DJI FPV Drone kopen? Ja/Nee?

Het internet staat vol met de nieuwste telg in de DJI-familie: de DJI FPV Drone. Met zijn verschillende modi voor beginner tot expert, 4K en een snelheden tot 140 km/h lijkt het de ideale koop. Of niet? 

Over FPV

FPV staat niet alleen voor “First Person View”, het kijken vanuit een UAS alsof je er als piloot inzat, maar ook voor een heel wereldje van snelle racingdrones en daarin gespecialiseerde dronepiloten.

Bewust kiezen FPV-fans voor een dure VR-bril, dure controller en batterijen die allemaal –dankzij de standaarden– met meerdere (vrij goedkope) drones gebruikt kunnen worden en (ver)bouwen ze de drones dan ook nog zelf, met standaard en custom componenten. Zo, dankzij dit setje van benodigdheden en zelfbouwkunsten, kan een piloot zelf en snel voor weinig geld een FPV-drone terug fixen na een (onvermijdelijke) crash op het terrein.

Standaard FPV-drones hebben geen van de automatisatietruukjes die we kennen van cameradrones, zoals die van DJI. Geen botsingssensoren, geen GPS, geen automatische hover. Wil je de drone iets laten doen, dan zal je dit zelf -met de handen op de sticks- moeten verwezenlijken. Daarom spenderen FPV-piloten vaak vele uren eerst in simulatoren op computer alvorens met de drone aan de slag te gaan. FPV-vliegen leren vergt tijd … en oefenen.

DJI FPV Drone

DJI claimt met de DJI FPV drone het verschil te overbruggen tussen de cameradrone-piloot en de FPV-piloot. Zo kan je van een volautomatische ‘Normal’ modus (“de drone vliegt als een Mavic Pro”) via een ‘Sport’ tussenmodus (geen extra sensoren) naar een ‘Manual’ full FPV-modus gaan. Ook zorgt DJI voor een “intelligente batterij” die 20 minuten vliegen aankan (voor het FPV-wereldje is dit énorm lang in vergelijking met de normaal 2 à 5 minuten per normale FPV-batterij) en standaardiseren ze componenten.

Meer over de specificaties van de DJI FPV Drone

Is de DJI FPV drone iets voor mij?

JA

Ja, voor…

  • … de ervaren FPV-piloot die ook DJI-fan is
  • … de dronography-expert die extra variatie wil


In wat meer detail:

  • De FPV-piloot die ook DJI-fan is: Je hebt al enkele dagen in simulatoren achter de kiezen, een paar gewone FPV-drones versleten en je kan al vliegen met een FPV RC. Je weet hoe je een drone in de lucht moet houden, want deze drone repareren zal wat moeilijker worden om zelf te doen. Je wil gewoon deze drone erbij in je collectie, omdat je ook DJI-drones spaart en je apprecieert dat je met deze drone z’n camera iets meer kan dan met de GoPro die je normaal op je zelfbouw-drone monteert. Zo kan je ook overstappen naar een digitale connectie tussen drone en bril in 1 vlotte beweging, want je was er toch al aan toe.
  • De dronography-expert die ook ‘adrenaline-beelden’ als extraatje wil: Je bent vertrouwd met cameradrones én je kan dus ook FPV vliegen, en je zoekt naast je Mavic serie-drone ook een FPV-drone voor nog andere ‘meer actie’ shots. Deze FPV-drone is niét bedoeld als “all in one”, want je weet dat voor bepaalde camerashots nu eenmaal een cameradrone met drie-assign gimbal nodig zijn met cinematic modes, en  dat de actieshots van deze drone een leuke meerwaarde kunnen zijn in je video-opdracht.

NEE

Nee, voor…

  • … de beginnende FPV-dronepiloot
  • … de piloot zonder andere (camera-)drone
  • … iedereen die op het budget moet letten
  • … de piloot zonder Open Categorie A2-certificaat


In wat meer detail:

