Remote ID system en geo-awareness toch verplicht?

Home Forums DJI Mini 3 Pro Remote ID system en geo-awareness toch verplicht?

Weergave van 1 genest reactie
  • Auteur
    Berichten
    • #10511
      Manu De Witte
      Bijdrager

      Hallo iedereen,

      Dit zijn kort samengevat mijn vragen; daarna volgt wat context:

      1. Kan ik binnen zes maanden boven Beveren nog met een DJI Mini 3 Pro vliegen?
      2. Heeft de DJI Mini 3 Pro een systeem voor directe identificatie op afstand en een geobewustzijnsfunctie?

      Context:

      Ik kijk naar de access conditions van “Civ CTR VLL2” boven Beveren BE (https://apps.geocortex.com/webviewer/?app=1062438763fd493699b4857b9872c6c4&locale=en) en zie daar onder meer deze twee voorwaarden staan:

      – Using a direct remote identification system is mandatory, but for UAS operations performed in the “open” category with a UAS with a maximum take-off mass of less than 900g or in the “specific” category, it will be mandatory only as from 1/1/2024, except if the usage of a direct remote identification system is required in accordance with the Regulation (EU) 2019/947.
      – Using a geo-awareness system is mandatory, but for UAS operations performed in the “open” category with a UAS with a maximum take-off mass of less than 900g or in the “specific” category, it will be mandatory only as from1/1/2024, except if the usage of a geo-awareness system is required in accordance with the Regulation (EU) 2019/947.

      Volgens deze pagina op fdr1.be https://www.fdr1.be/tools/wetgevingswizard/stap-1/stap-2-leg/legacy-type-0/ moet een legacy drone met een gewicht van minder dan 250g géén systeem voor directe identificatie op afstand hebben.

      Mijn vragen, met wat meer uitleg:

      1. Ik beschouw de website van Skeyes en de access conditions die daarop beschreven worden, toch juridisch bindend. Moet ik dus besluiten dat ik een DJI Mini 3 Pro binnen zes maanden boven Beveren dan toch niet meer kan gebruiken? Of hebben de access conditions enkel op de Cx-compliant drones betrekking? Op basis van de wetgeving (Uitvoeringsverordening (EU) 2019/947) denk ik dan weer dat fdr1.be correct is en dat er voor de DJI Mini 3 Pro géén systeem voor directe identificatie op afstand en een geobewustzijnsfunctie nodig is (zie “artikel 20 a)” en “bijlage UAS.OPEN.020 UAS-vluchtuitvoeringen in subcategorie A1 – 5 b)” ).

      2. Heeft de DJI Mini 3 Pro in feite een systeem voor directe identificatie op afstand en een geobewustzijnsfunctie? Of worden die functies enkel in de Cx-compliant drones voorzien? Ik vind er in elk geval niets van terug (geobewustzijnsfunctie niet te verwarren met DJI geo-fencing, zie https://skeydrone.aero/wp-content/uploads/2020/12/whitepaper_3_CTR.pdf).

      Bedankt om jullie inzichten te delen!

      Mvg,

      Manu

    • #10513
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Hoi Manu,

      – Je kan (mits geen rode zone) in 2024 nog mooi met je DJI Mini 3 Pro vliegen.
      – De uitleg (met verwijzingen naar de wettekst (!)) waarom een DJI Mini 3 Pro géén Remote ID moet hebben, vind je op https://www.fdr1.be/remote-id-wat-hoe-wanneer/
      – een DJI Mini 3 Pro KAN, indien nodig Remote ID uitzenden, mits DJI dit enabled. Dit is bijv. al het geval in the USA, waar dit wél een verplichting is volgens de FAA.

      Wees gerust, we zitten er ook bovenop.

Weergave van 1 genest reactie
  • Het onderwerp ‘Remote ID system en geo-awareness toch verplicht?’ is gesloten voor nieuwe reacties.