Remote ID: directe identificatie op afstand, maar hoe zit het er mee?

Home Forums Varia – Wetgeving Remote ID: directe identificatie op afstand, maar hoe zit het er mee?

Weergave van 21 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #5710
      Paul Vandenbucke
      Bijdrager

      Is er al meer duidelijkheid omtrent “Het hebben van een systeem voor directe identificatie op afstand is verplicht vanaf 2/12/2021” bij het vliegen in o.a. VLL2? Is het systeempje in de mini2 geldig (waar het registratienummer niet in past wegens te lang) ?

      2/12/2021 komt snel dichterbij…

    • #5711
      Paul Vandenbucke
      Bijdrager

      Ik ontving net antwoord per email van Skeyes op de vraag die ik hierboven stelde:

      “Op dit moment heeft EASA reeds enkele datums voor het invoeren van technische bepalingen zoals bepaald in EU 2019/947 uitgesteld tot latere data. Dit vooral door het ontbreken van de nodige technische ontwikkelingen. (EU 2021/1166, art1 punt 3)

      We verwachten dus nog een aanpassing van het ministerieel besluit. De datum hiervoor zou dan verschuiven naar 1juli 2022)”

      Bemerk de voorwaardelijke wijs: ligt dus nog niet vast.

    • #5713
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Dankjewel Paul voor het onderzoek, zo weten we nu weer iets meer.

      Zoals we dit dus hier begrijpen, kan dit dus wel softwarematig in orde komen. (Ik veronderstel dat bij een Mini 2 de smartphone de locatie-doorgeeffunctie kan vervullen mits correcte DJI Fly-software) – We houden het in het oog!

    • #5893
      Yves Smolders
      Bijdrager

      We zijn ondertussen flink voorbij 2/12 en nog steeds verwacht skeyes dat we voldoen aan iets wat nog geneens bepaald is op Europees niveau.

      Vanaf nu is vliegen in VLL2 dus gewoonweg niet meer mogelijk.

      Wat doen jullie hiermee?

    • #5935
      Yves Smolders
      Bijdrager

      Het lijkt er op dat niet veel mensen iets geven om de regelgeving, maar kijk, Skeyes heeft het idd aangepast:

      “Using a direct remote identification system is mandatory, but for UAS operations performed in the “open” category with a UAS with a maximum take-off mass of less than 900g or in the “specific” category, it will be mandatory only as from 1/7/2022″

    • #6340
      Steven
      Sleutelbeheerder

      We zijn dit actiev(er) aan het opvolgen. Meer op https://www.fdr1.be/remote-id-wat-hoe-wanneer/

    • #8717
      Alex Leys
      Bijdrager

      Mijn recent aangekochte Mavic 3 heeft airsense voor zo ver ik begrijp stuurt die uw remote-id uit…

    • #11509
      Yves Smolders
      Bijdrager

      We zijn bijna 2024, welke drones kunnen in principen og in VLL2 vliegen nu? Ik vermoed Mini 3 of hoger?

      • #11510
        Steven
        Sleutelbeheerder

        VLL2 heeft niets te maken met “waar” vliegen zoals jij het hier bedoelt. De wetgeving (open categorie) bepaalt hoé ver je afstand moet houden en welke vrijheden je kan/mag verwachten. (Open categorie A1/A2/A3). Je kan het simuleren met onze Wetgevingswizard via https://www.fdr1.be/wizard

    • #11514
      Yves Smolders
      Bijdrager

      Steven, ik denk dat we elkaar niet begrijpen.

      Ik ben op de hoogte van de wetgeving, C klasses & de open categorieën.

      Waar ik nu niet zeker van ben, zijn de toegangsvereisten voor VLL2 (zoals rond de vlieghaven van Deurne). Tot 2024 kan ik daar met een mini 2 vliegen, mits de correcte procedure te volgen – Echter dit:

      Using a direct remote identification system is mandatory, but for UAS operations performed in the “open” category with a UAS with a maximum take-off mass of less than 900g or in the “specific” category, it will be mandatory only as from 1/1/2024, except if the usage of a direct remote identification system is required in accordance with the Regulation (EU) 2019/947

      Using a geo-awareness system is mandatory, but for UAS operations performed in the “open” category with a UAS with a maximum take-off mass of less than 900g or in the “specific” category, it will be mandatory only as from1/1/2024, except if the usage of a geo-awareness system is required in accordance with the Regulation (EU) 2019/947

      Ik vermoed dat een DJI Mini 2 hier niet meer aan voldoet – dus kan ik niet meer in VLL2 vliegen met een mini 2?

