C0 vs C1

Home Forums A1/A3-certificaat C0 vs C1

Weergave van 17 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #11461
      Gunther Verlies
      Bijdrager

      Hallo, ik heb sinds een tweetal weken een dji mini 4 pro, dus een klasse C0, minder dan 250gr. Wanneer ik er een strobe light op zet, gaat hij net boven 250gr kopen, dus technisch gezien s het dan geen C0 meer, maar een C1. Ik heb mijn A1/A3 certificaat gehaald, dus met zwaardere drones vliegen mag ik wel, maar is mijn C0 dan een C1 zonder label? Of hoe zit dat eigenlijk?
      Met vriendelijke groeten,
      Gunther

    • #11462
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Hoi Günther,

      Een drone met een C0-label zal altijd een C0-gelabelde drone zijn, niet een C1 of zo. Als je drone NIET de gevraagde vereisten heeft (bv. Te zwaar) dan mag je gewoon niet in Open Categorie A1 vliegen, maar vlieg je volgens de vereisten voor de Open Categorie A3.

      Voor een C0 heb je geen A1/A3-certificaat nodig (maar het is wel leerrijk & leuk het te hebben)
      Voor met een C1-gelabelde drone te vliegen is een A1/A3 wél vereist.

      Simuleer alle situaties via https://www.fdr1.be/wizard

    • #11467
      Gunther Verlies
      Bijdrager

      Dank je wel Steven, klaar en duidelijk nu!
      Met vriendelijke groeten,
      Gunther

    • #11471
      Danny Verslype
      Bijdrager

      Zo zag ik het ook Gunther, maar na nieuwjaar hebben we wel een probleem want vanaf dan moeten de + 250Gram-drones een remote Id uitzenden en dat kan niet met de Mini 4. De mogelijkheid is wel aanwezig in de Mini 4 maar niet geactiveerd door Dji

    • #11472
      Gunther Verlies
      Bijdrager

      Hopelijk gaat dji het dan activeren met een volgende update 🤞

    • #12128

      Klopt volgens mij niet.
      Een C0 drone die je 250 gram of meer doet wegen, is simpelweg illegaal en mag je niet mee vliegen.

    • #12129
      Gunther Verlies
      Bijdrager

      Ik heb deze vraag ook gesteld aan God mobiliteit/uas en daar kreeg ik als antwoord dat ik met een C0 drone boven 250gr nog steeds in A1 mag vliegen maar met de restricties van C1.
      Met vriendelijke groeten,
      Gunther

    • #12143

      Met de nieuwste firmware update kunt ge een C1 aanvragen bij DJI.

    • #12144
      Gunther Verlies
      Bijdrager

      Thx! Morgen eens bestuderen

    • #12326

      Goede morgen, ik heb onlangs een DJI Mini Pro 4 gekocht. Is CO-gelabelled. Ik heb mijn A1/A3 certificaat gehaald, en heb ook mijn Drone Operator aangemeld. Ik vlieg enkel recreatief, maar zou graag af en toe eens iets hoger en verder vliegen dan het toestel momenteel toelaat – binnen de beperkingen VLOS uiteraard.
      Is het zinvol de aanvraag (die nu via een update kan) in te dienen? Af en toe, en zelfs frequenter sedert de voorlaatste update, verliest mijn toestel contact met de afstandsbediening; gelukkig komt hij dan wel automatisch terug, maar het blijft schrikken.
      Dank voor jullie advies, Peter

      • #12327

        Het is inderdaad sinds korte tijd mogelijk te ‘upgraden’ van C0 naar C1. Maar loont het we de moeite ?
        Het enige voordeel dat ik kan zien is dat men wat accessoires aan de drone kan toevoegen (strobe light, landingsgestel, propeller guard,…) waarbij het gewicht wat boven de 250gr wordt. Nadeel is dat ook de Remote ID verplicht wordt zodat ge overal in’t oog gehouden kunt worden.
        Maar kwestie van hoogte… In de EASA regels staat dat ook in C1 de maximum hoogte 120m blijft.
        https://www.easa.europa.eu/en/domains/civil-drones-rpas/open-category-civil-drones
        (zie ‘How to operate drones in the open category’)

        Verder vliegen binnen de regels van VLOS ?
        Stijg eens op tot 120m, ziet ge de drone nog ? Na wat zoeken ziet ge misschien een zwart vlekje tegen de lucht. Vlieg dan eens 120m ver, ziet ge de drone nog steeds ? Kijk eens even naar uw controller en probeer de drone dan nog terug te vinden…
        De ‘body’ van de mini 4 pro is slechts 64 x 148mm in zijaanzicht en 64 x 94mm frontaalzicht, een goede vuist groot (de armen zijn slechts een centimeter breed dus reken ik die niet mee), en onopvallend grijs van kleur. Hoe goed kan men dat zien op 100, 120, 150, 200m … ?
        Doe zelf de test.
        En dat is toch wat VLOS inhoudt : de drone met eigen ogen kunnen zien. (Volgens de Engelse regels wordt het nog wat moeilijker en moet men ook de vliegrichting kunnen waarnemen :-/)

