Loek Dushi

Aangemaakte reacties

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • Loek Dushi
    Bijdrager

    Nog even een aanvulling op mijn locatie waar toe nu toe veel mogelijk is en gelukkig weinig handhavers enig benul hebben van wat mag en niet mag. Van beperkingen heb ik dus weinig last of ik het niet goed “begrijp”. In enkele gevallen vraag ik via DJI extra vergunning aan voor plaatsen waar het normaal niet toegestaan is via een unlock autorization, wat overigens geen vrijbrief is om echt overal te kunnen fotograferen. Fotograferen is mijn hobby en de laatste jaren dus met de drone, momenteel met de MA 2s die prima foto’s aflevert. En op de grond met een heel simpel cameraatje dat veel kan inzoomen meer het nadeel heeft van veel ruis.
    Mijn advies is dus: niet te bang zijn en probeer een eventueel ongemak te pareren met de nodige brevetten en andere bewijzen van je skills. Nee heb je en ja kun je “krijgen”.
    https://www.flickr.com/photos/34468626@N07/

    in reactie op: A2 certificaat #5969
    Loek Dushi
    Bijdrager

    Proficiat! Dat ging kennelijk vlotjes.

    in reactie op: A2 certificaat #5953
    Loek Dushi
    Bijdrager

    Ik heb zojuist even voor de fun (in mijn land geen dronebewijs nodig) het dronebewijs A1-A3 behaald. Gedaan via de hier vermelde Ierse route. Naar mijn mening een fluitje van een cent, omdat je binnen een uur klaar kunt zijn (de antwoorden staan min of meer als tips erbij vermeld). Eigenlijk zonde van het geld, want je zou alles gemakkelijk kunnen samenvatten in een soort tien geboden: niet hoger dan 120 m, vlieg altijd VLOS, niet over groepen mensen, blijf weg van gevangenis, vliegveld, enz. Weinig bijzonders voor wie zijn gezond verstand gebruikt.
    Als ik moet geloven wat A2 behelst (zie post van Eric Herckens hierboven), dan zie ik een heleboel theorie voorbijkomen die naar mijn mening in de praktijk redelijk onnodig is en qua kwaliteit me doet denken toen ik heel lang geleden mijn vrachtwagenrijbewijs haalde en ik me nog heel goed een van de theorievragen herinner: Moet de vooruit van een vrachtwgen gemaakt zijn van duurzaam doorzichtig glas of van duur doorzichtig glas. Zo zie bij A2 een heleboel vragen over lipo batterijen, terwijl mijn drone ieder perfect vertelt wat de batterijspanning is van iedere cel, hoeveel procent de lading is, hoeveel minuten ik nog kan vliegen voor een veilige landing, wat de temperatuur is van de batterij, enz. En als ik dan ook nog lees dat de praktijkopleiding zelfstudie mag zijn, evenveel waard als mijn eigen (zonder enige medische achtergrond) verklaring dat ik kerngezond ben, dan voor mij dus geen A2. Het is maar een persoonlijke provisorische mening die u allerminst hoeft te delen.

    Loek Dushi
    Bijdrager

    De vraag is heel begrijpelijk, want er komen steeds meer regels en beperkingen.
    Zelf vlieg ik met een DJI Mavic Air en maak ik bij voorkeur gebruik van de DJI map.
    Als ik even kijk naar Antwerpen en omgeving, mag ik niet vliegen bij de centrale van Doel en de luchthaven bij Deurne.
    Maak ik echter gebruik van de kaart van Skeyes, dan is heel Antwerpen, inclusief de haven verboden gebied. Overigens verbieden de meeste grotere steden het vliegen met een drone in het centrum.
    Zelf ben ik tot nu toe bevoorrecht te wonen op Curacao waar slechts enkele plekken, waaronder de luchthaven een no go is. Maar op het buureiland is iedere drone total verboden!
    Voor mij is een drone zeker fun. Zoek de kleine leuke plekjes en maak gebruik van verschillend daglicht en weersomstandigheden om de moed erin te houden als het weer eens tegenzit.
    P.S. Bij toeval deze site ontdekt en mijn eerste indruk is buitengewoon positief!

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)