      • #11517
        Steven
        Sleutelbeheerder

        Hoi Yves,

        Neen hoor, we bedoelen hetzelfde. Laat me op basis van jouw tekst hierboven even de uitleg geven.

        Er staat (weliswaar in ongelukkig Engels):
        1) Ten allen tijde is remote ID verplicht, maar voor de Specific class onder 900gr (niet voor ons van toepassing) of de Open Categorie is dit pas vanaf 1/1/2024, tenzij anders gespecificeerd qua Remote ID-dracht door de Droneregelgeving EU 2019/947.
        2) Je moet een geo-awareness hebben… (zelfde vervolg)

        Je kijkt naar de EU-droneregelgeving voor 2024 voor je Mini 2: (zie resultaat op https://www.fdr1.be/tools/wetgevingswizard/stap-1/stap-2-leg/legacy-type-0/ )
        Daarin staat te lezen dat je Mini 2, wegens <250 gram, volgens de EU 2019/947 niét over Remote ID dient te beschikken volgens de wet. (Meer hierover op https://www.fdr1.be/remote-id-wat-hoe-wanneer/ )

        Dus jouw situatie wordt:
        1) Ik heb geen Remote ID nodig en dit is correct.
        2) Mijn drone (DJI Mini 2) is geo-aware (ja, want bv. in bepaalde zones (vb. VLL0)) gaat die weigeren op te stijgen, je kan bij DJI Unlocken, enz.)

        Resultaat wat ik zei: je mag in VLL2, in de Open Categorie A1, met jouw DJI Mini 2 vliegen, conform de toegangsvoorwaarden bij actieve (rode) zone en na geldige aanvraag. Let wel: de uitbater MAG 'waar nodig' remote ID als extra vereisen, en dat is net waarover men debatteert. (Zie https://www.fdr1.be/wet voor de uitleg)

    • #11523
      Yves Smolders
      Bijdrager

      Bedankt voor je uitleg, Steven.

      Die engelse tekst is inderdaad wel erg voor verschillende interpretaties vatbaar.

      Ik lees dat echt als “From 2024″…”except if… is required”, wat voor mij aanvoelt als, ’t is niet verplicht tot 2024 behalve als de wet het anders voorschrijft en het NU al moet – en na 2024 iedereen. In jouw interpretatie is het inderdaad comform A1/C0 en maakt het niet uit.

      Laat me een support ticketje inschieten bij Skeyes.

      Yves

    • #11643
      Eric Herckens
      Bijdrager

      Is het geweten of DJI via een update Remote ID zal voorzien?

    • #11644
      Eric Herckens
      Bijdrager

      Is het geweten of DJI via een update Remote ID zal voorzien voor de mini 3 Pro?

    • #11649
      Steven
      Sleutelbeheerder

      In de recentste Mini’s (3 pro & 4 pro) zit inderdaad (o.w.v. USA die wél Remote ID vereist) al hardware-matig ingebakken, zo vernemen we.

      DJI zal “waarschijnlijk” wel de EU-vereisten volgen als deze aanpassen, maar er is nog geen communicatie hierover geweest tot nu toe.

    • #11689
      Andy Vermote
      Bijdrager

      Hallo allen,

      Ik heb me net een Air 3 aangeschaft en wil dus mijn exploitant nummer ingeven in men RC 2 controller. Maar het lijkt er op dat het nummer niet voldoet aan de lengte of vereiste om dit in te geven. Zijn er nog mensen die hier problemen mee hebben?

      Mijn exploitant nummer begint met de BELxxxxxxxxxxxxx met 13 karakters na de BEL.

      Alvast bedankt.

    • #11690
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Heel eenvoudig;

      In het veld geef je de 13 in, met het streepje, MET de 3 controlecijfers na het streepje. Ze verdwijnen nadien wel, maar bij ingave alles ingeven. Dit “langere” nummer vind je ook in de de drones-cockpit terug waar je registreerde.