        IMHO is VLOS een weinig zinvolle maatregel die misschien wel van toepassing kon zijn voor de cameraloze en toy drones, maar niet meer voor de hoogtechnologische drones van de huidige generatie. Het argument veiligheid dat ze hanteren is misplaatst. Ik kan veel beter gevaren zien en inschatten door het gebruik van mijn scherm op de controller dan met het blote oog.
        De aangegeven maxima voor deze drone kunnen bijlange niet gerealiseerd worden (4000m hoog ? 20km ver ?)
        Sommige faciliteiten worden ook zinloos zoals ‘cruise control’ (als men maar 200m kan zien is die afstand tegen de maximum snelheid van 12m/s afgelegd op 16 seconden).
        Daarenboven beperkt het de meer creatieve en informatieve ‘overvluchten, panoramische landschapszichten, het vlieggevoel, mooie filmpjes. De mooiste (en de meeste) YT filmjes die ik zie zondigen allemaal tegen VLOS)

    • #12328

      Walter, inderdaad qua VLOS, maar voorzien van reflecterend materiaal. Vraag (hoop) is voornamelijk of het loont (cfr contactverlies toestel/afstandsbediening) en of het omschakelen naar C1 niet meer na- dan voordeel brengt; inderdaad, die Remote ID. Wel overduidelijk akkoord met de VLOS-maatregel die ‘cruise control’ behalve voor sommige opnames nuttig kan zijn.

    • #12329

      Twee dingen :

      VLOS : Visual Line of Sight houden : wil niet zeggen dat je het toestel moet kunnen zien en kunnen besturen van waar je staat. Het wil letterlijk zeggen dat je (zelf) een rechte visuele lijn moet kunnen trekken tussen jou en je toestel, met de bedoeling dat je een “bedreiging” moet kunnen spotten rondom je toestel om te kunnen ingrijpen om een accident of incident te voorkomen (aanvliegende helicopter / bomen / obstakels /…). (uitzondering op VLOS : Follow-Me mode binnen de 50M van de piloot)

      EVLOS : de uitzondering op VLOS is Extended VLOS : bij FPV (dus een piloot met een camerabril op) MOET een Visual Observer / Caller naast jou staan om de VLOS te garanderen.

      C0 of C1 ? :
      op deze website staat het reglement volgens mij niet totaal correct weergegeven : een C0-toestel mag boven niet-betrokken personen vliegen (dus zowel bewust/opzettelijk als onbewust) .
      Met een C1-toestel is het VERBODEN om opzettelijk boven niet-betrokken personen te vliegen. (!)
      Met een C2-toestel is de bepaling nog strikter : helemaal niet boven niet-betrokken personen (verticaal in een radius van 30M (5m in slow-mode) en mits 1:1 regel en 2-seconds rule)

      Je kan ook niet zomaar switchen tussen Legacy, C0 en C1 : het is en blijft letterlijk een label dat verbonden is met het serienummer van je drone. Enkel de fabrikant kan dit omturnen voor de eigenaar.

      Wat mij betreft is het af te raden om de gepriviligeerde C0-label van een Mini 4 Pro om te zetten naar een C1 (of naar Legacy, vorig jaar) : wil je echt per se altijd geïdentificeerd kunnen worden of verboden worden om opzettelijk boven niet-betrokken personen te vliegen ? Veel leuke plaatsen worden daarmee van je verlanglijstjes geschrapt !

      En dan die onzin van die YouTubers met de gouden raad van november-december 2023 om nog vlug het C0-label van die Mini 4 Pro’s te halen voor 31.12.2023 om dan toch maar illegaal boven de 120M te kunnen vliegen, in de zone van de bemande luchtvaart… Zoals al veel gezegd : wat hoopte men nog méér te zien dan de wijdse vergezichten vanop 120M ?…

      Voor de rest is het eigenlijk simpel : heb je een drone met een C0-label, en die gaat meer dan 249 gram wegen -wat de reden ook is- , dat is het toestel op dat moment illegaal (en onverzekerd door je familiale verzekering, en.. en.. en…)

      • #12345
        Steven
        Sleutelbeheerder

        Nicolas,

        Je geeft toch wat onnauwkeurige nuances mee in je (lijvige en goeie) antwoord:

        VLOS houdt wél in dat je -zonder instrumenten- je drone moet kunnen blijven ZIEN met het blote oog. Staat zelfs letterlijk zo in de regelgeving. Ik citeer: “vluchtuitvoering binnen zicht” (Visual Line of Sight Operation — VLOS) : een type UAS-vluchtuitvoering waarbij de piloot op afstand zonder hulp voortdurend visueel contact houdt met het onbemande luchtvaartuig, waardoor hij de vliegbaan van het onbemande luchtvaartuig ten opzichte van andere luchtvaartuigen, mensen en obstakels kan controleren, teneinde botsingen te voorkomen;”

        – op deze site staat het wél correct (en nagekeken door de ordediensten): je maakt even een denkfout: je mag met een C1 wél boven niet-betrokken personen vliegen, maar je mag dit niet intentioneel doen. Je mag het dus, maar MOET het vermijden.

