Vliegen in ebzh zone (Civ Uncontrolled AF)

Home Forums Varia – Wetgeving Vliegen in ebzh zone (Civ Uncontrolled AF)

Weergave van 8 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #10127
      Bram Cuppens
      Bijdrager

      Ik woon in Zonhoven en hier zit je voornamelijk in een nfz van Aero Kiewit. Weet er iemand toevallig hoe het precies zit met vluchtaanvragen voor deze kleinere “privé” hobby luchthaventjes. Er stijgen daar vooral sportvliegtuigen en zweefvliegers op. In Skeyes wordt aangegeven dat je de vlucht schriftelijk 5 dagen op voorhand moet aanvragen bij hun, maar als je dan op de link klikt voor het aanvraagformulier dan wordt je opgeleid naar de DSA planner van skeyes. Ik heb hier al eens een vlucht in gepland voor dit gebied en ik krijg dan onmiddelijk toestemming om te vliegen. Heb ook reeds gemaild met Aero Kiewit hiervoor, maar ze verwijzen me door naar Skeyes met een redelijke arrogante ondertoon ( U ben op de hoogte van de van de geo-zones en de nfz meneer? … ). Echt behulpzaam zijn ze daar niet. Ik zou gewoon willen weten hoe het wettelijk zit. IK vermijd deze zone, maar wil er een 3D mapping projectje doen van een verkaveling en deze ligt net binnen hun geo-zone in de categorie (Civ Uncontrolled AF).

      Alvast bedankt voor de feedback,

    • #10128
      Alex Leys
      Bijdrager

      Via droneguide (www.droneguide.be) kan je die info opzoeken. Zie volgende link;
      https://apps.geocortex.com/webviewer/?app=1062438763fd493699b4857b9872c6c4&locale=nl

    • #10129
      Bram Cuppens
      Bijdrager

      Ik weet dat je dit via droneguide kan terugvinden. Ik schreef: ‘In Skeyes wordt aangegeven dat je de vlucht schriftelijk 5 dagen op voorhand moet aanvragen bij hun, maar als je dan op de link klikt voor het aanvraagformulier dan wordt je opgeleid naar de DSA planner … ‘. In DSA planner kan je de vlucht dan plannen en je krijgt dan ook onmiddellijk toestemming maar gezien “uncontrolled AF” vrees ik dat dit niet geldig is ….

      Totaal niet duidelijk als je het mij vraagt. Vandaar de vraag hier op het forum.

    • #10152
      Phil S.
      Bijdrager

      Dag Bram,

      ben geen expert maar probeer mee te denken & helpen (+ Nederlands niet mijn moedertaal – sorry for spelling mistakes 😉

      Je schreef van “maar als je dan op de link klikt voor het aanvraagformulier dan wordt je opgeleid naar de DSA planner …” – op welke link heb je exact geklikt?

      Mijn “way of working” & hoe ik een vlucht zou plannen:

      1) Drone Guide – geen verrassing & heb je gedaan
      2) Access conditions bekijken van Zonhoven / EBZH – HASSELT – Kiewit (UGZ):
      “A written prior flight authorisation must have been issued by the zone manager, and shall be applied for at least 5 working days prior to the flight.” + link naar https://mobilit.belgium.be/nl/luchtvaart/vliegen-met/drones-uas/geografische-zones.
      3)
      Hier vond ik een link naar https://mobilit.belgium.be/nl/publications/niet-gecontroleerde-luchthaven. Volgens mij zou dit het formulier zijn wat relevant was & dit zou ik doorsturen naar de zone manager

      In de style van: Best ABC, volgens Drone Guides bent uw zone manager van XYZ en ermee verantwoordelijk voor het gebied 123 waar ik een vlucht wou plannen. Onder deze e-mail / per bijlage details. Kindly asking for your approval. …

      Misschien een procedure om te testen? Of was er misschien iemand anders die feedback kan geven?