  • Niet de drone voor een beginner! Is dit jouw eerste drone? Of heb je nog niet of maar weinig met FPV-drones gevlogen? Dan is dit niét de drone voor jou. Ook al verkoopt DJI deze drone als de ideale “kennismakingsdrone”, zo een duur gevalletje wil je niet met de regelmaat van de klok eens laten crashen. Okee, hij kan wel een stootje hebben maar als beginner ga je regelmatig ‘ongeplande landingetjes’ maken. Zo is de batterij bijvoorbeeld ook het achterste voetje van de drone. Deze kan nu eenmaal niet goed tegen bruuske landingen… Wil je toch deze drone, dan raden we je toch eerst wat meer vlieguren aan op cameradrones én FPV-drones.
    • Alternatief: vlieg eerst wat rond met een DJI Mavic Mini. Daarmee kan je, met Litchi, ook FPV-vliegen en toch al wat gevoel ervoor krijgen. Oefen parallel met wat simulators op PC. Meer over vliegen met Litchi en de Mavic Mini vind je in het artikel “Ontdek Litchi: Je Mavic Mini kan FPV, tracking en veel meer!
  • Koop deze drone niét als énige drone. Ook al belooft de reclame het dat je deze drone ook als cameradrone kan gebruiken, dan kom je toch bedrogen uit. Deze FPV-drone heeft géén drie-assige gimbal, kan niet zomaar alle kanten opdraaien en gaat voor gevorderde gebruikers bepaalde opnamemodi missen (bijv. 24 FPS). Ook zie je soms de props in beeld. Verder zijn de batterijen nogal duur én is de kans groter dat je met de bruuskere vliegmogelijkheden een drone crasht.
    • Alternatief: investeer in een DJI Mavic Air 2 én een FPV-set van een ander merk en een goeie GoPro. Mogelijk raak je er verder mee, voor ietsje meer geld in het begin, maar al snel zal je geld uitsparen. 
  • Wil je net deze drone kopen omdat je budget wenst te besparen, doe het dan niet. Het pakket lijkt een makkelijke en goeie “alles-in-één”-aankoop (bril van 600 euro, controller van 300 euro, dan is de drone met grote batterij  “maar” 500 euro), maar is het niet. De drone zélf is (als FPV-drone) vrij duur in onderhoud: voor elk (custom) wisselstuk zal je bij DJI moeten aankloppen. Care Refresh, de DJI-verzekering is ook vrij duur en je zal meer je drone heen en weer aan het sturen zijn dan ermee vliegen. Ook al kost een ‘zelfbouwdrone’-pakket mogelijk hetzelfde bij eerste aankoop (inclusief de dan extra GoPro) en ziet die er minder gelikt uit, toch is het mogelijk de beste keuze: extra batterijen en broodnodige wisselstukken zijn immers veel goedkoper.
    • Alternatief: ontdek FPV eerst klein, met een ander (analoog) FPV-pakketje, of neem een goedkope VR-bril, steek je smartphone erin en vlieg met je cameradrone een ‘beetje’ zoals FPV. Zo kan je toch al eens proeven van wat het is, zonder er meer dan 150 euro voor moeten uit te geven. (Weliswaar met lagere snelheden) Kijk maar eens naar dit artikeltje rond de Tello: “FPV (met een niet-FPV-drone)
  • Wil je vlug hiermee de lucht inkunnen, is dit ook niet de drone voor jou: met z’n gewicht van 795 gram, wat héél veel is in FPV-wereld, valt deze drone namelijk in de A2-categorie: je zal dus je examen A2 moeten gaan halen. De drone beschikt immers nog niet over een geldig Cx-label. Meer daarover in Les 28: Behaal gratis je examen Open Categorie A2 (BELGIE)
    • Alternatief: overweeg zelfbouw-FPV-drones onder 250 gram. Zo kan je zonder examen, enkel met registratie, vliegen. Meer op onze wetgevingpagina

In beeld

Een mooie illustratie van wat je hierboven allemaal las, toont deze Deen op zijn kanaal: zelf is hij cameradrone-piloot, die al wat oefende met een kleine (crashbare) FPV-drone, en nog is zijn eerste vlucht met die van DJI maar ‘heel voorzichtigjes’. Als je dan vergelijkt hoe de 2e DJI-fanboy & echte FPV-piloot er in een 2e vlucht mee omgaat, is het dag en nacht verschil.

© Alle rechten voorbehouden aan de YouTube-kanaaleigenaar van het getoonde filmpje

Ontdekte je ons FDR1-kanaal al op YouTube?

Op YouTube wemelt het van leuke dronefilmpjes. Een echte bron van inspiratie! Vergeet ook de video niet te liken van de fijne YouTube-creator van het filmpje hierboven. Hij of zij zal het zeker appreciëren!

Ontdek het FDR1.be-kanaal op YouTube



… Toch op impuls gekocht?

Toch nog beginneling en deze Drone toch gekocht? Geen probleem, maar de boodschap is dan zeker samen te vatten in 3 woorden: oefen, oefen, oefen. Gelukkig heeft DJI dat ook al (een beetje) voorzien: zo is er, als je de DJI FPV Drone hardware in bezit hebt, een veilige training: de simulator. Je kan DJI Virtual Flight downloaden op je toestel, je controller en bril koppelen en dan uren oefenen.


Heb je een Apple-toestel met iOS is er geen probleem om uurtjes in de simulator te spenderen, maar mensen met een Android-toestel zijn de sigaar: DJI heeft voor hen géén simulator te beschikking gesteld en rept er weinig over in officiële communicatie, ook al is dit een noodzaak om FPV te leren vliegen in de “M”-modus. Anders ga je mogelijk door tientallen reparaties van je (dure) drone gaan vooraleer je deftig de lucht in gaat zoals dit de bedoeling is met dit type drone. Mogelijk is dit een bijwerking van de blokkade van DJI in de Verenigde Staten, waarmee ook gewone vliegsoftware al voor Android-toestellen via een omweg van de DJI-site moet geplukt worden, maar hier gaan we dus nog een stapje verder: het bestaat gewoon niet. Triest en ook op het forum van DJI uiten Android-piloten hun ongenoegen… To be continued?

 

Tevreden met de info op deze site?

Fijn! Veel droneplezier! Wist je dat je gratis lid kan worden van FDR1 en zo toegang kan krijgen tot extra verborgen & handige informatie?

Kom bij de leukste drone-familie van België!

Meer weten over lid worden