Je kreeg mogelijk ook deze mail over drones en treinen. Wat nu?

(20/06/2022) Vandaag stuurde de FOD Mobiliteit i.s.m. Infrabel de mail “Infrabel informatie voor UAS gebruikers​” naar alle Belgische dronepiloten. Maar wat betekent dit nu? Weer een wetswijziging?

 

Wat deelt Infrabel mee?

Voor wie de volledige tekst wil nalezen, we plaatsten ‘m ook hieronder. Echter, net zoals met de vorige mail van de FOD Mobiliteit cel UAS, geen paniek. Hier in mensentaal wat er in deze mail staat:

  • Deze mail wijzigt de bestaande Europese Dronewetgeving niét;
  • Deze mail geeft wel goed advies voor veiligheid, ’tips’ als je het wil benoemen, die we enkel maar kunnen steunen als ‘gezond verstand’:
    • Blijf altijd 5 meter weg van spoorweg-infrastructuur. Zowel een gevaar voor de trein, de bovenleiding als je drone.
    • Vlieg niet tussen de bovenleidingen, want elektriciteit maakt immers magnetische velden, en dat stoort de verbinding met je drone (met als gevolg neerstorten, signaalverlies, …)
    • Toch een ongeval met je drone en een trein: méld dit direct.
  • Alles rustig naleesbaar op www.infrabel.be/drones, ze hebben zelfs een Drone Competence Center.

 

De volledige tekst

Voor wie de volledige tekst nog niet nalas, bij deze even de communicatie herhalen:

FOD Mobiliteit logo

Beste drone community,

Infrabel beheert het spoorwegnet en de infrastructuur zoals sporen en bovenleidingen in België. Infrabel heeft veiligheidsmaatregelen gedefinieerd voor externe operatoren om met drones in de buurt van of boven de spoorweginfrastructuur te vliegen, met de bedoeling dat deze vluchten geen hindernis of veiligheidsrisico vormen voor de infrastructuur en het spoorverkeer, voor het personeel van Infrabel.

Veiligheidsmaatregelen voor het vliegen met je drone in de buurt van of over spoorweginfrastructuur:

  • Zorg ervoor dat u niet binnen 5 meter van de spoorbaan vliegt, aangezien de turbulentie van het kielzog van de trein de drone uit balans kan brengen. Ook wordt aanbevolen dat de piloot zich niet dichter dan 5 meter bij de baan bevindt.
  • Zorg ervoor dat u niet over bovenleidingen (tussen 3000 V en 25000 V) vliegt, aangezien dit storingen kan veroorzaken in de radiotransmissies en elektronische systemen van de drone.

Ter informatie: een botsing tussen een drone en een trein die met 160 km/u rijdt, kan fataal zijn voor de treinbestuurder. Al deze risico’s kunnen leiden tot ongevallen en incidenten die niet alleen ernstige menselijke en materiële schade veroorzaken, maar ook leiden tot verstoringen van het spoorwegverkeer met economische schade in termen van stiptheid.

Elk ongeval op de spoorweginfrastructuur (bovenleidingen of sporen) moet onmiddellijk worden gemeld aan het verkeersleidingcentrum van Infrabel.

Deze richtlijnen kunnen worden geraadpleegd op www.infrabel.be/nl/drones of www.infrabel.be/fr/drones. Voor alle vragen in verband met dronevluchten of droneoperatoren die in de buurt van of boven het spoorwegdomein vliegen, kunt u contact opnemen met het Drone Competence Center van Infrabel.

Het team UAS wenst u een aangename en veilige vlucht.

 

Tevreden met de info op deze site?

Fijn! Veel droneplezier! Wist je dat je gratis lid kan worden van FDR1 en zo toegang kan krijgen tot extra verborgen & handige informatie?

Kom bij de leukste drone-familie van België!

Meer weten over lid worden