Geslaagd A2

Home Forums A2-certificaat Geslaagd A2

Weergave van 16 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #5659
      Pascal
      Bijdrager

      Vandaag geslaagd voor A2!

      Ik heb de tips van http://www.fdr1.be in de fameuze “les 28” gevolgd en heb veel online opgezocht. Vooral die Engelse cursus is zeer interessant! Zwaartepunt en LiPo-batterijen moet je toch wel kennen.

      Enkele vragen die ik mij nog herinner:

      – wat is condensatie
      – wat is drift
      METAR herkennen en kunnen zeggen wat een bepaald onderdeel betekent (in mijn geval de windrichting en -snelheid)
      – enkele vragen als “welke stelling is juist” (let op: uitgebreide antwoorden!)
      – wat is de nuttige lading
      – wat veroorzaakt de lift (lucht sneller aan bovenkant vleugel…)
      – waar ligt het zwaartepunt van een UAS (1/3 van de voorkant van de vleugel)

      Dank voor de tips op deze website, ze waren een meerwaarde!

      @beheerder: graag contactgegevens voor steunbijdrage.

    • #5661
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Hoi Pascal,

      Fijn te lezen dat je geslaagd bent! Proficiat!

      We vermelden graag je vraagvoorbeelden mee op de infopagina https://www.fdr1.be/les-28-examen-open-categorie-a2-behalen/ voor andere leden.

      Fijn vliegen!

    • #5666
      Pascal
      Bijdrager

      Bedankt Steven!

    • #5667
      Bernard Debeuf
      Bijdrager

      Op de vraag : wat is het aerodynamisch drukpunt ?Heb ik 1/3 ingevuld. Volgens mij was dit niet correct.
      Ook op de vraag: wanneer lijkt het dat een persoon dichter staat dan hij werkelijk staat(mogelijke antwoorden: mist, oppervlakte van sneeuw of water of persoon staat in het tegenlicht) was er nogal wat twijfel. Wie zou het juiste antwoord weten? Volgens mij is dat wanneer persoon zich op water of sneeuw bevind.

    • #5668
      Eric Herckens
      Bijdrager

      Bedankt voor de info Bernard. Bestond het examen enkel uit multiple choice en heb je een rekenmachine nodig en zo ja, mag de smartphone gebruikt worden?

    • #5669
      Bernard Debeuf
      Bijdrager

      32 multiple choice vragen. Geen rekenmachine , geen smartphone en geen kladblad.
      Je moet inloggen op een pc met de code die je van het DGLV krijgt en dan kan je starten. 1 uur de tijd.

    • #8655
      Iwan Royon
      Bijdrager

      Dien je de vragen in volgorde op te lossen, of kan je naderhand terugscrollen?

    • #8675
      Eric Herckens
      Bijdrager

      Je kan zo dikwijls terug gaan tot de tijd verstreken is.

    • #8713
      Iwan Royon
      Bijdrager

      Geslaagd, en de tips hier op de site zijn nog altijd zeer actueel.
      Veel over luchtvochtigheid en matar’s. Ook gevolg van verplaatsen van het zwaartepunt op stabiliteit.
      Ik had het voordeel om piloot te zijn en instructeur op ULM.

    • #9750

      Vandaag ook mijn A2 certificaat behaald.
      Veel hulp gehaald uit alles wat je op FDR1 kan lezen! Dankjewel!
      Het belangrijkste is hiet al aangehaald: metar kunnen lezen, gedrag van een vliegtuig wanneer je het zwaartepunt verlegt naar voor of naar achter, ook belangrijk: meteo, reglementering … alles eigenlijk. Weten wat AMSL is, QFE, QNH, verschil tussen TAF en METAR
      Ik had ook het voordeel vroeger een PPL licentie gehad te hebben en de materie is grotendeels hetzelfde.
      Maar het belangrijkste: Hij is binnen in één keer!

