Cx of C0 ?

Home Forums Varia – Wetgeving Cx of C0 ?

Weergave van 3 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #12433
      PixelDude
      Bijdrager

      Wat zijn de voordelen en/of nadelen van een C0 tov een Cx ? Of is er überhaupt voor België een te verwaarlozen onderscheid?
      Wie kan daar een volledig begrijpelijk en gefundeerd antwoord op geven?
      Ik bezit een Mini 3 Cx met een bij DJI in behandeling zijnde aanvraag tot C0, maar ben nog steeds besluiteloos ‘waarom’ ik dit proces zou beëindigen.

    • #12434
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Hoi Pixeldude,

      Dit kan je nalezen op https://www.fdr1.be/les-62-help-het-is-2024-wat-met-die-cx-labels-wat-in-mijn-situatie/
      Ook doe eens de simulatie van het verschil in wetgeving met onze wizard op https://www.fdr1.be/wizard

      Samengevat: C0 is “future proof” maar (op dit moment) weinig verschil in België. Wacht even met de aanvraag tot hier meer duidelijkheid over is: https://www.fdr1.be/mogelijk-binnenkort-witte-rook-voor-c0-en-sub-250-gram-drones-wat-remote-id-betreft/

      Mvg

      Steven

    • #12435
      PixelDude
      Bijdrager

      Dank u Steven voor dit antwoord.

      Het antwoord stemt overeen met wat ik vermoedde. Op dit ogenblik is er voor België eigenlijk geen verschil tussen de eisen in de wetgeving tussen een Cx en een C0. M.a.w. ‘momenteel’ heeft het geen zin om de stap van Cx naar C0 te maken.
      Ik heb de aanvraag naar C0 gestart (eerst had DJI me op het verkeerde been gezet door te zeggen dat ik mijn Mini 3 kon omturnen tot een C1) maar nog niet beëindigd. Om het proces te vervolledigen moet ik eerst het C0 label met de post ontvangen (dat kon enkele maanden duren schreef DJI me) en pas nadat ik DJI foto’s met de nieuwe labels op de drone gekleefd zou bezorgen, dan zou mijn Mini 3 officieel als C0 gereleased worden.
      Wanneer ik in de nabije toekomst het C0 label met de post ontvang wacht ik ermee om het proces te vervolledigen, een roep die weerklinkt in de laatste link hierboven. Volgens mij heeft het hele proces Cx naar C0 geen enkele zin wanneer je toch niet van plan bent in een VLL2 of VLL1 zone te vliegen.

    • #12607
      PixelDude
      Bijdrager

      Ik heb inmiddels het C0 label en de andere identificatiesticker ontvangen. De volgende stap is de stickers plaatsen en DJI foto’s bezorgen. Eénmaal ontvangen maakt DJI de bijbehorende C0 documenten op.
      MAAR …
      is het zoals ik hiervoor beschreef wel een goed idee om de stap Cx naar C0 te zetten?
      Misschien worden er in de toekomst heel wat eisen aan Cx gepardonneerd die niet aan C0 kunnen gegeven worden. Dit in navolging van de niet-retroactiviteit van wetten.
      Heeft iemand toekomstvisie en kan me de betere raad geven? FDR1 zegt dat de overgang van een Cx label naar een hoger label een persoonlijke keuze is, en dat is zeker waar. Maar het valt me zwaar om de voor mij ‘beste’ keuze te maken.

Weergave van 3 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.