Stap 3 (L1)

 

Dronewetgevingswizard (Stap 3/3 – Resultaat)

Proficiat! Je vliegt met een legacy drone, dit is een “niet Cx-conforme” drone, met een gewicht (MTOM/MTOW) van 250 gram of meer. Bij FDR1 noemen we dit een “Legacy Drone“. Met deze drone vlieg je altijd in de Open Categorie A3.

Lees alles wat van toepassing is voor jouw situatie hieronder.



 

Wàt je wettelijk éénmalig moet doen:

EASA logo

  • Je moet minimaal 14 jaar zijn in België (vaak 16 jaar in andere landen) én jezelf als UAS operator registreren. Hoe? Zie Les 24: registreren als dronepiloot (UAS-operator)
  • Jij, of je ouders, moet een Burgerlijke Aansprakelijkheidsverzekering hebben (“Familiale verzekering”, “Gezinspolis”, …) – Je moet géén extra verzekeringen afsluiten voor je drone, tenzij die meer dan 20kg weegt.
  • Je moet de handleiding van je drone kennen.  
  • Je drone moet géén Remote ID uitzenden, maar men kan het je wél vragen in bepaalde geozones (“rode zones”) (en is daarvoor, als oudere drone, niét automatisch uitgerust. Je zal dus een Remote ID-module moeten aanschaffen en vastmaken aan je drone voor die verplichte directe identificatie).
  • Je moet online een A1/A3-certificaat te behalen.

 

Hoé je moet vliegen:

Drone in de lucht en piloot

  • Je moet verplicht VLOS houden. Dit wil zeggen dat je met het blote oog stééds jouw drone moet kunnen zien in de lucht. Zo kan je ingrijpen in gevaarlijke situaties. Vlieg je in FPV-modus (met een bril op)? Dan moet je een 2e persoon bijhebben (“spotter”) die constant de VLOS garandeert en namens jou de drone in het oog houdt.
  • Je mag maximaal 120 meter hoog vliegen, wààr toegelaten. Hoe ontdekken waar je zo hoog mag, doe je elke keer opnieuw via Les 11: Veilig vliegen met Droneguide
  • Je mag nooit “mensenmassa’s” overvliegen. De definitie hiervan komt neer op een ‘hoop mensen die moeilijk kan vluchten’ (bijv. een concert, festival, kermis, sportmanifestatie, groot familiefeest,… of overal waar nadars aanwezig zijn.)
  • Je moet 150m afstand houden van personen én gebouwen.
  • Je mag, als je wil, in België nachtvluchten uitvoeren. Je moet dan wel een groen “Anti-collision” stroboscopisch licht voor je drone op je drone bevestigen. In Nederland zijn nachtvluchten dan weer verboden. Meer info in Les 32: Nachtvluchten.
  • Je mag volgens de EU-wet niet vliegen waar noodhulpdiensten actief zijn. Ramptoerisme is dus een “no go”.

 

We helpen je graag.

Tevreden met de info op deze site?

Fijn! Veel droneplezier! Wist je dat je gratis lid kan worden van FDR1 en zo toegang kan krijgen tot extra verborgen & handige informatie?

Kom bij de leukste drone-familie van België!

Meer weten over lid worden

 

(Wizard herstarten)