        – Je kan wel switchen tussen legacy, C0 en C1: het label wordt -na je aanvraag- door de fabrikant aangepast en jij moét een procedure volgen ervoor en erna, beschreven in deze tekst

        – Ik volg je zo hard in de youtuber’s “gouden raad” 🙂 – allemaal poeha voor niets. En dankjewel voor alle goeie aanbevelingen!

    • #12330

      @Nicolas: uw eerste paragraaf, had ik ook zo begrepen maar twijfels, twijfels. . .
      Volgens u is het dus best om C0 te blijven, ik had enkel de stille hoop betere verbinding te krijgen, lees: minder uitval van verbinding door deze update. Hoeft dus niet. Aan allen: bedankt voor de info!

      • #12331

        Betere verbinding ? Ik kreeg ook al meldingen van ‘connection lost’ maar dat was vanaf 950~1000m afstand…, of als de drone achter bomen vliegt bvb., maar dat zijn al ‘extreme’ omstandigheden (en zeker buiten VLOS 😉 ) Het enige dat ge dan nog kunt doen is hoger gaan vliegen (tot max.120m natuurlijk 😉 )

    • #12332

      @Walter: verbinding uitvallen gebeurt meestal zo rond 6 à 700 m afstand en op 80 – 90 m hoogte; gezien dit zich voordoet sinds een update in januari dacht ik dat daar de oorzaak lag, er kunnen natuurlijk ook externe oorzaken zijn die toevallig hiermee samenvielen. Wel héél erg blij met de RTH-functie, dat spreekt.

    • #12333

      Peter,

      Kwaliteit van je zendbereik zal niet veranderen met de Cx-label(s).

      Wat ik wel zou doen :
      – metalen voorwerpen uit je zakken halen (sleutels,…) en alles wat magnetisch is
      – GSM : tijdens de vlucht ver van jou laten liggen
      – altijd al op voorhand de KP-index checken : die waarde mag maximaal 4 zijn (= zonnewinden) : app “UAV FORECAST” vind ik erg handig
      – tijdens de vlucht wegblijven van hoogspanning en ook van grote metalen voorwerpen (zelfs gewapend beton bevat veel ijzer en stoort magnetisme)
      – je settings op de zender instellen op vlieghoogte max 120M en de horizontale afstand 500M (is al héél wat)
      RTH instellen bij failsafe (maar dat is al het geval, blijkbaar) – zet dat wel af als je indoor vliegt of onder bruggen door, bvb !
      – antennekes open plooien en op 90° naar je toestel laten richten (nooit recht ernaar toe)
      – en nooit opstijgevn vooraleer je minstens 11 satellieten ontvangst hebt en je Home Point is gecheckt

      Suc6 !

    • #12334

      @Nicolas: thanks!
      Wat ik wel zou doen :
      – metalen voorwerpen uit je zakken halen (sleutels,…) en alles wat magnetisch is – > zal ik op letten.
      – GSM : tijdens de vlucht ver van jou laten liggen -> moet ik ook nog leren.
      – altijd al op voorhand de KP-index checken : die waarde mag maximaal 4 zijn (= zonnewinden) : app “UAV FORECAST” vind ik erg handig -> gebruik ik inderdaad.
      – tijdens de vlucht wegblijven van hoogspanning en ook van grote metalen voorwerpen (zelfs gewapend beton bevat veel ijzer en stoort magnetisme) -> er is inderdaad bouwactiviteit (appartementen) in de omgeving gaande, én een nieuwe GSM-zendmast🥲
      – je settings op de zender instellen op vlieghoogte max 120M en de horizontale afstand 500M (is al héél wat) -> gedaan!
      RTH instellen bij failsafe (maar dat is al het geval, blijkbaar) – zet dat wel af als je indoor vliegt of onder bruggen door, bvb !
      – antennekes open plooien en op 90° naar je toestel laten richten (nooit recht ernaar toe) -> leerproces (voorheen met mijn Mini2 gebruikte ik de smartphone met kabel, nu de afstandsbediening met scherm, super trouwens).
      Fijn om zo bij te leren, bedankt!

