“Nederland op z’n smalst…”: van droneplezier naar dronefrustratie

Het is niet altijd rozengeur en maneschijn in droneland. Soms kom je minder aangename situaties tegen. Zo ook deze getuigenis: Een triest relaas van hoe onwetendheid en onbegrip kan leiden tot een frustrerend einde aan wat een mooie dronevliegdag had moeten worden. 

Met oprechte dank aan Patrick Spijkers dat we zijn getuigenis mochten publiceren op onze website. 

 

Ik vlieg al jaren drones. Dit jaar kwamen er nieuwe regels (technisch gezien eind vorig jaar, maar je snapt wat ik bedoel) en ook ik heb netjes mijn brevetje voor de open categorie gehaaldIn de reclame voor de nieuwe regels werd vrolijk opgemerkt dat er vanaf nu, voor alle piloten in Europa, dezelfde regels van kracht waren en dat iedereen nu precies kon weten waar hij in europa aan toe was. Toch? 

Nou.. Nederland zou Nederland niet zijn als zij niet weer eens moesten kijken hoever ze die regels kunnen oprekken.

Dit klopt, de regelgeving is Europees, met optioneel bepalingen die landen er individueel aan toe kunnen voegen. In sommige landen zelfs lokale gebieden. Het doel van de regelgeving is echter dat deze lokale wetgeving zoveel mogelijk verdwijnt op termijn om het luchtruim aldus duidelijker te maken voor iedereen.


Afgelopen weekend had ik een vriend uit Belgie en een vriend uit Duitsland op bezoek en we besloten onze drones eens uit te laten. Het was een gezellig dagje en ongemerkt vloog de tijd voorbij. Voor we het in de gaten hadden was al snel rond zessen en dat betekent dat de zon langzaam onderging. Het “gouden uurtje”, mooi moment om de mooiste beelden te schieten! Onze drones zijn in de lucht en we hebben elk mooie hoeken gevonden om leuke beelden te maken als we worden aangesproken door een agent.

We staan op dat moment in een grasveld in de buurt van Susteren/Roosteren zo’n 2000 meter van de Maas, ver van bebouwing en niet in een (nvdr. Nederlands) Natura2000-gebied en ook onze vliegkaart geeft geen andere beperkingen aan die ons in de weg zouden staan. Overal aan voldaan, zou je denken…

De agent echter sommeert ons onze drones per direct aan de grond te zetten. Hij wil de registratie van de drones zien, onze vliegbewijzen zien en zegt dat we elk een fikse boete gaan krijgen. Onze registratie is in orde, we voldoen aan alle regels en vliegen in open luchtruim, dus we snappen er niks van.

De vooringenomenheid van de agent wijst op niet veel goeds. Het is daarom een zeer goede zaak geweest van jullie om kalm te blijven, en rustig de orders op te volgen. Zo volg je niet alleen de vraag van de wetsdienaar, maar maak je ook de omgeving veilig voor eventuele ommestaanders én jezelf én je eigen drones. Daarna kan je rustig de twistpunten even kalm bespreken. Voorbeeldig gedrag!


De agent zegt als eerste dat het vliegbewijs van mijn vrienden alleen in hun land geldig is en dat ze daarom niet in Nederland mogen vliegen. Hij kijkt naar het vliegbewijs dat ik in Luxemburg heb gehaald en hij zegt dat het niet geldig is omdat ik in Nederland woon en dus een Nederlands vliegbewijs moet hebben. Je snapt het al, een discussie ontstaat…

Ik merk op dat de Mavic Mini 2 lichter is dan 250 gram en ik niet eens een vliegbewijs nodig heb voor deze drone, dus zelfs al zou hij gelijk hebben, dan nog hoor ik er geen boete voor te krijgen. Onzin , zegt de agent, die regel bestaat niet volgens hem. Als ik het er niet mee eens ben mag ik dat bij de rechter aangeven, hij is geen rechter, hij voert alleen de wet uit.

Hier gaat de agent de mist in:


Mijn Duitse en Belgische vriend vliegen met een lampje op hun drone om de orientatie en zichtbaarheid te verhogen voor VLOS vluchten. De agent merkt op dat het verboden is om zaken op de drone aan te brengen die niet standaard op de drone zitten en zegt dat ze daar een boete voor zullen krijgen. Niet alleen is dat onzin, in de regels van de EASA staat gewoon dat een dergelijk lampje verplicht is voor vluchten in het donker. Mijn vrienden geven dat aan aan de agent. De agent zegt dat dat Duitse en Belgische regels zijn die niet in Nederland van toepassing zijn en wijkt niet van zijn standpunt af.

De agent heeft ‘deels’ gelijk, maar als je dieper graaft, loopt het spaak. Ja, volgens een oude Nederlandse wet zijn nachtvluchten verboden of tenminste in een grijze zone. Maar daar gaat het hier (nog) niet over. De Europese wetgeving houdt echter niets in over het toevoegen van stroboscopische lampen. Je mag perfect een strobelight toevoegen op je drone. De te gebruiken kleur kan afhankelijk zijn van land tot land. Wat je niét mag is gevaarlijke stoffen transporteren en/of items waar je het brevet niet voor hebt. Deze lichtjes vallen daar niet onder.


