Walter Van den Eynde

Aangemaakte reacties

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • in reactie op: maximale hoogte Belgiรซ volgens Dji 90m ? #12386

    Haast een jaar later en nog steeds geen verbetering bij DJI Fly App …. ๐Ÿ™

    in reactie op: C0 vs C1 #12350

    Volledig akkoord Nicolas. Deze misvatting moet dringend aangepakt worden. Trouwens : alle C klassen oftewel de gehele Open categorie mag (volgens de EASA regels) niet hoger dan 120m AGL ! Ook het drog-argument van ‘ik wl in de bergen kunnen vliegen’ is larie en apekool. Zolang de drone niet boven de 120m AGL komt kan men perfect vliegen in bergachtige streken. Zie bvb https://www.youtube.com/watch?v=BT9ORex3f04

    in reactie op: C0 vs C1 #12347

    Zo bedoelde ik het ook Steven…

    in reactie op: C0 vs C1 #12331

    Betere verbinding ? Ik kreeg ook al meldingen van ‘connection lost’ maar dat was vanaf 950~1000m afstand…, of als de drone achter bomen vliegt bvb., maar dat zijn al ‘extreme’ omstandigheden (en zeker buiten VLOS ๐Ÿ˜‰ ) Het enige dat ge dan nog kunt doen is hoger gaan vliegen (tot max.120m natuurlijk ๐Ÿ˜‰ )

    in reactie op: C0 vs C1 #12327

    Het is inderdaad sinds korte tijd mogelijk te ‘upgraden’ van C0 naar C1. Maar loont het we de moeite ?
    Het enige voordeel dat ik kan zien is dat men wat accessoires aan de drone kan toevoegen (strobe light, landingsgestel, propeller guard,…) waarbij het gewicht wat boven de 250gr wordt. Nadeel is dat ook de Remote ID verplicht wordt zodat ge overal in’t oog gehouden kunt worden.
    Maar kwestie van hoogte… In de EASA regels staat dat ook in C1 de maximum hoogte 120m blijft.
    https://www.easa.europa.eu/en/domains/civil-drones-rpas/open-category-civil-drones
    (zie ‘How to operate drones in the open category’)

    Verder vliegen binnen de regels van VLOS ?
    Stijg eens op tot 120m, ziet ge de drone nog ? Na wat zoeken ziet ge misschien een zwart vlekje tegen de lucht. Vlieg dan eens 120m ver, ziet ge de drone nog steeds ? Kijk eens even naar uw controller en probeer de drone dan nog terug te vinden…
    De ‘body’ van de mini 4 pro is slechts 64 x 148mm in zijaanzicht en 64 x 94mm frontaalzicht, een goede vuist groot (de armen zijn slechts een centimeter breed dus reken ik die niet mee), en onopvallend grijs van kleur. Hoe goed kan men dat zien op 100, 120, 150, 200m … ?
    Doe zelf de test.
    En dat is toch wat VLOS inhoudt : de drone met eigen ogen kunnen zien. (Volgens de Engelse regels wordt het nog wat moeilijker en moet men ook de vliegrichting kunnen waarnemen :-/)

    IMHO is VLOS een weinig zinvolle maatregel die misschien wel van toepassing kon zijn voor de cameraloze en toy drones, maar niet meer voor de hoogtechnologische drones van de huidige generatie. Het argument veiligheid dat ze hanteren is misplaatst. Ik kan veel beter gevaren zien en inschatten door het gebruik van mijn scherm op de controller dan met het blote oog.
    De aangegeven maxima voor deze drone kunnen bijlange niet gerealiseerd worden (4000m hoog ? 20km ver ?)
    Sommige faciliteiten worden ook zinloos zoals ‘cruise control’ (als men maar 200m kan zien is die afstand tegen de maximum snelheid van 12m/s afgelegd op 16 seconden).
    Daarenboven beperkt het de meer creatieve en informatieve ‘overvluchten, panoramische landschapszichten, het vlieggevoel, mooie filmpjes. De mooiste (en de meeste) YT filmjes die ik zie zondigen allemaal tegen VLOS)

    in reactie op: C0 vs C1 #12143

    Met de nieuwste firmware update kunt ge een C1 aanvragen bij DJI.

    in reactie op: Dji mini 4 + strobe #11718

    Officiele tekst op https://mobilit.belgium.be/nl/luchtvaart/vliegen-met/drones-uas/

    “Mag ik ‘s nachts vluchten uitvoeren in de categorie Open?
    In de categorie Open zijn nachtvluchten toegelaten als deze vluchtuitvoeringen aan alle voorwaarden van deze categorie voldoen.

    Meer bepaald is het verplicht dat de vluchtuitvoeringen binnen zicht (VLOS) worden verricht:

    – u moet uw UAS dus altijd duidelijk kunnen zien, zelfs ‘s nachts;
    – het UAS moet ook met een licht worden uitgerust om de zichtbaarheid van het UAS in de lucht te garanderen (vanaf 1 juli 2022 zal een groen knipperlicht verplicht zijn);
    – de vliegomgeving moet zodanig zijn dat het zicht tijdens de gehele vluchtuitvoering behouden blijft.”

    Er is dus geen sprake van een extra strobe licht enkel ‘een groen knipperlicht’.

    in reactie op: Dji mini 4 + strobe #11685

    In de regelgeving staat “… moet de piloot op afstand ervoor zorgen dat tijdens nachtvluchten een
    groen knipperlicht op het onbemande luchtvaartuig is geactiveerd.”
    De mini 4+ heeft al groene knipperlichten ! IMHO is die dus reglementair voor nachtvluchten.
    Een extra strobe zou idd het gewicht verhogen en komt hij aldusdanig in een hogere klasse.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)