Home › Forums › A1/A3-certificaat › Wat mag je nu eigenlijk met een A1/A3 certificaat?
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 1 week, 3 dagen geleden door Karl Seghers.
-
AuteurBerichten
-
-
17/09/2022 om 18:39 #8745Ronny StobbaertsBijdrager
Hallo,
Vorige week mijn A1/A3 certificaat behaald dankzij de tips van dit forum hier, waarvoor dank!
Maar ondanks dat ik het nu in handen heb, is het me niet duidelijk wat er nu wel en niet mag… Nog een geluk dat ik die vraag niet op het examen kreeg 😉
Bij Open A3 staan de klassen C0 en C1, bij Open A2 staat enkel klasse C2, en bij Open A3 staan dan weer de klassen C2, C3 en C4. Wat voor zin heeft het dan voor een A2 brevet te gaan als die ook bij Open A3 vermeld wordt? Ik lees allerhande op internet maar nergens is het duidelijk wat er nu exact mag met een A1/A3 of wat je meer mag met een A2 of hoe het nu zit met die A’s en die klassen.Misschien kan iemand op dit forum dit eens overzichtelijk uitleggen? Alvast bedankt!
Groeten,
Ronny
-
17/09/2022 om 20:26 #8752StevenSleutelbeheerder
Hoi Ronny,
CO en C1 betekenen (op dit moment) nog niets: er bestaan immers nog geen drones met een C-label. De 1e wordt de Mavic 3 die C1 zal gaan ontvangen einde 2022.
– De algemene wetgeving en dus ook wat je mag in A1 en A3 met je certificaat, vind je terug in de tabelletjes op https://www.fdr1.be/wet – bestudeer deze al eens voor een globaal overzicht.
– Voor elke drone kan je simuleren wat je mag en wat je moet via onze wizard op https://www.fdr1.be/wizard – lekker handig!Daar staat de uitleg 2x in mensentaal.
Succes & fijn vliegen!
-
17/09/2022 om 21:12 #8763Ronny StobbaertsBijdrager
Dag Steven,
Bedankt voor de snelle reply! Ik zal het eens grondig doornemen en dan weet ik tenminste zelf waar ik aan toe ben 🙂
Het vliegen zal momenteel even moeten wachten tot het weer wat minder nat is, maar dan genieten we er daarna des te meer van!Groeten,
Ronny
-
15/11/2022 om 14:27 #9038Danny LongevilleBijdrager
Vraagje,
ik denk na over de nieuwe mavic 3 Classic, waarbij natuurlijk het C1 certificaat van belang is. Echter, ik merk (vooral op UK sites) dat dit niet geldig zou zijn in de open A1 klasse vanaf bepaalde datum. Kan dit ‘overwaaien’ vanuit UK naar vasteland Europa ? Ook in US wordt het telkens maar strenger.Is het nog raadzaam dezer dagen om een mavic te kopen, ook al heeft die nu het C1 label ?
mvg,
Danny-
15/11/2022 om 15:53 #9041StevenSleutelbeheerder
Beste Danny,
UK-sites zijn niet de referentie. Immers, door BRExit is UK niet meer “Europa”, en sturen ze ook een eigen koers in dronewetgeving naar 2026 toe.
De Europese Wetgeving is zoals ze nu is, en zal nog verdere evoluties kennen (die niemand nog weet naar 2025 e.v., onder andere voor remote ID en U-Space (meer op de site)), maar je C1 mag je vrij gerust al in zijn.
De wetgeving, van toepassing op de Mavic Classic met C1 is hier te vinden (na simulatie met onze wizard): https://www.fdr1.be/tools/wetgevingswizard/stap-1/stap-2-cx/c1/
Alles over de DJI Mavic Classic: https://www.fdr1.be/dji-mavic-3-classic-veel-prosumer-drone-voor-beschaafde-prijs/
-
-
18/03/2024 om 13:52 #12554Karl SeghersBijdrager
Graag open ik deze vraag opnieuw nu het duidelijk is wat de verschillende klassen zijn.
Bijvoorbeeld, voor een drone van minder dan 900 gram kan je in A1 en A3 vliegen, maar, in A3 zijn er meer beperkingen, zo moet je afstand houden van bevolkte gebieden, handels en industrie of recreatie zones (150 meter) en een veilige horizontale afstand van 30m van personen en de 1:1 regel respecteren.
In A1 zijn er deze beperkingen niet.
Dus, waarom zou er iemand in A3 vliegen met een drone van minder dan 900 gram ?
Dank voor de verduidelijking. Karl
-
18/03/2024 om 17:46 #12562StevenSleutelbeheerder
Karl, ik raad je even aan nogmaals https://www.fdr1.be/wet na te lezen, en vooral de tabelletjes.
Specifiek voor de sub-900 gram drones (en >249 gram) is er een verschil tussen “legacy drone” en C1-gelabelde drones. Bekijk het maar eens rustig. Het is niet een “keuze”, het is “moeten”.Samengevat kan je ook eens kijken naar https://www.fdr1.be/les-62-help-het-is-2024-wat-met-die-cx-labels-wat-in-mijn-situatie/ voor een meer tekstuele uitleg.
-
-
18/03/2024 om 18:15 #12564Karl SeghersBijdrager
Bedankt Steven,
Inderdaad, de tabel op de fdr1 site is duidelijk in die zin dat je met een C1 drone in de open categorie A1 een aantal dingen mag.
Mijn verwarring komt echter van het feit dat dezelfde C1 drone ook in Categorie A3 is opgelijst.
https://mobilit.belgium.be/nl/luchtvaart/vliegen-met/drones-uas/categorie-open
En daar zijn er een heleboel beperkingen.
Dus, is het nu C1 in A1 of C1 in A3 of beiden ? Bedankt.
-
18/03/2024 om 20:45 #12565StevenSleutelbeheerder
En dat is de reden waarom de politiemensen onze pagina https://www.fdr1.be/wet zo appreciëren: duidelijker uitgelegd 😉
Om op je vraag te antwoorden:
– een piloot met een vliegbewijs A1/A3 mag met zijn C1-drone in Open Categorie A1 vliegen;
– bezit deze piloot géén nodige bewijzen, dan vliegt diezelfde piloot met zijn C1-drone in de Open Categorie A3.Voila 🙂
Veilig vliegen & veel plezier!
-
-
18/03/2024 om 21:44 #12568Karl SeghersBijdrager
bedankt!!!! Karl
-
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.