Hoe zit het met de hoogtebeperking voor C0-drones in 2024?

(31/10/2023) Mogelijk las je er al wat verwarrende berichten over: vanaf 2024 zouden C0-gelabelde drones, zoals de DJI Mini 4 Pro, ook in hun vliegapps een plafond krijgen van 120 meter hoogte. Je mag dan niet hoger dan 120 meter, maar je kàn het ook niet meer. We zochten het even voor je uit. 

Jij, jouw C0-drone en de Europese Droneregelgeving

C0-klasse (png)Als dronepiloot in de Open Categorie moet jij ook in 2024 en volgende de Wetgeving voor drones in België, Nederland & Europa, kortom de Europese Droneregelgeving EU 2019/947, blijven volgen. Voor je C0-gelabelde drone die minder dan 250 gram weegt betekent dit dat je veel vrijheden hebt t.o.v. (oudere) zwaardere drones. 2 van de belangrijkste kenmerken zijn “maximum 120 meter AGL° hoog vliegen in de Open Categorie” en “VLOS houden”.

Droneregels voor C0-drones

Let op: “Legacy drones”, d.i. oudere niet Cx-conforme drones zoals de Ryze Tello, DJI Mini 2 (SE), DJI Mini 3 (Pro), … zijn niet automatisch nu  ‘ook C0-drones’. Voor hen geldt nog steeds deze (ruimere) regelgeving

 

 

De fabrikant (DJI), jouw C0-drone en de Europese Droneregelgeving

EASA logoNiet alleen jij hebt verplichtingen, maar ook de fabrikanten van toestellen hebben verplichtingen. Zo voorzien zij bevoorbeeld achter de schermen de hardware die nodig is voor Remote ID (Identificatie op Afstand) waar nodig, en zorgen ze ervoor dat hun toestellen voldoen aan de door de EU / EASA opgestelde vereisten voor een veilig luchtruim.

EASA deelde het luchtruim op volgens risico: zo heb je de Certified Categorie (hoog risico), de Specific Categorie (medium risico) en de Open Categorie (laag risico), deze laatste waarin wij vliegen. In deze Open Categorie krijgen de drones een Cx-label al naargelang hun risico (en kunnen) van C6 (zware drones, hoog risico) tot C0 (mini-drones, laag risico, maar voor ‘hobbyisten’ als je tussen de regels leest van wat ze neerpennen).

Bij de Cx-nummertjes horen dus vereisten die de piloot moet in acht nemen (zie hoger) maar ook dingen die de fabrikant moet doen van EASA. EASA legt immers ook de fabrikant de risico-beperkingen op per Cx-label en categorie. Zo implementeert DJI dus, namens EASA, restricties al naargelang het ingeschatte risico.

(Interpretatie van DJI van de) EASA-Fabrikantvereisten voor C0-gelabelde drones

  • Maximaal gewicht (MTOM) onder de 250 gram
  • Maximumsnelheid van 19 m/s (d.i. 68,4 km/u)
  • Maximumhoogte boven het opstijgpunt van 120m

En het is net bij dat laatste puntje waar het schoentje wringt: de droneregelgeving zegt immers dat je maximaal 120m AGL° (!) mag, dit is “boven het grondniveau” (zie illustratie & uitleg hierboven), wat niet altijd overeenkomt met een harde 120m-beperking op basis van je homepoint. Samengevat betekent dit dat je téchnisch met je C0-drone net iets minder kan dan de wet zou toelaten bij letterlijke lezing. Echter, in onze vlakke landjes zoals België en Nederland ga je dit nauwelijks merken.

 

Oplossingen voor +120m?

DJI Mini 4 Pro 120mDJI biedt oplossingen aan. Echter, het zijn geen ‘echte’ oplossingen voor wie zorgeloos wil genieten van dronevliegen in de Open Categorie zoals tevoren:

  • Mini 4 Pro: Je kan via een procedure bij DJI het C0-label van je drone laten schrappen, dan kan je wél boven de 120m, mààr dan kom je terecht in de Specific Categorie (met alle extra nodige examens en certificaten die hiervoor nodig zijn) eens je ook maar een centimeter boven de 120m-limiet gaat. Piloten kunnen via een een nieuw knopje “Request Higher Altitude Limit” dan, onderaan de “safety”-tab in de DJI Fly app, toestemming vragen om hoger te kunnen vliegen, met opgave van het kostbare C0-label, maar er is geen weg terug…
  • Bezitters van een oudere Mini drone zoals de Mini 2 SE, de Mini 3 en de Mini 3 Pro kunnen bij DJI een C0-label aanvragen of kunnen (voorlopig?) ervoor kiezen dit niet te doen en gewoon te blijven verdervliegen zoals vroeger, zonder “C0-plafond”, maar moeten zich wél aan hun Open Categorie-regels houden. Als dit je keuze is, dan is de keuze snel gemaakt.

 

Wat denken we zelf hiervan?

  • Allereerst: not such a big deal als mensen wel laten uitschijnen. Denk gewoon na voor je vlucht van waar je opstijgt (kies het hoogste homepoint bijvoorbeeld).
  • Zelf zijn we voorstander niét je C0-label op te geven. Het kan nu een goed idee lijken, maar daarom is dit in de toekomst niet zo: het Cx-label kan wereldwijd aan belangrijkheid winnen, niet alleen in de EU.
  • Wie vaak rondreist, kan dus mogelijk beter alternatieven overwegen, zoals bijvoorbeeld een DJI Mavic 3 Classic  of DJI Air 3 als C1-drone, of de ‘legacy’ (niet-Cx-conforme) DJI Mini 3 Pro als ouder dronetype. Goed nadenken dus als je in de dronehobby stapt.

DJI Mavic 3 Classic (DJI RC) kopen >> DJI Air 3 kopen >>

 

Welke drone past bij jou? Vraag 't aan de Wizard!

Met onze handige simulatietool ("wizard") ontdek je in 1,2,3 wélke drone het best bij je past.

Bespaar jezelf al dat zoekwerk en vraag het gewoon aan onze dronekeuze-wizard. Wie weet ontdek je wel iets wat je zelf nog niet wist. En ja, onze magiër stelt de juiste vragen. In minder dan 2 minuten ken je het antwoord.

Ontdek het snel!

Wizard starten >



 

Bronnen

 

Tevreden met de info op deze site?

Fijn! Veel droneplezier! Wist je dat je gratis lid kan worden van FDR1 en zo toegang kan krijgen tot extra verborgen & handige informatie?

Kom bij de leukste drone-familie van België!

Meer weten over lid worden