Les 59: Wat te doen bij een (onterechte) klacht als dronepiloot?

Stel, je hebt heel wat drones, bent een geregistreerd piloot en hebt je A1/A3. Je vliegt legaal en toch krijg je een klacht van het FOD Mobiliteit. Het gebeurde Ivan. Hoe ga je ermee om?

“Ga direct naar de gevangenis, ga niet langs start…”

(Klik om te vergroten)

Voor wie er nog aan twijfelt: in België controleren politie- en ordediensten wél, ook ‘na’ de feiten. We mogen veel als dronepiloten, maar cowboys kunnen we missen als kiespijn in de lucht. Toch hebben ze het soms mis, en dan moet je al recht in je schoenen staan om dit te bewijzen…

Voor Ivan, een van onze leden werd het een werkelijkheid: de mooie dronereportage die hij mocht draaien in zijn thuisstad, werd een angstig verhaal: zo werd hij beticht van met zijn DJI Mavic 3 Classic de regels gebroken te hebben. Hij had zich in realiteit mooi aan alle VLOS- en overvliegingsregels gehouden conform de Europese Droneregelgeving. Hij was zelfs nog wat veiligheidsstapjes verdergegaan. Maar hoe kaart je dit aan?

Werd dit een nachtmerrie, of kreeg hij het alsnog opgelost?  Het begon allemaal met die éne aangetekende brief (zie de foto hiernaast, met dank aan Ivan), die toch wel als een bom binnenkwam.

Hoe dit allemaal verder afliep, legt Ivan je haarfijn in onderstaande video uit.

Van drone-zero naar drone-hero: hoe omgaan met die onterechte klacht?

© Alle rechten voorbehouden aan de YouTube-kanaaleigenaar van het getoonde filmpje

Meer weten?

Deze info kan je ook helpen om met wetgeving, C-labels, klachten en klagers:

Wetgeving

Cx-labels

Regels en confrontaties

Tevreden met de info op deze site?

Fijn! Veel droneplezier! Wist je dat je gratis lid kan worden van FDR1 en zo toegang kan krijgen tot extra verborgen & handige informatie?

Kom bij de leukste drone-familie van België!

Meer weten over lid worden