Drones en de politie in 2021: samen sterk!

In 2021 is het luchtruim weer wat voller geworden. Wij dronepiloten mogen nu ook tot 120 meter hoogte met onze drones. De politie houdt een oogje in het zeil, en gebruikt ook deze nieuwe technologie voor heel wat goeds. En vergis je niet, zé zijn méé. We praatten even met een van onze leden, toevallig ook Inspecteur van Politie, die volop bezig is met drones...

 

Laat ons eens van wal steken: wie hebben we hier voor ons?

Hoi, ik ben Pascal. Ook met die naam loop ik hier rond op FDR1.be.  In het dagelijkse leven ben ik inspecteur van politie in een politiezone in West-Vlaanderen.  Als ontspanning ga ik graag eens lopen en ben ik uiteraard ook wel bezig met drones. Sinds kort heb ik ook een nieuwe bezigheid: ik ben met podcasting gestart.

 

Hoe ben je ooit voor de eerste keer met een “drone” in aanraking gekomen & hoe ben je ermee begonnen?  

Goh, da’s een moeilijke vraag. Ik denk dat ik de eerste keer een drone zag bij een collega van mij zo rond 2015. Ik vond het direct fascinerend om in feite de mogelijkheid te hebben om iets te besturen dat vliegt. Ik moet eerlijk toegeven dat het vliegen me heel erg aanspreekt en ik dat ook heel erg graag doe, maar dat het beelden maken en het feit dat je alles vanuit de lucht kan zien me minder aanspreekt. Ik denk dat ik niet echt een oog heb voor mooie beelden of mooie landschappen om daar veel mee te doen.

In het begin was er echter nog niet echt een ambitie om dit te doen in mijn job. Ik kocht zelf vanaf het moment dat ik die eerste drone bij de collega zag zelf ook een aantal drones. Dit waren vooral speelgoeddrones. Ik heb eigenlijk nog nooit een dure drone gehad. Ik begon met een Hubsan H501S. Toen kocht ik ook nog enkele kleinere. Het bleef echter toch wat op de achtergrond en sluimerde wat, vooral door het feit dat er, gezien de Belgische wetgeving, toen niet veel mogelijk was om veel te vliegen in het openbaar.

 

Je zei dat je ook voor je job bent gaan vliegen. Hoe ging dat?

In 2017  bleek dat er intern bij de politie ook opleidingen waren tot dronepiloot om dit beroepsmatig te kunnen doen. Ik heb toen reeds een poging gedaan om dit te introduceren binnen de politiezone waar ik werk maar dat was nog te vroeg.

Toen er eind 2019 echter vanuit de politiezone zelf een vraag kwam naar piloten, hoefde ik niet lang na te denken en sprong ik uiteraard op de kar. Uiteindelijk heeft dit geleid tot een opleiding klasse 1 en ben ik ondertussen dan ook één van de 7 piloten binnen een samenwerking van vier politiezones in West-Vlaanderen. Vooral het concept van het gebruik van drones bij de politie spreekt mij heel hard aan.

 

Drones en politie: mensen hebben er altijd rare beelden van. Maar als ik je goed begrijp is alles veel positiever van insteek. Kan je wat meer info geven, waar het mag?

Ik ben er ook vast van overtuigd dat drones in onze job zeker en vast ook niet meer weg te denken zijn. Het is nu éénmaal de toekomst. Ook zullen drones met de nieuwe wetgeving meer en meer in het straatbeeld verschijnen, allez,  boven het straatbeeld dan toch. De politie kan dan ook niet uitblijven. De toepassingen voor de politiediensten zijn enorm. Hierover zou ik enorm veel kunnen zeggen.

Sinds het eindejaar van 2020 is de politiedrone jammer genoeg ook onlosmakelijk verbonden zijn met de controles op de coronamaatregelen. Jammer genoeg zou ik zeggen.

Naar mijn mening is de drone voor de politie een enorm hulpmiddel. Niet om de mensen te beboeten of te controleren maar wel om de burgers te helpen en vooral ook om de collega’s bij te staan.

