PixelDude

Aangemaakte reacties

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • in reactie op: Cx of C0 ? #12607
    PixelDude
    Bijdrager

    Ik heb inmiddels het C0 label en de andere identificatiesticker ontvangen. De volgende stap is de stickers plaatsen en DJI foto’s bezorgen. Eénmaal ontvangen maakt DJI de bijbehorende C0 documenten op.
    MAAR …
    is het zoals ik hiervoor beschreef wel een goed idee om de stap Cx naar C0 te zetten?
    Misschien worden er in de toekomst heel wat eisen aan Cx gepardonneerd die niet aan C0 kunnen gegeven worden. Dit in navolging van de niet-retroactiviteit van wetten.
    Heeft iemand toekomstvisie en kan me de betere raad geven? FDR1 zegt dat de overgang van een Cx label naar een hoger label een persoonlijke keuze is, en dat is zeker waar. Maar het valt me zwaar om de voor mij ‘beste’ keuze te maken.

    PixelDude
    Bijdrager

    Een persoonlijke beslissing die mogelijk in de toekomst gevolgen kan hebben?
    Momenteel is er naar mijn oordeel voor het vliegen met de Mini 3 geen enkel verschil tussen Cx en C0. Maar blijft dat zo? Misschien zijn er leden die meer zicht hebben op de toekomstige wetgeving dan ik? Wanneer de drone C0 is moet je ook aan de specifieke wetgeving voldoen en die zou in de toekomst wel eens negatiever kunnen uitvallen omdat er voor de oudere Cx gemakkelijker uitzonderingen kunnen gemaakt worden dan voor een C0 (volgens het algemeen rechtsbeginsel van de niet-terugwerkende kracht van de wet, bekrachtigd door artikel 1 van het oud Burgerlijk Wetboek). En éénmaal C0 is er geen weg meer terug naar Cx. Misschien zie ik het te zwartgallig?
    Heeft er iemand weet van de Europese en/of Belgische plannen?

    in reactie op: Cx of C0 ? #12435
    PixelDude
    Bijdrager

    Dank u Steven voor dit antwoord.

    Het antwoord stemt overeen met wat ik vermoedde. Op dit ogenblik is er voor België eigenlijk geen verschil tussen de eisen in de wetgeving tussen een Cx en een C0. M.a.w. ‘momenteel’ heeft het geen zin om de stap van Cx naar C0 te maken.
    Ik heb de aanvraag naar C0 gestart (eerst had DJI me op het verkeerde been gezet door te zeggen dat ik mijn Mini 3 kon omturnen tot een C1) maar nog niet beëindigd. Om het proces te vervolledigen moet ik eerst het C0 label met de post ontvangen (dat kon enkele maanden duren schreef DJI me) en pas nadat ik DJI foto’s met de nieuwe labels op de drone gekleefd zou bezorgen, dan zou mijn Mini 3 officieel als C0 gereleased worden.
    Wanneer ik in de nabije toekomst het C0 label met de post ontvang wacht ik ermee om het proces te vervolledigen, een roep die weerklinkt in de laatste link hierboven. Volgens mij heeft het hele proces Cx naar C0 geen enkele zin wanneer je toch niet van plan bent in een VLL2 of VLL1 zone te vliegen.

    in reactie op: C1 … is het sop de kool waard ? #12432
    PixelDude
    Bijdrager

    Het antwoord van DJI was verrassend.
    Samengevat:
    Een Mini 3 kan geen C1 label ontvangen, enkel een C0.
    De Mini 3 kan geen Remote ID uitzenden met de klassieke batterij.

    Antwoord van DJI:
    First of all, I’d like to correct the information we provided previously last February 11, 2024. We initially advised that you can get the C1 Certificate for your DJI Mini 3. We actually meant C0 certification. We apologize for the typo error. The steps provided (https://support.dji.com/help/content?customId=en-us03400009941&spaceId=34&re=DK&lang=en) was for DJI Mini 4 Pro which is almost the same steps in applying for the C0 certification so we provided them for your guidance.
    Furthermore, we hope you receive your C0 label soon.

    On the other hand, regarding your question “Is the remote ID possible or not with the classic battery, once the C1 (or C0 ?) (In your case, it’s C0)is released by DJI ?”.
    – Unfortunately, no. The model is C0 certified. You can fly it in the A1 or A3 environment.

    in reactie op: Remote ID #12374
    PixelDude
    Bijdrager

    Lukt blijkbaar alleen met de Intelligent Flight Battery plus.
    Antwoord van DJI:
    Regarding your inquiry about remote ID, please be advised that for the DJI Mini 3, only the Intelligent Flight Battery Plus supports broadcasting FAA Remote ID.
    En zoals bij mijn Mini 3 met klassieke batterij om onder de 250g te blijven, verschijnt de tab niet.