In de Europese wetgeving is het toegestaan om in het donker te vliegen. Opgemerkt dat de zon op dat moment nog niet onder is, maar wel bezig is aan zijn laatste minuutjes voor het zover is, geeft de agent aan dat zonsopgang en zonsondergang als nachtvluchten worden gezien en dat we daar een boete voor krijgen omdat het in Nederland niet is toegestaan om in het donker te vliegen.

Ook al zijn nachtvluchten nog niet toegestaan in Nederland, de “nacht” wordt bij vluchten gedefineerd als durende van 30 minuten nà zonsondergang tot 30 minuten voor zonsopgang. Zelfs al was de zon onder, had je nog een gratieperiode van 30 minuten om veilig aan de grond te raken.


Dan vraagt oom agent naar onze drone verzekering. In mijn aansprakelijkheidsverzekering ben ik gedekt voor drones tot 25 kg dus ik zeg dat mijn aansprakelijkheidsverzekering dat dekt. Hij zegt dat ik een aparte drone verzekering moet hebben en omdat ik die niet heb ik daar een boete voor zal krijgen.

Voor drones zoals de jouwe volstaat een Burgerlijke Aansprakelijkheid zoals begrepen in je “familiale verzekering met rechtsbijstand”. Een handige tabelletje voor welke verzekering wanneer nodig is, vind je ook op deze locatie.


Mijn vrienden hebben geluk, omdat hij geen buitenlandse verzekering kan controleren (zegt hij). Als we vragen hoe hoog deze boetes zijn, zegt hij dat de officier dat gaat bepalen. Hij pakt er een gammele tablet bij, opent een kaart die ik nooit eerder heb gezien en tot onze verbazing staan we opeens midden in een Natura2000-gebied, volgens deze kaart. Ik kan niet zien uit welk jaar die kaart komt en hoe actueel hij is, maar blijkbaar is het gebied rondom de Maas automatisch een Natura2000-gebied en mag er dus niet worden gevlogen (volgens de agent).

We gaan van de theorie uitgaan dat de agent over de juiste informatie beschikt. Op dat moment kunnen we enkel maar vechten om als dronepiloten over de juiste informatie te mogén beschikken, net zoals de situatie bij de Belgische Natura2000-gebieden die heel vaagjes is…


De agent vraagt ons om onze identificatie, ons adres en zegt dat we, omdat de officier de hoogte van de boetes moet bepalen, onze brievenbus in de gaten moeten houden voor de boetes die door het CJIB (Nvdr. “Central Justitieel Incassobureau”) zullen worden verstuurd. Nu vermoed ik dat we hier te maken hebben gehad met een blauwe amateurmafiosi (ik doel hier op dit ene individu, niét op alle agenten) die zijn dag niet had (…), maar in het geval ik er naast zit en we straks voor honderden euro’s naar de rechter moeten, wil ik toch maar even melden dat we in dit land zo langzaam aan een beetje aan het doordraven zijn. Nederland is het land van het “mag niet”-vingertje en dat is in heel Europa gekend, maar ik dacht altijd dat de Europese wetten en regels boven die van de lidstaten stond, tenzij anders aangegeven. Ik heb in de “algemeen geldende Europese drone regels” nergens gezien dat we in Nederland zo drastisch anders zijn dat mensen uit buurlanden een 2e cursus moeten volgen om de spaghetti aan afwijkende Nederlandse regels te begrijpen.

Als je met een auto 80 rijdt waar je 30 mag, breng je levens in gevaar. Dat je daar een boete voor krijgt, snap ik. Dat de Officier dan bepaalt hoe groot dat gevaar is en, op basis daarvan, de strafmaat bepaalt, is ook logisch. Maar als je met een drone de Europese regels [braafjes] volgt, waar je door de Staat voor wordt aangespoord om daar een certificering in te behalen, en dan vervolgens wordt geconfronteerd met een waslijstje aan uitzonderingen die niemand meldt om er dan hard voor beboet te worden, klinkt meer als een uitgekookt plannetje om nietsvermoedende hobbyisten geld af te troggelen dan een verdedigbare noodzakelijke handhaving van de veiligheid. 

Waarom in dit geval een Officier [van Justitie] moet worden belast met het bepalen van de gevaarzetting en daarbij behorende boete ontgaat me volledig. Natuurlijk krijgen wij als ‘verdachten’ geen inzage in de bewoording van de agent als hij dit dossier indient en ook geen kans om daar verweer in te geven, tenzij we bereid zijn tijd, geld en moeite te investeren in een poging om de kostbare tijd van onze rechters te verdoen met een beroep tegen onzinnige boetes.

Op een bord vlak voor het plaatsnaambordje hier in de buurt staat trots “Het smalste stukje Nederland”. Ik reed er na dit incident met mijn vrienden langs en dacht “Klopt, dit is, weer eens, Nederland op zijn smalst…”

Patrick.

Meer info over vliegen in Nederland

En verder?

Ook een nare ervaring, of een positieve? Je kan het gerust achterlaten op ons prikbord, jouw forum voor vragen en antwoorden.

Tevreden met de info op deze site?

Fijn! Veel droneplezier! Wist je dat je gratis lid kan worden van FDR1 en zo toegang kan krijgen tot extra verborgen & handige informatie?

Kom bij de leukste drone-familie van België!

Meer weten over lid worden