Niet actieve zones onbetrouwbaar ??

Home Forums Varia – Wetgeving Niet actieve zones onbetrouwbaar ??

Getagd: 

Weergave van 3 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #9653

      Afgelopen week een paar dagen Ardennen en de drone uiteraard mee op stap gezien de ideale weersomstandigheden om te vliegen. Alvorens een vlucht aan te vangen zoals voorzien braafjes de locatie gecheckt op drongeguide op eventuele restricties.
      Ik bevond mij ZONDER ENIGE TWIJFEL in een niet actieve zone, witte kleur dus.
      Tot mijn grote verbazing scheurden er plots 3 straaljagers rakelings over de Ardeense bossen. Op dat ogenblik was ik gelukkig niet aan het vliegen, Droneguide andermaal onmiddellijk gecheckt en nog steeds wit ingekleurde zone.
      Iemand gelijkaardige ervaringen met de onbetrouwbaarheid van Droneguide ?

    • #10301

      Beste Dominique,

      In de Ardennen is vrijwel altijd een LFZ (Low Fly Zone) en een HTA (Helicopter Training Area) actief.
      Deze info kan je vinden op de site van Skeyes (NOTAM’s).
      Het hele gebied van Bouillon over Dinant, Namen, Verviers naar de Luxemburgse Grens en zo tot aan de grens met Frankrijk zit vol met die actieve zones.
      De kaarten van Droneguide zijn moeilijk up to date te houden. Er kan elk uur ergens wel iets veranderen.
      Enkel de officiele sites zijn daar helemaal bij.
      Als gelicencieerd dronepiloot wordt je geacht hiervan kennis te nemen vooraleer je op stap gaat met nog een laatste check net voor je de lucht in gaat.
      Ik had een knipsel uit de notam’s gehaald van Saint-Hubert vandaag (17/05/2023), maar ik kan het hier niet inplakken.

      Zoek het eens op. Veel geluk en Happy Flying.
      Albert Van de Mosselaer

    • #10302

      Om veiligheidsredenen en uit principe om de wet te respecteren, raadpleeg ik ook steeds de site Droneguide, maar of ben ik te dom of is deze site werkelijk een zoveelste voorbeeld van onduidelijke regelgeving. Dit is enerzijds frustrerend omdat je niet weet waar je wel en niet mag vliegen en anderzijds kan het gevaarlijk zijn.
      De DJI app is nog de meest betrouwbare tool. Een paar weken geleden wou ik ter hoogte van een nieuwbouwproject in Boechout aan de Molenlei opstijgen tot een hoogte van 12 meter om het uitzicht te simuleren en ik kreeg mijn Mini 3 Pro niet de lucht in of moest de toestemming doorgeven. Ik heb mijn drone wel geregistreerd in de app, wat waarschijnlijk de reden is, want een paar weken eerder deed ik hetzelfde toen ie nog niet geregistreerd was op Nieuw Zuid in Antwerpen en daar had ik geen probleem of waarschuwing.
      Het zou leuk zijn moest iemand op FDR1 eens in “mensentaal” verschillende situaties op Droneguide zou uitleggen, eventueel met een YouTube-filmpje?
      Het verbod om op te stijgen om wille van vliegverkeer zou toch realistisch moeten zijn. Stel dat ik op een leeg Hendrik Conscienceplein in Antwerpen op een vroege ochtend zou willen opstijgen tot 15 meter hoogte om een mooie foto van de kerk te maken, dan kan dit niet om veiligheid van het vliegverkeer. Mocht een vliegtuig op die hoogte vliegen zou er wel menig toren geraakt worden.

      • #10306
        Steven
        Sleutelbeheerder

        Hoi,

        Onze guide voor Droneguide vind je op https://www.fdr1.be/les-11-veilig-vliegen-dankzij-droneguide/

      • #10311

        Ik krijg nu ook:
        EBR78_TEMPORARY VFR RESTRICTED ZONE zonder extra uitleg

      • #10307
        Steven
        Sleutelbeheerder

        Aanvullend: De énige referentie voor België is Droneguide. Wat kaartje X of Y ook zegt, of de interne kaart van DJI ook zegt, je referentie is enkel de officiële kaart van het land (België Droneguide, Nederland Godrone)

        Deze kaart is echt niet moeilijk te lezen, wel is ze “smartphone-onvriendelijk”. We raden je ook aan ze op een groter scherm (iPad, computer,…) te bekijken.

        Europa werkt aan een uniforme, globale kaart. Tot dan is het “behelpen”.

    • #10303
      Eric Herckens
      Bijdrager

      ADSB flight tracker app installeren. Je ziet dan op welke hoogte die vliegtuigen vliegen. Je kan je daar nogal sterk in vergissen. Soms lijkt het dat ze veel lager vliegen dan het in werkelijkheid is.

Weergave van 3 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.