Remote ID: Wat? Wanneer? Hoe?

(14/02/2022) In 2024 officieel zo ver: op dat moment zou elke drone moeten uitgerust zijn met ‘Remote ID’, oftewel “directe identificatie op afstand”. Maar wat nu voor jou specifiek?

We bekijken dit topic praktisch van uit het standpunt van het merendeel van onze leden, vliegend met DJI Tello, DJI Mavic Mini, DJI Mini 2 & DJI Mini 3 (Pro) of aanverwante drones in de Open Categorie A1. 

Wat met Remote ID?

Drone in de lucht en pilootIn de Europese Wetgeving staat enkele zinnetjes die ons al een tijdje meer en minder zorgen baren:

“directe identificatie op afstand”: een systeem dat zorgt voor de lokale uitzending van informatie over een geëxploiteerde UA, met inbegrip van de markering van het UA, zodat die informatie kan worden verkregen zonder fysieke toegang tot het UA; 

(Art. 15) Als de lidstaten geografische UAS-zones afbakenen om redenen van veiligheid, beveiliging, privacy of milieu, mogen zij: (…) alleen toegang verlenen tot UAS die met bepaalde technische functies zijn uitgerust, met name systemen voor identificatie op afstand of geobewustzijnssystemen.  

(UAS.OPEN.020/030/040) (De vluchten in de Open Categorie) worden verricht met een onbemand luchtvaartuig dat is gemarkeerd als klasse C1/2/3/4 en voldoet aan de eisen van die klasse,  (…) dat wordt geëxploiteerd met een systeem voor directe identificatie op afstand en een geobewustzijnsfunctie die actief en up-to-date zijn.  

.. en nog heel wat andere vermeldingen. Samengevat moet elke nieuwe grotere drone met een Cx-label vanaf 1/1/2023 Remote ID kunnen uitzenden. Fabrikanten gaan dit dus moéten inbouwen in elke verkochte drone. Maar wat dan met je trouwe DJI Tello, DJI Mavic Mini, DJI Mini 2 & DJI Mini 3 (Pro), als ‘legacy drone’ of ‘niét Cx-conforme drone’?

 

Hoe voldoe je met je legacy drone aan deze vereiste van Remote ID?

Heb je een legacy drone die géén Remote ID kan uitzenden (zoals bijna allemaal), niét panikeren. Je mag nà 1/1/2024 nog altijd vliegen in de vrije A3 zone en kan alles oplossen. Dat is de wetgever voor ons nog aan het uitpluizen. Waarom moet dit? Om de veiligheid van andere drones en meer geautomatiseerde systemen, kijk maar naar U-Space, te garanderen. Je Remote ID fungeert dus als je nummerplaat, je exploitantennummer, leesbaar voor de instanties vanop afstand, op de ‘drone-snelweg’.

Voor die legacy drones die toch nog in 2024 moeten blijven vliegen, komt een Tsjechisch bedrijf nu al met een oplossing: het beestje heet ‘Dronetag Mini’. Het is een klein zendertje voor op je drone te kleven dat 32 gram weegt,  en Remote ID kan uitzenden via mobiele data of Bluetooth.

Het toestelletje kan dat zo 1,5 km ver verwezenlijken en respecteert de Europese standaarden voor Remote ID (ASD-STAN 4709-002).  Er ziteen GPS-ontvanger in, versnellingsmeters, hoogtesensoren en nog heel wat andere wonderbaarlijke tech.

Je voelt natuurlijk al nattigheid: zo een complex toestelletje gaat niet goedkoop zijn (ong. 250 euro) en er komen abonnementskosten bij voor het uitzenden van de gegevens. Wie wil kan al eens gaan kijken op https://shop.dronetag.cz  voor meer info. Het is echter een logische uitgave als je professioneel je legacy drone blijft gebruiken in bedrijfscontext.

Echter, koop nog niets. Wacht even op meer duidelijkheid van instanties zoals het DGLV / FOD Mobiliteit.

 

Goed nieuws voor drones <250 gram

De hieronder staande tekst is tot stand gekomen door de ...

Verder lezen?

Je ziet dit bericht omdat het vervolg van dit artikel is voorbehouden voor onze leden (en je niet ingelogd bent).

Tip: Klik onderaan deze pagina op "inloggen" & lees rustig verder.  

Nog geen lid? Geen probleem! Je kan gratis lid worden van FDR1 en toegang krijgen tot alle extra informatie zoals deze.