Vliegen in Restricted area – interpretatie van de zone’s Droneguide.

Home Forums Varia – Wetgeving Vliegen in Restricted area – interpretatie van de zone’s Droneguide.

Weergave van 4 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #12475

      Hallo Steven – Ik ben in bezit van Mini 4 Pro waar ik inmiddels declassificatie voor heb aangevraagd naar cat. C1.
      Wanneer ik de regels voor het vliegen op het strand Oostende Halve Maandijk en Bredene Spinoladijk bekijk dan heb ik mij te houden aan 3 onderstaande beperkingen als alle zone’s actief zijn.
      Zelfs na het lezen van les 11 & 26 heb ik nog twijfels omtrent interpretatie :

      1) Acces cond. voor beide locaties :
      EBOS VLL1 : Voor hoogte + 407ft AMSL dus niet van toepassing voor mij.
      EBOS VLL2 : Max hoogte 150 ft AGL, vlucht rapporteren voor toestemming , Take-off en landen melden , remote-id en geozone waarschuwing op drone – telefonisch beschikbaar tijdens vlucht.

      2) Acces cond. enkel voor Oostende , Halve Maandijk :
      EBLFA II Koksijde ( tussen 500 ft AMSL en 10 ft AMSL )
      Max 35 feet AGL ( 10 meter )

      3. Acces cond. enkel voor Bredene, Spinioadijk :
      EBLFA 10E Oostende ( tussen 500 ft AMSL en 10 ft AMSL )
      NO RESULT.

      Dus is nu mijn vraag : wordt de hoogtebeperking binnen EBLFA 10E Oostende overruled door de regels van EBOS VLL 2 en kan ik hier dus wel vliegen tot 150 ft AGL ( 45 meter ) ???
      Wanneer ik vb. Wenduine strand bekijk( dat net buiten EBOS VLL2 valt )bekijk dan is er wel een hoogtebeperking door EBHTA10A_COASTAL HELICOPTER TRAINING AREA tot 10 meter.

      concrete vraag : Als ik het juist voorheb dan kan ik in Bredene tot De Haan op het strand vliegen tot 45m AGL, daar waar de rest van de Oostkust is beperkt tot 10 m AGL ? Ben ik correct in mijn interpretatie ?

    • #12477
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Hoi Patrick,

      Allereerst: je herklasseren van je DJI Mini 4 Pro naar C1 gaat je een leuke beleving opleveren! (Meer op https://www.fdr1.be/kort-nieuws-c1-label-aanvragen-voor-mijn-c0-mini-4-pro-waarom/ voor wie extra info wil zoals Patrick)

      Op de locatie waar je vliegt moet je rekening houden met ALLE zones die op jouw locatie aanwezig zijn en je vliegpunt doorkruisen. Algemeen gezien: De strengste zone zal bepalend zijn voor je hoogte en voorwaarden.

      Om jouw voorbeeld (op basis van wat je hier meegaf) uit te werken (zelf nakijken best, dit is puur theoretisch):

      Op plaats X aanwezigheid van EN VLL1, EN VLL2, EN EBLFA II Koksijde aanwezig is:
      VLL1 : niet op jouw van toepassing (hoger dan je mag vliegen dus “boven” je)
      VLL2: beperkt je vlucht in die zone tot 150ft AGL, dus 45m ongeveer
      – EBLFA II: beperkt je vlucht verder tot 35ft, dus 10m ongeveer.
      Op X vlieg je dus maximaal 10m hoog, rekening houdend met alle andere communicatievoorwaarden.

      Op plaats Y aanwezigheid van EN VLL1, EN VLL2, EN EBLFA 10E Oostende aanwezig is:
      VLL1 : niet op jouw van toepassing (hoger dan je mag vliegen dus “boven” je)
      VLL2: beperkt je vlucht in die zone tot 150ft AGL, dus 45m ongeveer
      – EBLFA 10E: beperkt je vlucht verder tot geen toegang. (Want geen mogelijke toegangsvoorwaarden bij activiteit)
      Op Y vlieg je dus niet. Het verbod is dus absoluut.

      Advies: wacht tot het weekend, vaak gaan zones dan inactief worden.

    • #12478

      Hallo Steven – Ik begrijp uw redenering, echter…Wanneer ik de bewuste EBHTA10A_COASTAL HELICOPTER TRAINING AREA ( die loopt van De Panne tot aan de grens met NL en een groot deel van West- Vl beslaat ) bekijk in vb. Wenduine, en op elk punt dat buiten de overlapping met EBOSVLL2 gelegen is kan ik daar vliegen( ook C0 trouwens ) mits gewicht – 900 gr. en met een hoogtebeperking tot 10 meter.
      Dat is ook de reden van mijn twijfel , EBHTA10A_COASTAL HELICOPTER TRAINING AREA zal toch geen twee verschillende regels hanteren binnen één (hun ) omschrijving op de kaart vermoed ik … ééntje buiten overlapping met EBOS VLL2 waar je mag vliegen tot 10 meter en dan een tweede binnen de overlapping met EBOSVLL2 verbieden ( waar ik zou kunnen vliegen mits de voorwaarden EBOSVLL2 voorwaarden hierboven ) .
      Als dat zo zou zijn dan is de toestemming van de toren in de EBOSVLL2 ruimte toch volkomen achterhaald en nutteloos als EBHTA10A dit verbied …..Misschien moet ik dit eens navragen bij de verkeerstoren Oostende.

    • #12484

      Hallo – ik heb mijn vraag voorgelegd aan Federale Overheidsdienst Mobiliteit en vervoer – RPAS met volgend antwoord:

      “EBHTA 10E is een helicopter training area (HTA) van Defensie. Deze zone is actief wanneer Defensie trainingen uitvoert. Wanneer deze zone actief zal zijn, kan u terugvinden op de volgende website: https://www.mil.be/nl/extra-info-en-diensten/hantering-van-drones-in-het-luchtruim-voor-militaire-doeleinden/#uas-laagvliegzones.”

      ” Indien meerdere geozones elkaar overlappen, moet u aan de voorwaarden van alle geozones voldoen en daarbij de strengste voorwaarden respecteren (bv. als de ene geozone een lager hoogtelimiet oplegt dan de andere geozone, dan moet u u aan de laagste hoogtelimiet houden).”

      Dus in mijn geval dien ik na te gaan op de website van de defensie wanneer de zone EBHTA 10E actief is – indien actief kan in de overlapping, net als overal in EBHTA 10E op slechts 35 ft. AGL worden gevlogen ipv. de 150 ft AGL hoogtelimiet in EBOSVLL2, ondanks dat er “NO RESULT” staat bij de EBHTA 10E acces conditions in deze overlapping met EBOS VLL2. ( info http://www.mil.be )

      Ik wil dit toch graag meegeven ter info voor groepsleden die aan de kust willen vliegen met hun drone.

    • #12485
      Eric Herckens
      Bijdrager

      Volgens mij is het eenvoudiger om “Notams België” in te geven in Google en je krijgt alle HTA’s, LFA’s, EBR’s, enz… die de dag nadien actief gaan zijn. De dag zelf altijd controle via Droneguide.

      Bijvoorbeeld:
      B1070/24
      From:08 MAR 24 08:30 Till:08 MAR 24 15:30
      Text:HTA12B-HELICOPTER TRAINING AREA 12B ACT
      Lower limit:GND Upper limit:500FT AGL

Weergave van 4 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.