(14/02/2022) Deze zomer is het (normaal) officieel zo ver: op dat moment zou elke drone moeten uitgerust zijn met ‘Remote ID’, oftewel “directe identificatie op afstand”. Vanaf 1/7/2022 is dit immers een verplichting voor de meesten onder ons, maar wat nu voor jou specifiek?
We bekijken dit topic praktisch van uit het standpunt van het merendeel van onze leden, vliegend met DJI Tello, DJI Mavic Mini, DJI Mini 2 & DJI Mini 3 (Pro) of aanverwante drones in de Open Categorie A1.
(Update 04/11/2022) Ook al zei de wetgeving dat het vanaf 1/7/2022 een feit ging zijn, de implementatie loopt/liep vertraging op. Als we mogen speculeren (!) moeten nieuw geproduceerde (CE-labeled) dronetypes vanaf die datum Remote ID-capabiliteit hebben zoals bijvoorbeeld de DJI Mavic 3 Classic, de uitrol als verplichting voor bestaande lijkt verschoven naar begin 2023 zoals hieronder ook al verduidelijkt.
Wat met Remote ID?
In de Europese Wetgeving staat enkele zinnetjes die ons al een tijdje meer en minder zorgen baren:
“directe identificatie op afstand”: een systeem dat zorgt voor de lokale uitzending van informatie over een geëxploiteerde UA, met inbegrip van de markering van het UA, zodat die informatie kan worden verkregen zonder fysieke toegang tot het UA;
(Art. 15) Als de lidstaten geografische UAS-zones afbakenen om redenen van veiligheid, beveiliging, privacy of milieu, mogen zij: (…) alleen toegang verlenen tot UAS die met bepaalde technische functies zijn uitgerust, met name systemen voor identificatie op afstand of geobewustzijnssystemen.
(UAS.OPEN.020/030/040) (De vluchten in de Open Categorie) worden verricht met een onbemand luchtvaartuig dat is gemarkeerd als klasse C1/2/3/4 en voldoet aan de eisen van die klasse, (…) dat wordt geëxploiteerd met een systeem voor directe identificatie op afstand en een geobewustzijnsfunctie die actief en up-to-date zijn.
.. en nog heel wat andere vermeldingen. Samengevat moet elke nieuwe grotere drone met een Cx-label vanaf 1/1/2023 Remote ID kunnen uitzenden. Fabrikanten gaan dit dus moéten inbouwen in elke verkochte drone. Maar wat dan met je trouwe DJI Tello, DJI Mavic Mini, DJI Mini 2 & DJI Mini 3 (Pro), als ‘legacy drone’ of ‘niét Cx-conforme drone’?
Wanneer wordt het verplicht?
Heb je een legacy drone van minder dan 900 gram, dan zal Remote ID pas een verplichting voor je worden vanaf 1/7/2022, zo vernam een van onze leden van Skeyes. Toch zijn er nog twijfels:
- Waarom zou Remote ID voor legacy drones al verplicht moeten zijn vanaf 1/7/2022 als dit voor nieuwe drones pas vanaf 1/1/2023 is? Men is immers, door de coronacrisis, in vertraging.
- Wat met drones van minder dan 250 gram, zoals de DJI Tello, DJI Mavic Mini, DJI Mini 2 & DJI Mini 3 (Pro)? Gaan die ook Remote ID moeten uitzenden?
- Aangezien Remote ID uitgezonden mag worden door een ‘hulptoestelletje’, mag dit dan ook via software (bijv. DJI Fly) vanop je smartphone voor kleinere drones?
De wetgever zal in de komende maanden wel meer klaarheid scheppen rond al deze vragen. Het wordt even geduldig afwachten…
Hoe los je dit dan op?
Heb je een legacy drone die géén Remote ID kan uitzenden (zoals bijna allemaal), niét panikeren. Je mag nà 1/1/2023 nog altijd vliegen in de vrije A3 zone. Het is enkel als je in bepaalde geozones wil vliegen en specialere dingen wil doen met je legacy drone (we denken aan de Specific Categorie), dat je verplicht ook met je legacy drone Remote ID moet uitzenden. Dit om de veiligheid van andere drones en meer geautomatiseerde systemen, kijk maar naar U-Space, te garanderen. Je Remote ID fungeert dus als je nummerplaat, je exploitantennummer, leesbaar voor de instanties vanop afstand, op de ‘drone-snelweg’.
Voor die legacy drones die toch nog in 2023 moeten blijven vliegen, komt een Tsjechisch bedrijf nu al met een oplossing: het beestje heet ‘Dronetag Mini’. Het is een klein zendertje voor op je drone te kleven dat 32 gram weegt, en Remote ID kan uitzenden via mobiele data of Bluetooth.
Het toestelletje kan dat zo 1,5 km ver verwezenlijken en respecteert de Europese standaarden voor Remote ID (ASD-STAN 4709-002). Er ziteen GPS-ontvanger in, versnellingsmeters, hoogtesensoren en nog heel wat andere wonderbaarlijke tech.
Je voelt natuurlijk al nattigheid: zo een complex toestelletje gaat niet goedkoop zijn (ong. 250 euro) en er komen abonnementskosten bij voor het uitzenden van de gegevens. Wie wil kan al eens gaan kijken op https://shop.dronetag.cz/en/ voor meer info. Het is echter een logische uitgave als je professioneel je legacy drone blijft gebruiken in bedrijfscontext.
Echter, koop nog niets. Wacht even op meer duidelijkheid van instanties zoals het DGLV / FOD Mobiliteit.
Goed nieuws voor drones <250 gram
De hieronder staande tekst is tot stand gekomen door de ...
Verder lezen?
Je ziet dit bericht omdat het vervolg van dit artikel is voorbehouden voor onze leden (en je niet ingelogd bent).
Tip: Klik onderaan deze pagina op "inloggen" & lees rustig verder.
Nog geen lid? Geen probleem! Je kan gratis lid worden van FDR1 en toegang krijgen tot alle extra informatie zoals deze.