EASA doet een eerste stap naar 1 dronekaart voor Europa

(15/02/2022) EASA, die voor Europa de dronewetgeving uitrolt en zo de veiligheid van het luchtruim bewaakt, heeft in een updatenota stappen ondernomen voor een aanvulling op de dronewetgeving. Resultaat is een goeie stap naar makkelijker vliegen over grenzen in Europa, maar ook wat bewuste beperkingen, vanaf 1/1/2023. 

In een zeer technische nota (die zeker niet onder deze vorm voor ons bedoeld is) wijdt EASA uit over de toekomst van dronevliegen. We zetten even enkele highlights op een rijtje:

Makkelijkere dronekaart

Tot op heden moet je per land een andere ‘officiële vliegkaart’ als app of website raadplegen. Vaak zijn de legenda ook verschillend en is het zoeken. Wat bijvoorbeeld als je op de grens met België en Nederland woont? Hoe vlieg je dan veilig? Hier heeft EASA een stap vooruit gemaakt: de EUROCAE ED-269-standaard.

  • Rode zones: no fly zone.
  • Gele zones: zone met beperkingen (bijvoorbeeld verplicht laag vliegen)
  • Groene zones: zones met minder beperkingen (bijvoorbeeld een modelvliegtuig-terrein)
  • Blauw-omlijnde zones: zones die de aanwezigheid van U-Space aanduiden (in de toekomst).

Dronefabrikanten moeten deze kaart ook verplicht binnenkort in hun apps inbouwen. Gedaan dus met onduidelijke kaartjes die niet synchroon lopen met de werkelijkheid.

(Demo) de nieuwe visualisatie, voor de gebruikers van Droneguide geen groot verschil, maar met andere legende.

 

Geofencing verplicht

Je hebt mogelijk al er eens mee te maken gehad: ...

Verder lezen?

Je ziet dit bericht omdat het vervolg van dit artikel is voorbehouden voor onze leden (en je niet ingelogd bent).

Tip: Klik onderaan deze pagina op "inloggen" & lees rustig verder.  

Nog geen lid? Geen probleem! Je kan gratis lid worden van FDR1 en toegang krijgen tot alle extra informatie zoals deze.