Voor het politiewerk vliegen wij met een DJI Mavic Dual Enterprise en een DJI M210.

 

Terug even naar de privé. Je zei dat je meerdere drones kocht. Welke zoal en waarom? Een drone voor een bepaald doel?

Ik heb er heel wat, die ik om verschillende redenen kocht:

  • Een Hubsan H501s en X4, dat was zowat de eerste kennismaking met het concept ‘drone’
  • De DJI Tello, dit was eigenlijk mijn eerste, naar mijn mening, echt kwalitatieve (en goedkope) drone om beelden te kunnen maken.
  • Om me voor te bereiden op  de opleiding kocht ik vervolgens een Blade Nano QX en een Blade inductrix FPV.
  • Tijdens de opleiding kocht ik mij een antieke DJI Phantom 1 om de skills wat te oefenen.
  • Midden vorig jaar deed ik dan mijn tot nu toe grootste investering en kocht ik een DJI Mavic Mini fly more combo, heel goed kwalitatief toestel. Nu heb ik er wel wat spijt van dat ik niet nog wat langer gewacht heb totdat de Mini 2 uitkwam. Deze is immers nog een heel stuk beter. (Nvdr. Zeker van, Pascal? 🙂 Hangt af van wat je met de Mini wil doen.)

 

Wat vind je van de registratieplicht in 2021? 

Uiteraard ligt dit me nauw aan het hart. Dit vanuit mijn job. Het zal ook de bedoeling zijn dat politie de toepassing van de nieuwe wetgeving gaat controleren en waar nodig zal sanctioneren. Dat belooft een hele opgave te worden en het begint natuurlijk met de vraag “Van wie is de drone?”. En dit kan enkel en alleen maar als er van de drone en z’n piloot iets geweten is natuurlijk.

 

Hier is het niét de bedoeling om een heksenjacht te ontketenen maar de zogezegde ‘cowboys’ moeten eruit. Met de nieuwe wetgeving zal heel veel mogen voor de fun-vlieger en juist daarom moeten de regels nageleefd worden. De meeste mensen staan er immers niet bij stil dat het luchtruim tot nu in feite écht wel exclusief was en dat dit niét zonder reden is geweest. De gevaren zijn énorm als de regels niet worden nageleefd.”

 

Daarom ben ik zeker en vast voorstander van registratie. Als er in de toekomst zal gevlogen worden met drones door piloten of operatoren die niet geregistreerd zijn, dan moet ik je niet zeggen dat ik vanuit mijn job direct de vraag zal stellen: “Wààrom is de piloot of operator niet geregistreerd?” Dit kan allerlei redenen hebben, van totale achteloosheid tot criminele redenen.

 

Wat is de grootste fout die je ermee maakte die je bijgebleven is ? 

Ik kan eigenlijk niet zeggen dat ik mij een grote fout kan herinneren. Ik probeer telkens toch zoveel mogelijk preflight checklists te volgen om fouten te vermijden. Een aanrader!

 

Tot slot, kunnen we online iets van je bewonderen?   

Zoals ik reeds vermeld heb, ben ik niet de grootste beeldenmaker en heb ik ook niet echt een fotografische of filmische gave. Mijn vliegkunsten zal je dan nergens kunnen bewonderen. Ik zie mezelf eerder als een praktische piloot die genoeg kan vliegen om te doen wat ik dien te doen voor mijn job.

De eerste aflevering van mijn podcast staat sinds midden december 2020 online en werd vrij positief onthaald. Veel luisterplezier!

En tot slot:

 

Hou je alsjeblieft aan de regels inzake het drone-vliegen als je grààg vliegt. Enkel sàmen kunnen we ervoor zorgen dat drones van de soms wat slechte naam afraken.”

 

Tevreden met de info op deze site?

Fijn! Veel droneplezier! Wist je dat je gratis lid kan worden van FDR1 en zo toegang kan krijgen tot extra verborgen & handige informatie?

Kom bij de leukste drone-familie van België!

Meer weten over lid worden

 


Foto’s op deze pagina gebruikt met toestemming. Alle rechten voorbehouden aan de auteur(s).