    • #12348

      Verzoek aan de webbeheerder :
      Alstublieft, doe iedereen een plezier en haal die suggestie van de site om een C1 aan te vragen om dan hoger dan 120M AGL te kunnen vliegen. Dit is dan niet langer in de “Open” category maar in “Specific” ; en in de zone van de bemande luchtvaart.(=hun minimum hoogte is 150 meter, … zonder in verder reglementair detail te treden)
      Boven de 120M AGL vliegen met een drone benodigt een hoop administratie en voorafgaande ad hoc goedkeuringen bij de authoriteiten (= absoluut niet van de poes, om nog niet te zeggen dat het quasi hopeloze moeite zal zijn). Dat is stuff voor professionals, en met een bijzonder kleine kans dat je die SORA-goedkeuring krijgt. Dat hier suggereren als “een” oplossing is zoiets als zeggen dat je met speciale banden op je auto sneller zou kunnen rijden dan 250 km/u. Dat schept valse verwachtingen of illegaal risicogedrag waarbij we wachten op het eerste ongeval dat onze geliefde dronevluchten zal bannen naar nieuwe hoogterecords in de living of de keuken. Ik denk ook niet dat je met een remote ID graag boven de 120M zal willen gaan vliegen en alle pop-up windows over de wetgeving negeren. Om in de sfeer te blijven : dit is als met nieuwe banden aan 250 km/u op de Antwerpse ring gaan rijden, witte zwaailichten aansteken om nog meer op te vallen, en daarbij flyers met je paspoortdetails uit het raam gooien.

      • #12350

        Volledig akkoord Nicolas. Deze misvatting moet dringend aangepakt worden. Trouwens : alle C klassen oftewel de gehele Open categorie mag (volgens de EASA regels) niet hoger dan 120m AGL ! Ook het drog-argument van ‘ik wl in de bergen kunnen vliegen’ is larie en apekool. Zolang de drone niet boven de 120m AGL komt kan men perfect vliegen in bergachtige streken. Zie bvb https://www.youtube.com/watch?v=BT9ORex3f04

      • #12357
        Steven
        Sleutelbeheerder

        Nicolas, 100% akkoord. Open categorie = 120m AGL max.

        Stuur je me even door waar die suggestie voor hoger dan 120m AGL staat? Dan passen we dit aan.
        Je mag ons mailen via de “contact”-knop op de website (zie menusysteem)
        Zelf promoten we correct gedrag ten allen tijde.

        Let wel: er zijn 2 dingen: (open categorie)
        – iedereen mag maximaal 120m AGL hoog vliegen (Wettelijk) en geen centimeter hoger.
        – DJI(!) C0-drones zijn TECHNISCH beperkt tot 120m hoogte-boven-startpunt (niet AGL)
        – DJI(!) C1-drones zijn TECHNISCH niet beperkt tot 120m hoogte-boven-startpunt (niet AGL)

        • #12368

          De tekst werd intussen aangepast, veel beter nu. Proficiat met deze zeer unieke en informatieve website !

        • #12369
          Website Bezoeker
          Bijdrager

          Samen sterk hè Nicolas 👍🏻

    • #12352

      Walter,

      er is een kleine uitzondering op die regel van 120M AGL in de Open-klasse (=dit is voor de fijnproevers of kwissers onder ons) : stel dat je met een RC zweefvliegtuig vallende in de C4 klasse aan het hellingzweven bent, dan mag je wel hoger gaan dan 120M AGL, maar met dien verstande dat je niet hoger dan 120 meter dan jouw vertrekpunt als piloot komt.
      Dat lijkt me logisch als regel, anders kan je niet gaan hellingzweven want je moet altijd op 120 meter van die berg blijven.
      Let wel : ik heb het over een zweefvliegtuig in de C4 categorie. De RC-piloten (waaronder ook ikzelf) vallen onder de Modelluchtvaart, ook omdat dit bijna altijd “eigenbouw” is.

      Nog iets :
      Wie op >120M AGL wil gaan vliegen met een drone en dus per definitie hoedanook daarmee in de ‘Specific’ klasse terecht komt, MOET zich dan ook een droneverzekering BA Luchtvaart aangeschaft hebben. In plaats van zijn Familiale verzekering in de Open categorie. Ik liet me vertellen dat we dan kijken naar bedragen van ongeveer 1000 euro jaarlijks hiervoor.

    • #12148
      Gunther Verlies
      Bijdrager

      A1/A3 heb ik een tijdje geleden al behaald 🙂

    • #12340
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Half juist 🙂 Met een C0-drone vliegen die zwaarder weegt is inderdaad illegaal, maar je kan dit legaliseren door je C0-drone C1 te maken. Hier heb je wat tekst en uitleg

Weergave van 17 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.