Les 10: Propellor management

Propellers zijn dat wat jouw drone, samen met de motoren natuurlijk, in de lucht houdt. Maar propellers moeten goéd draaien, anders heb je tal van kwaaltjes aan je minidrone. Soms kunnen ‘slechte’ props ook een voordeel zijn…

Standaard versus wit product

Hoe props vervangen ken je al dankzij heel wat uitleg elders op deze site én je handleiding. Je kan dus makkelijk schroeven vervangen, en je weet wat beschikbaar is. De standaard ‘officiële’ props van de maker van je drone zijn speciaal voor jouw type drone gemaakt, en dus perfect up to speed. Je hebt natuurlijk ook mooiere alternatieven van andere fabrikanten, toch zijn deze niet zonder gevaar…

Snelheid

Lichtere propellers draaien sneller rond en… geven dus meer snelheid. Je kan al snel wat seconden eraf scheren in een race. Waar -naar eigen metingen- standaard props een vaste waarde wegen per setje van 4, wegen ‘goedkopere’ props altijd net dat ietsje minder.

Logisch: bespaar op wat plastic, en je bespaart op grondstoffen voor je product te maken. Meer winst voor de propellorfabricant dus. Waar snelheid een voordeel kan zijn, gaat dit dan ook gepaard met enkele nadelen: je motoren moeten meer toeren draaien voor hetzelfde en verbruiken dus ook meer stroom: wat je won aan snelheid, verlies je dus aan batterijwissels.

Warmte

Sneller draaiende motoren en sneller ontladende batterijen bij alternatieve props levert dus ook meer warmte op. Je toestel verslijt sneller, je batterijen zijn (sneller) warm(er). Allemaal dingen om mee rekening te houden. Ook kan warmte rare effecten opleveren: plots opgezwollen batterijen, maar ook je Tello die doodleuk de melding geeft oververhit te zijn en plots een landing inzet. Warmte is nu eenmaal de vijand van eender welke computer, en je minidrone heeft nu eenmaal geen actieve koeling aan boord. Vermijd derhalve ook vliegen bij hoge temperaturen (> 35°C) – je batterijen moeten immers tussen welbepaalde temperaturen blijven…

Alles over batterijen op FDR1

 

Trillen

Ja, je leest het...

Verder lezen?

Je ziet dit bericht omdat het vervolg van dit artikel is voorbehouden voor onze leden (en je niet ingelogd bent).

Tip: Klik onderaan deze pagina op "inloggen" & lees rustig verder.  

Nog geen lid? Geen probleem! Je kan gratis lid worden van FDR1 en toegang krijgen tot alle extra informatie zoals deze.