Dronewetgevingswizard (Stap 3/3 – Resultaat)
Proficiat! Je vliegt met een legacy drone, dit is een “niet Cx-conforme” drone, met een gewicht (MTOM/MTOW) onder de 250 gram. Enkele voorbeelden: de DJI Tello, DJI Mavic Mini, DJI Mini 2 & DJI Mini 3 (Pro). Bij FDR1 noemen we dit een “Legacy Drone (type 0)“. Met deze drone ben je na 2024 ook nog gerust en mag je rustig blijven verdervliegen in de Open Categorie A1 zonder extra kopzorgen.
Lees alles wat van toepassing is voor jouw situatie hieronder.
Wàt je wettelijk éénmalig moet doen:
- Je moet minimaal 14 jaar zijn in België (vaak 16 jaar in andere landen) én jezelf als UAS operator registreren. Hoe? Zie Les 24: registreren als dronepiloot (UAS-operator)
- Jij, of je ouders, moet een Burgerlijke Aansprakelijkheidsverzekering hebben (“Familiale verzekering”, “Gezinspolis”, …) – Je moet géén extra verzekeringen afsluiten voor je drone.
- Je moet de handleiding van je drone kennen. (Bouwde je de drone zelf? Dan moet je de ‘handleidingen’ van de onderdelen kennen.)
- Je hoeft géén extra certificaten te behalen of examens af te leggen.
- Je drone moet geen Remote ID uitzenden, tenzij een geozone dit vraagt als toegangsvoorwaarde.
Hoé je moet vliegen:
- Je vliegt in Open Categorie A1. Dit wil zeggen:
- Je moet verplicht VLOS houden. Dit wil zeggen dat je met het blote oog stééds jouw drone moet kunnen zien in de lucht. Zo kan je ingrijpen in gevaarlijke situaties.
- Je mag maximaal 120 meter hoog vliegen, wààr toegelaten. Hoe ontdekken waar je zo hoog mag, moet je elke keer opnieuw via Droneguide in België nakijken. (In Nederland: GoDrone)
- Je mag nooit “mensenmassa’s” overvliegen. De definitie hiervan komt neer op een ‘hoop mensen die moeilijk kan vluchten’ (bijv. een concert, festival, kermis, sportmanifestatie, groot familiefeest,… of overal waar nadars aanwezig zijn.)
- je moet géén speciale extra afstanden houden tot gebouwen of van ‘niet betrokken’ toeschouwers.
- Je mag, als je wil, in België nachtvluchten uitvoeren. Je moet dan wel een groen “Anti-collision” stroboscopisch licht voor je drone op je drone bevestigen. In Nederland zijn nachtvluchten dan weer verboden. Meer info in Les 32: Nachtvluchten.
- Je mag volgens de EU-wet niet vliegen waar noodhulpdiensten actief zijn. Ramptoerisme is dus een “no go”.
Let op : drone zwaarder gemaakt = andere regels…
Maak je drone zwààrder dan 249 gram door add-ons (bijvoorbeeld plus-batterijen, landingsgestellen, propellor guards, …) dan vlieg je niet meer conform de specificaties van een <250gr- drone. Je valt dan terug op de wetgeving, zoals deze geldt voor “Legacy Drones zwaarder dan 249 gram” en je vliegt enkel in de Open Categorie A3 met alle beperkingen vandien, inclusief vereiste afstanden en Remote ID.
We helpen je graag.
- Een makkelijke manier om elke keer opnieuw niets te vergeten bij je vlucht? Ontdek ons FDR1 Drone Startportaal dat je elke keer opnieuw juist verderhelpt. Nog meer achtergrond nodig?
- Je kan de info ook vinden in de tabellen op de algemene wetgevingspagina, “Wetgeving voor drones in België, Nederland & Europa“
Tevreden met de info op deze site?
Fijn! Veel droneplezier! Wist je dat je gratis lid kan worden van FDR1 en zo toegang kan krijgen tot extra verborgen & handige informatie?
Kom bij de leukste drone-familie van België!