld op een Cx-gelabelde drone “nu moet ik ook wel meegeven dat ik een DJI mini 3 pro bestelde welke ik hopelijk deze week nog ga hebben”.

      Heeft er nog iemand ervaringen of problemen met het op deze manier behalen van het A2 certificaat?

      Alvast bedankt.

      Patrick

      • #7500
        Simon Sterken
        Bijdrager

        Hoi Patrick,

        Ben momenteel ook op dezelfde manier bezig met een Nederlands bedrijf dat online opleiding en examens mag af nemen. Deze ook gevonden op de website van Droneport.

        De mogelijkheid om het examen online te doen is wel een meerwaarde, wat in België niet mogelijk blijkt te zijn.

        De geldigheid van het certificaat is EU dus perfect in orde met alles. Het Nederlandse systeem is toch meer voor op zijn tijd dan DGLV hier momenteel geregeld kan krijgen.

        Groeten,

        Simon

    • #7594
      Jurgen Jacobs
      Bijdrager

      Hallo,
      ikstel me ook even voor, ik ben Jurgen en al even bezig met drones. Ik had reeds A1-A3 in Belgie behaald maar A2 werd een ander verhaal… (weinig data, enkel in Brussel, openbaar vervoer, …) Dus volgens dit forum toch even gaan kijken in Nederland onlinecursus gevolgd bij Droneclass. Dag nadien s ochtends online examen gedaan en direct grandioos geslaagd.
      Kan dit aan iedereen aanraden!
      Ondertussen zowel A1-A3 & A2 mogen ontvangen van onze noorderburen . Maar hoe zit het nu bij de FOD? Moet ik deze daar uploaden? Reeds enkele maanden verder en hier staat nog steeds mijn oud A1-A3 certificaat.
      Iemand hier ervaring of tips over.

      Grtz Jurgen

    • #7596
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Hoi Jurgen,

      Fijn dat je het A2-examen. Voordeel van het Belgische equivalent is natuurlijk dat alles gratis is. 🙂

      Je examens die je behaalden zijn Europees geldend. Je moet dit dus niét uploaden. Je gegevens staan enkel niet “centraal geregistreerd”. Via je QR-code op je examens kan de politie alles checken.

      Nadeel: vaak hebben Belgische ordediensten nog geen toegang tot de Nederlandse gegevens. Daarmee dat we dit (op dit moment) nog niet aanraden, ook al is alles geldig, maar daarom nog niet “praktisch”.

      Onze info over A1 en A2 vind je in onze Drone School of via de links op https://www.fdr1.be/startportaal

      Fijn vliegen!

    • #8826
      Geert Brams
      Bijdrager

      De FOD Mobiliteit hier in België kan uiteraard zien welke attesten je hebt. Ik heb A1/A3 in België behaald en A2 bij onze noorderburen.
      Mijn attest A2 zien zij niet staan. We zitten in een overgangsperiode. Normaal zien ze dat na deze periode wel staan. Ik weet alleen niet wanneer de overgangsperiode gedaan is. Iemand van jullie?

      • #8827
        Steven
        Sleutelbeheerder

        Op dit moment is er (naar ons weten) nog geen datum gecommuniceerd over wanneer de nationale databanken met elkaar verbonden zullen zijn. Aanrader: download al je certificaten op papier en zorg dat je ze altijd bij vluchten bijhebt.

    • #8894
      Pascal Vermeylen
      Bijdrager

      Een A2-certif vervalt blijkbaar 5 jaar na het behalen ervan. Weet er iemand als er dan nieuwe examens moeten afgelegd worden of volstaat een nieuwe aanvraag tot registratie bij DGLV als houder van een A2-certif?

    • #8895
      Pascal Vermeylen
      Bijdrager

      Zonet volgend antwoord ontvangen van DGLV:

      “Beste,

      Het A2 certificaat voor UAS is inderdaad 5 jaar geldig.
      Na de vervaldatum moet opnieuw een theoretisch examen afgelegd worden.

      Met vriendelijke groet,

      De UAS cel.”

Weergave van 50 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.