      Groetjes
      Phil

    • #10153
      Bram Cuppens
      Bijdrager

      Hallo Phil,

      Alvast bedankt voor je reply, hier heb ik inderdaad wel wat aan en ga dit zo ook proberen aan te vragen. Vreemd dat ik niet op dat document ben uitgekomen (goed verstopt precies, of ik ben een slechte speurder). Als ik de op de link van drone guide click krijg ik een “fout 404” pagina.
      Hopelijk wordt de vlucht zo goedgekeurd maar heb toch wel wat twijfels gezien ik nog geen response kreeg op voorgaande mail.

      Merci en alvast een prettige avond

    • #10159
      Eric Herckens
      Bijdrager

      Het helpt soms om eerst een telefoontje te doen naar de zonemanager.

      Grtjs,

      Eric

    • #10166
      Eric Herckens
      Bijdrager

      Dag Steven,

      Eén van de voorwwarden om o.a. in VLL2 te vliegen vanaf 01/01/2024:

      Using a direct remote identification system is mandatory, but for UAS operations performed in the “open” category with a UAS with a maximum take-off mass of less than 900g or in the “specific” category, it will be mandatory only as from 1/1/2024, except if the usage of a direct remote identification system is required in accordance with the Regulation (EU) 2019/947.null

      Is deze voorwaarde dan ook niet van toepassing voor Mini 3 Pro na 01/01/2024?

      Grtjs

      • #10167
        Steven
        Sleutelbeheerder

        Hoi Eric, hier is wat wij daarvan weten: https://www.fdr1.be/remote-id-wat-hoe-wanneer/

      • #10170
        Bram Cuppens
        Bijdrager

        even een update, inmiddels heb ik de toestemming om mijn vlucht uit te voeren in EBZH op zondag. Nu alleen nog hopen dat het weer geen roet in het eten gooit. Als het regent kan ik de mapping helaas ook niet uitvoeren …

        Alvast bedankt voor de hulp om mijn weg te vinden in het doolhof van instanties, platforms en regeltjes. Ik snap dat het allemaal wat geregeld moet zijn maar het is weer een typisch Belgisch soepje aan het worden. Kan aan mij liggen, maar ik heb de indruk dat ze de boel ook behoorlijk aan het dichttimmeren zijn op Skeyes. Hoe vaker ik kijk, hoe roder die kaart kleurt. Jammer, naar mijn gevoel doe je nooit kwaad als je op bv. max 60m hoogte vliegt. Er is toch geen enkel vliegtuig wat op die hoogte vliegt/mag vliegen op 3 km van het vliegveld…

    • #10171
      Phil S.
      Bijdrager

      Top, bedankt voor de update. Goed om te horen dat we nu voor Zonhoven / EBZH – HASSELT – Kiewit (UGZ) de juiste procedure hebben!
      Had je het formulier doorgestuurd als PDF attachemnt of gewoon text in de e-mail?

      • #10172
        Bram Cuppens
        Bijdrager

        Ik heb het formulier afgedrukt, ingevuld, ingescand (als pdf) en doorgemaild in attachment naar het mailadres wat stond aangegeven op Skeyes/droneguide.

    • #11506
      Yves Smolders
      Bijdrager

      Heeft iemand updates over de remote ID & Geoawareness voorwaarden in VLL2 gebieden? ’t Is al gauw 2024 en weet niet of ik dan nog met de Mini2 aanvragen mag doen. (Ze worden goedgekeurd, maar…)

      • #11512
        Steven
        Sleutelbeheerder

        Natuurlijk Yves. Je kan het nu al simuleren voor jouw drone met onze wizard (zie https://www.fdr1.be/wizard ) – de update van onze wetgevingspagina komt er snel aan. We verifieerden alle info met FOD Mobiliteit en de politie en zijn de info aan het aanpassen ook op de https://www.fdr1.be/wet – pagina.

        • #11515
          Yves Smolders
          Bijdrager

          Die wizard houd toch geen rekening met VLL2 toegangsvoorwaarden?

        • #11516
          Steven
          Sleutelbeheerder

          Remote ID wel of niet & geo-awareness geldt overal, niet alleen in VLL2… En je Mini 2 volgt die wetgeving zoals beschreven.

Weergave van 8 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.