EBR78_TEMPORARY VFR RESTRICTED ZONE – Vliegen of niet?

Home Forums Varia – Wetgeving EBR78_TEMPORARY VFR RESTRICTED ZONE – Vliegen of niet?

Weergave van 8 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #10461
      Wim Embrechts
      Bijdrager

      Beste mensen,

      Ik ben erg nieuw in het dronen en het is mij niet steeds duidelijk of je op een bepaalde locatie al dan niet mag vliegen.
      Bijvoorbeeld hieronder: op de kaart van Skeyes als je klikt tussen Sint-Gillis-Waas en Nieuwkerken-Waas zit je in onderstaande zone.

      Er zijn evenmin ‘Access Conditions’ gedefinieerd.

      EBR78_TEMPORARY VFR RESTRICTED ZONE
      Category
      AIRSPACE RESTRICTED
      Limit
      Upper Limit: 4500 ft (AMSL)
      Lower Limit: 0 m (AGL)

      Bovenstaande zone is trouwens erg groot en reikt van boven Antwerpen tot net voorbij Gent en onder Charleroi tot Sint-Truiden in het Oosten.

      Kan iemand hier klaarheid scheppen?
      Alvast bedankt.

      gr
      Wim

    • #10462
      Wim Embrechts
      Bijdrager

      Ok, op basis van les 11 concludeer ik dat het om een niet actieve zone gaat waar de standaard regels (zoals in een niet gemarkeerde zone) van toepassing zijn.

    • #10463
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Hoi Wim,

      Inderdaad, als de zone niét rood gekleurd is, is de zone niet actief. Het is trouwens een zone die vaak actief wordt als er een buitenlands staatshoofd of zo naar ons landje afzakt.

      Meer info over droneguide: https://www.fdr1.be/les-11-veilig-vliegen-dankzij-droneguide/
      Een handige begeleiding bij elke vlucht: https://www.fdr1.be/startportaal

      Fijn vliegen!

    • #10467
      Wim Embrechts
      Bijdrager

      Bedankt voor de extra duding en info Steven!

    • #12479
      Karl Seghers
      Bijdrager

      Hallo,

      Eveneens nieuw.

      Wat als de zone wel rood gekleurd is. Mag je dan in de EBR78_TEMPORARY VFR RESTRICTED ZONE vliegen na aanvraag of zowiezo restricted ?

      Bedankt, Karl

    • #12480
      Karl Seghers
      Bijdrager

      En er is ook een EBR77_TEMPORARY VFR PROHIBITED ZONE.

    • #12482
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Hoi Karl, als de zone ROOD gekleurd is, is ze actief. Je mag er dan NIET in vliegen, tenzij er bepaalde “toegangsvoorwaarden” bij in staan waarmee je toestemming kan aanvragen via DSA. EBR78 en EBR77 zijn meestal zones die actief worden als er een belangrijk iemand naar België komt (President X of Y), en dan is er een algemeen vliegverbod.

      – details over Droneguide: https://www.fdr1.be/les-11-veilig-vliegen-dankzij-droneguide/
      – hoe je vlucht aanvragen in DSA? Ons stappenplan helpt: https://www.fdr1.be/startportaal

      • #12921
        Bart Biesemans
        Bijdrager

        Ik heb gemerkt dat EBR78_TEMPORARY VFR RESTRICTED ZONE (half Vlaanderen) en EBR77_TEMPORARY VFR PROHIBITED ZONE (Van Aalst over Mechelen over Leuven tot Waterloo) nu constant aan staan en dat er geen document in Access Conditions staat.

        De autoriteiten hebben het luchtruim boven Brussel dus gewoon definitief gesloten voor drones.

        Ik hoorde dat je wel nog twee weken op voorhand een aanvraag kan indienen bij de hoofdstedelijke politie om een uitzondering te verkrijgen, maar dit zorgt er natuurlijk voor dat de hele procedure verschrikkelijk omslachtig is geworden.

        Wat is het nut van DSA planner nog?

        Ik hoop dat iemand me kan corrigeren en de gouden oplossing kan bieden, want ik ben de wanhoop wel een beetje nabij!

    • #12483
      Karl Seghers
      Bijdrager

      Bedankt,

      Ik denk dat ik het systeem doorheb.
      Eerst kijken of de zone betrekking heeft op 0-150ft.
      Indien de rode zone wel toegangsvoorwaarden heeft, dan het nodige aanvragen zoals aangegeven in de toegangsvoorwaarden.
      Indien de rode zone geen toegangsvoorwaarden heeft, dan mag je er niet in.

    • #12926
      Bart Biesemans
      Bijdrager

      Je hebt gelijk, gelukkig.

      Ik voeg er wel nog even aan toe dat de politie in Brussel-Hoofdstad steeds op de hoogte wil zijn als je dichtbij belangrijke instellingen gaat vliegen. Dan moet je de Sec Ops contacteren. Dit stond nergens in de cursussen die ik gevolgd heb, maar is in de praktijjk wel door hen afgedwongen 🙂

Weergave van 8 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.