    PixelDude
    Bijdrager

    Van dag één gebruik ik een landing pad maar zand … het kan natuurlijk altijd.
    Ik heb zonet elektronische perslucht er op losgelaten. De rotoren draaien nu normaal. Het is echter afwachten want iedere keer na goed werkende rotoren was er ééntje na enkele dagen terug geblokkeerd.

    in reactie op: SD kaart in RC #11997
    PixelDude
    Bijdrager
    in reactie op: SD kaart in RC #11966
    PixelDude
    Bijdrager

    Ik heb eveneens een SD kaart in mijn Mini 3 alsook in de RC.
    Bij mij staan de (extra) foto’s in de SD kaart van de RC in de map DCIM\DJI Album map.
    Je moet de SD kaart er wel voor uithalen en uitlezen via een kaartlezer.

    Tot op heden snap ik niet wat meet de SD kaart in de RC aan te vangen.
    Op de SD van mijn RC vind ik nergens de screenopnames van een bepaalde vlucht.
    Daarom heb ik een download gemaakt via de Dji Assistant 2 Log export en bekom dan een DAT file waarvan ik niet weet hoe ik die moet open krijgen en wat de bedoeling ervan is.
    Wanneer ik de Dji assistant log download, de andere mogelijkheid, bekom ik een zip file waarvan ik bij openen 2 log files zie, één op datum en één ui_ass2 waar ik me ook geen raad mee weet.
    Wie weet hoe je de schermopname kan starten en in welke map je die dan kan terugvinden?

    in reactie op: Verschijnt je Mini 3 niet in de DJI Assistant 2 ? #11818
    PixelDude
    Bijdrager

    Ik volgde de boven beschreven methode en kon zo de Mini 3 updaten tot versie v01.00.0300
    Daarna lukte de normale methode tot verbinding met Assistant 2 op de PC:
    1. Start Assistant 2.
    2. Mini 3 “on”.
    3. Mini 3 met PC verbinden dmv een kabel.
    4. Even wachten en de Mini 3 wordt zichtbaar in de Assistant 2.

    in reactie op: Verschijnt je Mini 3 niet in de DJI Assistant 2 ? #11817
    PixelDude
    Bijdrager

    Er blijken dus meerdere problemen te zijn met de Assistant 2.
    DJI antwoord:
    There are actually multiple factors why a product is not being recognized in the DJI Assistant 2 and we will be able to provide you with the appropriate steps and methods in resolving the issue you have. On the other hand, we are glad to hear that you were able to resolve it on your own. Also, thank you for providing us with the steps of what you did.

    PixelDude
    Bijdrager

    Hi Steven,

    Omdat ik mijn RC 330 van mijn mini 3 blijkbaar ook kan gebruiken voor een mavic 3 classic wens ik me uitsluitend de drone aan te schaffen en geen combo pakket. Ik lees in de technische docu van Kamera Express dat er een interne kaart van 8GB zou inzitten. M.a.w. ik hoef er dan geen extra SD kaart in te stoppen?
    Ik vermoed dat de nieuwe drones met C1 label ook een Remote ID aan boord hebben, maar dat vraag ik nog eens extra aan Kamera Express.

    PixelDude
    Bijdrager

    Steven,

    Hartelijk dank voor deze zeer nuttige info.
    Ik vermoedde dat het door het C1 label mogelijk zou zijn … maar nieuwe wetgeving is niet altijd zo duidelijk.
    PS:
    Omdat je jezelf als exploitant registreert en niet een drone, is dus het exploitantnummer geldig voor alle drones in je bezit?

    in reactie op: Geslaagd A2 #11655
    PixelDude
    Bijdrager

    Ik heb me schromelijk vergist in dit A2 forum, het is een A1-A3 certificaat dat ik behaalde, heel wat makkelijker dan een A2. SORRY, SORRY, SORRY.
    Tijdens het lezen van dit berichtje zullen enkele A2 piloten wel de wenkbrauwen gefronst hebben. 😎

    in reactie op: Geslaagd A2 #11651
    PixelDude
    Bijdrager

    Ik ben sinds september af en toe actief met een dji mini 3. Alhoewel niet nodig vond ik het nuttig om toch het A2 certificaat te behalen. Op 1/10/2023 lukte me dat … maar wel pas via een derde poging. Als gepensioneerd ingenieur zonder enige vliegervaring vond ik de vragen verdomd moeilijk en regelmatig ver buiten het bereik van de online cursus. Ik ben de eerste keer (veel te) vlug door de vragen gevlogen (grapje) en dat leverde een matige score op van 67%. Tijdens het voor de 2de maal volgen van de online cursus ben ik heel wat meer gaan opzoeken. Voor het examen, net niet geslaagd: 74%. Ik wou het opgeven omdat ik het certificaat toch niet nodig heb maar mijn echtgenote spoorde me aan om ogenblikkelijk, na een half uur, terug het examen aan te vatten … en ditmaal geslaagd !
    Jammer dat ik toen niet afwist van de vragen die op dit forum circuleren
    Moraal van het verhaal: het is moeilijk maar doenbaar … doch niet zonder de nodige voorbereiding.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)