    • #11651
      PixelDude
      Bijdrager

      Ik ben sinds september af en toe actief met een dji mini 3. Alhoewel niet nodig vond ik het nuttig om toch het A2 certificaat te behalen. Op 1/10/2023 lukte me dat … maar wel pas via een derde poging. Als gepensioneerd ingenieur zonder enige vliegervaring vond ik de vragen verdomd moeilijk en regelmatig ver buiten het bereik van de online cursus. Ik ben de eerste keer (veel te) vlug door de vragen gevlogen (grapje) en dat leverde een matige score op van 67%. Tijdens het voor de 2de maal volgen van de online cursus ben ik heel wat meer gaan opzoeken. Voor het examen, net niet geslaagd: 74%. Ik wou het opgeven omdat ik het certificaat toch niet nodig heb maar mijn echtgenote spoorde me aan om ogenblikkelijk, na een half uur, terug het examen aan te vatten … en ditmaal geslaagd !
      Jammer dat ik toen niet afwist van de vragen die op dit forum circuleren
      Moraal van het verhaal: het is moeilijk maar doenbaar … doch niet zonder de nodige voorbereiding.

      • #11653
        Steven
        Sleutelbeheerder

        Hey Raoul,

        Fijn dat je je A2 gehaald hebt! We hebben inderdaad alles vragen en learnings verzameld op http://www.fdr1.be/a2 – geniet & fijn vliegen!

    • #11655
      PixelDude
      Bijdrager

      Ik heb me schromelijk vergist in dit A2 forum, het is een A1-A3 certificaat dat ik behaalde, heel wat makkelijker dan een A2. SORRY, SORRY, SORRY.
      Tijdens het lezen van dit berichtje zullen enkele A2 piloten wel de wenkbrauwen gefronst hebben. šŸ˜Ž

    • #11724

      Aerodynamisch drukpunt is op ongeveer 1/3 van de koorde van het vleugelprofiel, gemeten vanaf de aanvalsboord.
      Het zwaartepunt (Center of Gravity) moet altijd vóór het aerodynamisch drukpunt liggen bij een fixed wing, of het toestel is onbestuurbaar. Hoe verder het naar voor ligt, hoe stabieler het is, maar hoe “zwaarder” het zal aanvoelen om te besturen : veel harder trekken aan je stick om hem van de grond te krijgen, grotere snelheid nodig, etc. Stuntpiloten leggen hun zwaartepunt meer naar achter (dus dichter bij het aerodynamisch drukpunt), gaan dus wendbaarder zijn, maar moeten dan ook beter kunnen vliegen als piloot.

    • #11725

      Mist versus grote grondvlakken :
      – een object in de mist lijkt dichterbij dan het werkelijk is (denk aan de paniekreacties die leiden tot kettingbotsingen)
      – een object aan de overkant van een meer bijvoorbeeld lijkt altijd verder dan het werkelijk is. (Er staan te weinig objecten tussen om de afstand “in perspectief” te plaatsen)

    • #11726

      Opgelet : zwaartepunt van een UAS is volgens mij anders dan bij fixed wing : daar moet het idealiter perfect tussen de vier schroeven liggen en liefst zo laag mogelijk voor stabiliteit. Volgens mij is er bij een UAS eigenlijk geen aerodynamisch drukpunt. (Ttz de typische drones buiten de fixed wings)
      Veel aerodynamica (buiten die van de propellers zelf natuurlijk) komt er niet bij kijken omdat de snelheid zo gering is.

    • #11969
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Hoi Nicolas, bedankt voor alle feedback! We nemen het mee op in de A2-droneschoolpagina!

    • #12124

      Topics die aan bod kwamen : (multiple choice)
      lipo : laden/ontladen/bewaren // berekeningen serieel en parallel
      METAR uitlezen
      – effect van zwaartepunt vs aerodynamisch drukpunt bij fixed wings ivm wendbaarheid en stabiliteit
      – 1:1 regel
      – ESC
      – definitie condensatie
      – atti-mode : effect van plotse venturi effect tss gebouwen op eerst stilhangende UAS ivm respect. grondsnelheid en luchtsnelheid
      – 1852 m = 1 kts, en omrekeningen
      AMSL : betekenis
      – depressie (weer) : betekenis en interpretatie
      – m/s naar km/u
      – verdeling payload : effect op UAS : g-force ? Landing? Take-off ? Of maximale vleugelinclinatie in bochten ? (Laatste dus)
      UAS multicopter : effect van laag zwaartepunt op stabiliteit (hoe lager, hoe stabieler)
      – effect van slechte gewichtsverdeling payload op multicopter (zwaardere belasting motoren, onhandelbaarheid, etc)
      – geen vragen over Ax-classificatie of Cx-class.
      – momentum : interpretatie
      -…

Weergave van 16 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.