    • #11691
      Andy Vermote
      Bijdrager

      Dag,

      Ja maar zo eenvoudig is het niet. Mijn nummer bestaat dus zoals ik al zei uit BEL met 13 karakters erna. Dus geen 13 karakters en ook geen streep met 3 controlecijfers erna.

      Hoe ziet jullie exploitantnummer er dan wel uit?

    • #11692
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Hoi Andy,

      Jawel, je nummer bestaat uit BEL… met 13 cijfers en een controledeel. Bekijk echter je VOLLEDIGE exploitantennummer eens in de Drones-cockpit waar je je registreerde. Daar staat een langer nummer (met streepje). Dat is wat je nodig hebt.

      Meld je aan zoals gekend (zie ook https://www.fdr1.be/les-24-je-registreren-als-dronepiloot-uas-operator/ ) voor dat daar te controleren (en de PDF eens te downloaden die je exploitantennummer bevat)

    • #11693
      Paul Vandenbucke
      Bijdrager

      @Andy: als je gaat inloggen op https://es.mobilit.fgov.be/drones/home en naar je gegevens gaat, zie je daar je volledige nummer met het minteken en de drie extra characters.
      Om één of andere reden had ik deze postfix vroeger ook nog nooit gezien.

      Als je de pdf download staan die drie laatste charcters er inderdaad niet bij (bij mij toch).

    • #11694
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Nog even meegeven voor alle eenvoud dat de wetgeving vanaf 2024 nu al mooi online staat op https://www.fdr1.be/wet en je een kort overzicht kan nalezen op https://www.fdr1.be/mag-ik-in-2024-nog-vliegen-met-mijn-drone-wat-verandert-er-aan-de-europese-droneregelgeving/

    • #11695
      Andy Vermote
      Bijdrager

      Dag Steven,

      Ik heb het eindelijk gevonden. Het staat onder Fullstring in je account op de fgov website.

      Deze avond maar eens testen of het werkt.

      Bedankt.

    • #11810
      Eric Herckens
      Bijdrager

      Hallo Steven,

      op het forum onder het onderwerp Remote ID system en geo-awareness is er reeds een discussie geweest aangaande remote ID.
      Nu blijkt dat in de VLL1 en VLL2 een mini 3 Pro toch remote ID moet bezitten vanaf 01/01/24.

      In het laatste bericht van 25/06/2022 schreef u:
      ” Hoi Manu,

      – Je kan (mits geen rode zone) in 2024 nog mooi met je DJI Mini 3 Pro vliegen.
      – De uitleg (met verwijzingen naar de wettekst (!)) waarom een DJI Mini 3 Pro géén Remote ID moet hebben, vind je op https://www.fdr1.be/remote-id-wat-hoe-wanneer/
      – een DJI Mini 3 Pro KAN, indien nodig Remote ID uitzenden, mits DJI dit enabled. Dit is bijv. al het geval in the USA, waar dit wél een verplichting is volgens de FAA.

      Wees gerust, we zitten er ook bovenop”.

      Ikzelf heb recent ook al een mail gedaan naar DJI ivm dit onderwerp met de vraag waarom ze zoals in America, met een firmware aanpassing geen remote ID voorzien voor de Mini 3 Pro. Nog steeds geen nuttig antwoord gehad.

      Aangezien het heel vlug 01/01/24 is, hoop ik dat er meer nieuws is.

      Grtjs,
      Eric

    • #11811
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Beste Eric,

      Alle info over Remote ID in VLL2 vind je in dit artikel: https://www.fdr1.be/remote-id-en-belgie-nederland-is-er-tegenspraak-voor-legacy-drones/ – Dit artikel past zich aan naargelang de info ons bereikt.

      De vraag waarom DJI inderdaad de (voor zover wij kunnen zeggen) aanwezige Remote ID in DJI Mini 3 Pro en DJI Mini 4 Pro niet aanzet voor zijn gebruikers in de EU (zoals in de USA), is ons een raadsel, maar mogelijk wachten ze met deze update op 2024.

      Maak je geen zorgen, DGLV (en DJI?) zal wel met duidelijkheid over de brug komen.

Weergave van 21 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.