Remote ID: directe identificatie op afstand, maar hoe zit het er mee?

Home Forums Varia – Wetgeving Remote ID: directe identificatie op afstand, maar hoe zit het er mee?

Weergave van 6 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #5710
      Paul Vandenbucke
      Bijdrager

      Is er al meer duidelijkheid omtrent “Het hebben van een systeem voor directe identificatie op afstand is verplicht vanaf 2/12/2021” bij het vliegen in o.a. VLL2? Is het systeempje in de mini2 geldig (waar het registratienummer niet in past wegens te lang) ?

      2/12/2021 komt snel dichterbij…

    • #5711
      Paul Vandenbucke
      Bijdrager

      Ik ontving net antwoord per email van Skeyes op de vraag die ik hierboven stelde:

      “Op dit moment heeft EASA reeds enkele datums voor het invoeren van technische bepalingen zoals bepaald in EU 2019/947 uitgesteld tot latere data. Dit vooral door het ontbreken van de nodige technische ontwikkelingen. (EU 2021/1166, art1 punt 3)

      We verwachten dus nog een aanpassing van het ministerieel besluit. De datum hiervoor zou dan verschuiven naar 1juli 2022)”

      Bemerk de voorwaardelijke wijs: ligt dus nog niet vast.

    • #5713
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Dankjewel Paul voor het onderzoek, zo weten we nu weer iets meer.

      Zoals we dit dus hier begrijpen, kan dit dus wel softwarematig in orde komen. (Ik veronderstel dat bij een Mini 2 de smartphone de locatie-doorgeeffunctie kan vervullen mits correcte DJI Fly-software) – We houden het in het oog!

    • #5893
      Yves Smolders
      Bijdrager

      We zijn ondertussen flink voorbij 2/12 en nog steeds verwacht skeyes dat we voldoen aan iets wat nog geneens bepaald is op Europees niveau.

      Vanaf nu is vliegen in VLL2 dus gewoonweg niet meer mogelijk.

      Wat doen jullie hiermee?

    • #5935
      Yves Smolders
      Bijdrager

      Het lijkt er op dat niet veel mensen iets geven om de regelgeving, maar kijk, Skeyes heeft het idd aangepast:

      “Using a direct remote identification system is mandatory, but for UAS operations performed in the “open” category with a UAS with a maximum take-off mass of less than 900g or in the “specific” category, it will be mandatory only as from 1/7/2022″

    • #6340
      Steven
      Sleutelbeheerder

      We zijn dit actiev(er) aan het opvolgen. Meer op https://www.fdr1.be/remote-id-wat-hoe-wanneer/

    • #8717
      Alex Leys
      Bijdrager

      Mijn recent aangekochte Mavic 3 heeft airsense voor zo ver ik begrijp stuurt die uw remote-id uit…

Weergave van 6 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.
error: Inhoud © FDR1.be - Deze inhoud is beveiligd.