Dji mini 4 + strobe

Home Forums Varia – Wetgeving Dji mini 4 + strobe

Weergave van 6 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #11436
      Danny Verslype
      Bijdrager

      Is er tolerantie wat betreft de -250 gram (mini 4) wegende drones, als je een strobe (5 à 12 gram) bevestigd ben je in principe in overtreding of niet.

      Dit probleem is gemakkelijk op te lossen door de A1 A3 licentie te behalen maar wat dan in 2024, de mini 4 heeft geen remote ID (heeft er wel een maar niet geactiveerd door Dji)

    • #11437
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Hallo Danny, een zeer goeie vraag. We gaan uit van wel, maar … šŸ™‚ – Het is zeker een goed idee een A1/A3 te halen (we raden dat iedereen aan).

      Als je kijkt naar het gebruik (nachtvluchten, mist, …) dan ga je, ook al mag je in A1 vliegen, vaak zelf de regels van A3 aanhouden: je gaat immers verder vliegen van objecten omdat je gewoon een slechter zicht hebt omdat het nacht is én er gaan minder mensen rondom je drone zijn in die omstandigheden.

      Meer weten over deze topics:
      https://www.fdr1.be/les-32-nachtvluchten/
      https://www.fdr1.be/les-38-vliegen-in-de-mist-met-je-drone/

      En ja, inderdaad, je Mini-serie-drone heeft geen (actieve) Remote ID (op dit moment) wat in 2024 wel een dingetje gaat worden voor heel wat zwaardere drones.

    • #11685

      In de regelgeving staat “… moet de piloot op afstand ervoor zorgen dat tijdens nachtvluchten een
      groen knipperlicht op het onbemande luchtvaartuig is geactiveerd.”
      De mini 4+ heeft al groene knipperlichten ! IMHO is die dus reglementair voor nachtvluchten.
      Een extra strobe zou idd het gewicht verhogen en komt hij aldusdanig in een hogere klasse.

    • #11718

      Officiele tekst op https://mobilit.belgium.be/nl/luchtvaart/vliegen-met/drones-uas/

      “Mag ik ‘s nachts vluchten uitvoeren in de categorie Open?
      In de categorie Open zijn nachtvluchten toegelaten als deze vluchtuitvoeringen aan alle voorwaarden van deze categorie voldoen.

      Meer bepaald is het verplicht dat de vluchtuitvoeringen binnen zicht (VLOS) worden verricht:

      – u moet uw UAS dus altijd duidelijk kunnen zien, zelfs ‘s nachts;
      – het UAS moet ook met een licht worden uitgerust om de zichtbaarheid van het UAS in de lucht te garanderen (vanaf 1 juli 2022 zal een groen knipperlicht verplicht zijn);
      – de vliegomgeving moet zodanig zijn dat het zicht tijdens de gehele vluchtuitvoering behouden blijft.”

      Er is dus geen sprake van een extra strobe licht enkel ‘een groen knipperlicht’.

    • #11924

      De mini 4+ met strobe heeft dan een groter gewicht dan 249 gr. Alhoewel het een C0 is, moet er dan geen actieve RID zijn om te mogen vliegen met dat extra gewicht? De strobe maakt ook voor de piloot de drone veel zichtbaarder bij nachtvluchten, die twee groene knipperlichtjes stellen niet zo veel voor.

    • #11927
      Eric Herckens
      Bijdrager

      Voor de mini 3 Pro is het wel zo dat indien men filmt die groene knipperlichten uit gaan en men dan dus niet meer in orde is om ’s nachts te vliegen.

    • #11939
      Eric Herckens
      Bijdrager

      Het is dat wat ik eigenlijk bedoelde :).
      Men heeft zeker stroboscopisch licht nodig.

Weergave van 6 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.