Les 49: Don’t panic! Pilot Error, ook bij ervaren dronepiloten. Hoe vermijden?

Soms doet je drone rare dingen of vliegt hij ‘spontaan’ weg. Je vervloekt de droneproducent dan eens goed, maar meestal ligt de fout bij onszelf als we eerlijk zijn. Wat zijn de meest voorkomende fouten en hoe kan je die vermijden? 

 

 

1. Gebrekkige voorbereiding

Hé? Wat betekent ‘dit’ of ‘dat’?

Voor we beginnen: lees de handleiding van élke nieuwe drone. Neen, je bent niet stoerder als je dit ‘zonder’ kan. Neen, dit is geen Ikea-kastje. Verplicht door de wet én je leert zoveel bij én je bespaart mogelijk duizenden euros reparatie. Je vindt ze in de doos, of zéker in allerlei talen op de site van de producent. (En vaak ook hier bij de bespreking van de drone op FDR1)

Oei, mijn drone iets anders dan verwacht.

Stel ook je drone-vliegapp correct in (waar van toepassing) zoals DJI Fly of Litchi. Check dit ook voor elke vlucht. (RTH hoogte, gebruikte verbinding, stick mode, snelheden per vliegmodus, obstakeldetectie voorkeuren & aan/uit,…)

Ai. Paniek!

Paniek komt door niet geoefend zijn. Het merendeel van reparaties aan drones kan je hier tot terugbrengen.RTH control Drone DJI

  • Oefen regelmatig eens alle stickbewegingen op een veilig, groot grasveldje. Zorg dat de bewegingen (terug) in je vingergeheugen zitten.
  • Ken en oefen noodscenarios -op voorhand-:
    • Weet waar de pauze-knop zit op je RC. Jouw beste vriend in geval van twijfel.
    • Kijk de RTH-instellingen altijd na, en oefen RTH eens. Meer in detail in Drone School Les 34.
    • Weet welke vormen van signaalverlies er zijn. Meer in Les 36.
    • Weet hoé met een stickbewegingcombinatie je motoren plots volledig stil te leggen in een crisissituatie.

Stickbeweging voor directe start / noodstop van een drone

2. Fouten bij opstijgen

Oeps. “Dat had ik niet gezien!”

Ken je omgeving. Stijg niet op onder een boom waartegen je drone kan botsen, stijg niet op in de buurt van hoogspanningskabels met hun lastig magnetisch veld en blijf ver weg van kabels en allerlei obstakels (je kan ook zoomen met de camera voor beelden dichterbij). De tip dus: voor dronen, kijk éérst eens rustig rond, schat afstanden en groottes van objecten rondom je correct in.

Je drone stijgt scheef op.

  • Scenario 1: De motoren van je drone starten niet allemaal altijd tegelijk even snel op. Daarom moet je drone perfect horizontaal staan bij opstijgen op een groot genoeg oppervlak Zo zijn we grotefan van een landing pad/launch pad, een veilige thuishaven.
  • Scenario 2: Toch scheef opstijgende drone? Mogelijk licht beschadigde props. Eens goed bekijken voor elke vlucht & eventueel een Preflight checklist. Gebruik ook bij de start ons handig Startportaal, weer een zorg minder en alles perfect -op voorhand- in orde.

Je drone ‘valt uit de lucht’ bij lanceren uit de hand.

Vaak durf je bij handlanceren niet genoeg gas geven met de linker stick. Zeker doen, anders valt je drone als een baksteen uit de lucht. Lanceer ook niet uit de hand als beginneling. Looks cool, results in accidents. 

Je drone is moeilijk bestuurbaar en lijkt een eigen willetje te hebben.

Vaak het geval bij drones met GPS, zoals elke recente DJI-drone bijvoorbeeld, minder bij drones zoals de DJI Tello. Zorg ervoor voor opstijgen dat je drone minimaal 10 GPS-satellieten ziet. Als je drone om eender welke calibratie vraagt, doe dat dan ook direct. Na opstijgen, hover even nog 30 seconden ter plaatse. Daarna pas vliegen. Opstarten, opstijgen en direct een richting uit is de basis van elk doemscenario.

 

3. Fouten tijdens de vlucht

Wind. Drone weg. Onbestuurbaar.

Windzak op vliegveldVlieg nooit een drone als de windstoten buiten de limieten van je drone vallen. Een goeie stelregel voor DJI drones is: vlieg nooit bij windstoten boven de 40 km/u. Weet ook dat naargelang de hoogte windsnelheden drastisch kunnen veranderen. Je beste buddy heet “UAV Forecast“, een gratis app die je helpt.

Je drone crasht, ondanks de “obstacle avoidance sensors”.

Vooral bij de DJI Mini 3 Pro wordt men vaak te overmoedig. Deze heeft obstakeldetectie, maar niét links en rechts van de drone. Ook schakelen obstakelsensoren zich vaak automatisch uit in bepaalde modi van je drone (bijv. Sport modus) en vergeet je dat wel eens. Ook zien obstakelsensoren vaak kleine dingen niet: kabels, takken zonder blaadjes,… Opletten geblazen dus.

Help! De drone crasht en waar is die nu?

drone in de lucht met iPad en controllerOnverwacht duur droneverlies kan je vermijden: hou eenvoudigweg (verplicht) VLOS. Zo kan je drone als de stroom uitvalt of die wegdrijft makkelijk met het oog volgen en achternalopen. – Pro-tip (zéker voor FPV-drones): hang een Apple Airtag of Android-analoog op je drone: zoveel handiger om terug te vinden! 

Wow! Waarom valt die vogel nu mijn drone aan? Dom beest.

Blijf gewoon weg van vogels en/of dieren en zeker van hun jaaggebieden/nestplaatsen. Cirkelpatronen van vogels wijzen vaak op ‘ik maak me klaar om aan te vallen’. Mijn drone was bijna prooi van een (heel hoog erboven) vliegende buizerd, en eksters en meeuwen zijn ook vaak lastig … Onderschat ook bijenzwermen niet.

 

4. Toch even lachen…

Crashes (van anderen) zijn altijd grappig om te bekijken. Herken je welke problemen de piloten hier ervaren?

© Alle rechten voorbehouden aan de YouTube-kanaaleigenaar van het getoonde filmpje

Ontdekte je ons FDR1-kanaal al op YouTube?

Op YouTube wemelt het van leuke dronefilmpjes. Een echte bron van inspiratie! Vergeet ook de video niet te liken van de fijne YouTube-creator van het filmpje hierboven. Hij of zij zal het zeker appreciëren!

Ontdek het FDR1.be-kanaal op YouTube



Zelf nog een suggestie voor dit Pilot Error-lijstje? Praat erover op het forum.  

Tevreden met de info op deze site?

Fijn! Veel droneplezier! Wist je dat je gratis lid kan worden van FDR1 en zo toegang kan krijgen tot extra verborgen & handige informatie?

Kom bij de leukste drone-familie van België!

Meer weten over lid worden