Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Patrick NighthawkBijdrager
Hallo Roel – Ik woon in VLL 2 Oostende en is idem als bij jou denk ik – Ziehier hoe het zonder prob. gaat bij mij : Je gaat naar DSA Fly ( inloggen ) – dan krijg je screen operaties overzicht , en daar zal je ( als alles goed in ingebracht) -het vluchtnummer zien dat in status is “geactiveerd” – klik op vluchtnummer, dan krijg je scherm met de info vd. vlucht en onderaan zie je blauw vlak ‘ Ga nr vluchten ‘ – klik erop , tik bruine cirkel mt. 3 streepjes en je hebt toegang tt. verschillende knoppen – “opstijgen, primaire piloot aanpassen , drone aanpassen, restricties weergeven, operatie sluiten” .
Dit is de modus vr Iphone – ik vermoed dat dit bij Android ong. gelijk zal zijn aangezien het hier een website betreft en gn app. Succes alvast !
Patrick NighthawkBijdragerBovenstaande werkwijze werd inmiddels met succes uitgevoerd door nog een M4P bezitter die dezelfde problemen had met de remote Id .
Patrick NighthawkBijdragerHallo – Ik wil dit even meegeven mochten er nog leden zijn die moeilijkheden ondervinden hun exploratienummer voor de Remote-id in te geven na conversie C0 naar C1.
Na heel wat uitproberen ( en meerdere contacten met DJI support die aanstuurden op firmware update ) ben ik er uiteindelijk toch in geslaagd om m’n operator exploitatie nummer in te voeren en zo de RID te activeren in categorie C1 (met de huidige firmware ).
Ik heb daartoe eerst op de knop ” Request +120m Alt ” gedrukt in tabblad ‘ safety ” op de RC2 om de hoogtebeperking C0 ongedaan te maken.
Hierdoor werd de hoogtegrens onmiddellijk tot 500 m ingesteld. ( manueel terug ingesteld tot EU hoogte 120 m nadien. )
Eens dit was gebeurd kwam de ontbrekende regel tevoorschijn om het exploitatienummer in te voeren. Zodoende werkt alles nu zoals het hoort om conform de wettelijke regels te kunnen vliegen met mijn M4P.Patrick NighthawkBijdragerMaw. in de huidige situatie, zonder de software update, heeft de C0 naar C1 declassificate voor mij totaal geen nut gehad, ik kan nog steeds niet wettelijk vliegen in mijn regio .
Patrick NighthawkBijdragerNet contact gehad met DJI – Momenteel is de RID niet beschikbaar, zelfs na de conversie naar C1 ( wat ik deed ) – wordt het dus wachten op software update. Legaal vliegen binnen de VLL2 in de kustregio voorlopig onmogelijk dus…. ( tenzij met externe RID .)
“As per checking, The RID function will be supported after the firmware is updated to a version that has passed the C1 certification. The specific date for the update is not yet determined as we are still waiting for the regulatory body to give us an update.”
“We are truly sorry for this, but no worries on this as your drone is compliant since you mentioned that you already have the C1 label. We are fully aware of the regulations and we will surely send new update in due course.”Patrick NighthawkBijdragerThx vr. de info Steven – ik wacht nog enkele dagen af .
Patrick NighthawkBijdragerPatrick NighthawkBijdragerIk heb het C1 certificaat ook net gedownload maar kan de remote-id niet activeren ( de regel waar je uw registratie nummer invult in de safety app op de RC2 controller ontbreekt ).
Geen nieuwe firmware beschikbaar – iemand ervaring hiermee ?07/03/2024 om 15:31 in reactie op: Vliegen in Restricted area – interpretatie van de zone’s Droneguide. #12484Patrick NighthawkBijdragerHallo – ik heb mijn vraag voorgelegd aan Federale Overheidsdienst Mobiliteit en vervoer – RPAS met volgend antwoord:
“EBHTA 10E is een helicopter training area (HTA) van Defensie. Deze zone is actief wanneer Defensie trainingen uitvoert. Wanneer deze zone actief zal zijn, kan u terugvinden op de volgende website: https://www.mil.be/nl/extra-info-en-diensten/hantering-van-drones-in-het-luchtruim-voor-militaire-doeleinden/#uas-laagvliegzones.”
” Indien meerdere geozones elkaar overlappen, moet u aan de voorwaarden van alle geozones voldoen en daarbij de strengste voorwaarden respecteren (bv. als de ene geozone een lager hoogtelimiet oplegt dan de andere geozone, dan moet u u aan de laagste hoogtelimiet houden).”
Dus in mijn geval dien ik na te gaan op de website van de defensie wanneer de zone EBHTA 10E actief is – indien actief kan in de overlapping, net als overal in EBHTA 10E op slechts 35 ft. AGL worden gevlogen ipv. de 150 ft AGL hoogtelimiet in EBOSVLL2, ondanks dat er “NO RESULT” staat bij de EBHTA 10E acces conditions in deze overlapping met EBOS VLL2. ( info http://www.mil.be )
Ik wil dit toch graag meegeven ter info voor groepsleden die aan de kust willen vliegen met hun drone.
04/03/2024 om 23:08 in reactie op: Vliegen in Restricted area – interpretatie van de zone’s Droneguide. #12478Patrick NighthawkBijdragerHallo Steven – Ik begrijp uw redenering, echter…Wanneer ik de bewuste EBHTA10A_COASTAL HELICOPTER TRAINING AREA ( die loopt van De Panne tot aan de grens met NL en een groot deel van West- Vl beslaat ) bekijk in vb. Wenduine, en op elk punt dat buiten de overlapping met EBOSVLL2 gelegen is kan ik daar vliegen( ook C0 trouwens ) mits gewicht – 900 gr. en met een hoogtebeperking tot 10 meter.
Dat is ook de reden van mijn twijfel , EBHTA10A_COASTAL HELICOPTER TRAINING AREA zal toch geen twee verschillende regels hanteren binnen één (hun ) omschrijving op de kaart vermoed ik … ééntje buiten overlapping met EBOS VLL2 waar je mag vliegen tot 10 meter en dan een tweede binnen de overlapping met EBOSVLL2 verbieden ( waar ik zou kunnen vliegen mits de voorwaarden EBOSVLL2 voorwaarden hierboven ) .
Als dat zo zou zijn dan is de toestemming van de toren in de EBOSVLL2 ruimte toch volkomen achterhaald en nutteloos als EBHTA10A dit verbied …..Misschien moet ik dit eens navragen bij de verkeerstoren Oostende. -
AuteurBerichten