Start! Stap-voor-stap gids voor drone newbies

Pas een nieuwe drone gekocht, en hoe moet het nu verder? Welke stappen moet ik nemen om direct veel plezier te hebben van mijn drone, én zo weinig mogelijk te crashen? We zetten alle stappen eens op een rijtje voor de nieuwe drone-bezitter. Het lijkt overweldigend, maar dit valt reuze mee! 

Met een drone één keer vliegen, is niet moeilijk. Ermee de volgende keer nog mee kunnen vliegen, is een heel ander paar mouwen. Daarom is het goed van te beseffen dat je als dronebezitter, net zoals een fietser éérst moet op privéterrein léren fietsen, de wegcode of in ons geval de dronewetgeving leren kennen en vooral: heel veel moet oefenen. “Direct al die mooie filmpjes vanop het internet beginnen imiteren”, is geen goed idee. We geven je een handig stappenplan, die jou & je drone een maximale kans geven om succesvol dronepiloot te worden.

Eerste stappen

  • Je kocht een drone, dan wil je zo snel mogelijk alles unboxen en direct vliegen. Neen. Hou even die reflex achterwege. Eventjes, vooral de 1e keer, stap per stap. Voor we ook beginnen: nooit eens “een snel testvluchtje binnen”. NOOIT doen. Waarom? Leggen we dadelijk wel uit.
  • Pak alles uit de verpakking. Bekijk het grondig en check of alles meegeleverd is. Kijk ook wat waar in past voor vervoer.
  • Lees de handleiding. Ja, “trotse mannen” willen dat niet, maar hier moét het. Je kan niet zeggen dat je al veel ervaring hebt met een drone, en als je het al wel hebt, het kan nét dat ietsje anders zijn bij dit nieuwe type. Een gimbalbeschermer niet weghalen bijvoorbeeld voor de vlucht kan een deels kapotte drone opleveren, en dan vloek je wel eens een paar keer op je pas nieuwe (nu defecte) drone…
  • Laad de batterij/alle batterijen de 1e keer volledig op, ook die van een eventuele remote controller voor eender welke “test”.
  • Terwijl die batterijen opladen, lees de wetgeving, van toepassing op drones. Zie dat je deze kent. Het is het equivalent van het verkeersreglement, enkel dat je hier 3 dimensies hebt, in plaats van ‘maar 2’. Hoogte is hier van levensbelang.
  • Terug naar de handleiding. Doe alle updates (van toestel en controller) die nodig zijn volgens de beschreven procedure. De laatste versies zijn immers bij een drone van levensbelang. Updates enkel doen met een volle batterij (!).
  • Download de nodige stuursoftware naar je telefoon. Elke drone heeft zijn specifieke vlieg-applicatie. Handig is ook als je telefoon over 4G Data beschikt als je straks naar buiten gaat. Kan je ter plekke nog dingen eventueel downloaden.
  • Kijk even snel over de drone of alles vast zit. Losse schroefjes kan je missen als de pest. Ook misschien nog een SD-kaartje installeren in sommige drones? (Kijk in dat geval na welk type met welke schrijfsnelheid)
  • Download een app voor weer & windsnelheid af te lezen. Dronevliegen met windstoten boven 30 km/u is gevaarlijk om je drone kwijt te raken. We raden zelf UAV Forecast aan. Werkt goed. Zet alle instellingen in eenheden die je begrijpt (km/u, °C,…) Qua wind op grondniveau is onze ideale limiet 30 km/u trouwens.
  • Maak jezelf vertrouwd met hoe een drone werkt. Neem even in onze Drone School “Les 2” door, die helpt je snel vooruit.
  • Volg de wetgeving precies. We maakten een handig startportaal op https://www.fdr1.be/startportaal waar je alles voor een nieuwe drone kan opsnorren. Je zal jezelf moeten registreren als dronepiloot, vertrouwd moeten worden met gebruik van Droneguide en eventueel moeten leren een vlucht aanvragen. Voor zwaardere drones moet je mogelijk nog wat online/offline examens doen.

De dronewetgeving volgen is écht een must. Je deelt immers een luchtruim met grote vliegtuigen die mensen vervoeren, en je wil niet iemand de dood injagen. Je kan ook de cowboy uithangen, maar dan zal de wetgever snel al onze nieuw verworven vrijheden afpakken, zoals al in Duitsland o.a. het geval is. 

Naar buiten

  • Klaar met updates & laden? Dan kan je naar buiten voor een eerste testvlucht, maar overloop eerst de preflight checklist, we schreven ‘m neer in de Drone School onder “les 13: preflight checklist” voor je gebruiksgemak. Nu lijkt dat allemaal veel, maar dit wordt je 2e natuur eens je dit regelmatig doet. Druk de preflight checklist af, handig om mee te nemen.
  • Kijk of je een lanceerplatform hebt voor je drone. Nog niet gekocht? Neem een groot stuk vlak karton mee. Stof is dé vijand van elke drone. (En obstakels ook natuurlijk) – Stijg enkel van dàt platform op.
  • Je smartphone is jouw scherm tot de ogen van de drone. Zet het geluid aan, zo hoor je alle waarschuwingen, en zet de schermhelderheid maximaal. Zien en horen is overleven. Scherm niet helder genoeg of smartphone slecht reagerend? Overweeg een nieuwe smartphone aan te schaffen.
  • Op de locatie zal de vliegsoftware je waarschijnlijk mogelijk vragen om de IMU te calibreren. Zo zal je wat moeten bewegen met de drone om verschillende dingen, waaronder het kompas, te calibreren. Als je die melding krijgt, best doen voor de vlucht. Info in de app meestal en in de handleiding.
  • Zorg voor een veilige, voldoende open ruimte buiten zonder obstakels. Een groot grasveld met een 20 meter aan elke kant is ideaal. Je drone kan immers uitwijken.

Best nooit binnen!

Stijg nooit binnen (als beginnend piloot) op voor “een testvluchtje”. De ideale manier om snel je drone stuk te maken, vooral als je drone GPS nodig heeft. Je kent immers je drone nog niet goed en je drone kan zich moeilijker (puur op basis van sensors) moeilijker stabiliseren. Best dus buiten vliegen de 1e keer, bij geen wind en in volle daglicht: ideale omstandigheden voor je drone met veel satellieten in zicht, ideaal licht en voor jou heel veel plaats.



  • Doe basisoefeningen: opstijgen, wat voorzichtig traag rondvliegen, probeer. We lijsten een paar basisbewegingen alvast op in “Les 6: basisbewegingen & draaien” van Drone School.
  • Hou je drone altijd in het oog, nooit vliegen op schermpje (dus vlieg met VLOS, verplicht in Europa).
  • Blijf deze keer met je drone onder de 5 meter, bij voorkeur op ooghoogte. Zo blijf je in controle de 1e keer.
  • Vlieg ook niet te laag: onder de meter is niet veilig omdat je drone de grond moet kunnen zien voor stabilisatiedoeleinden.

Handige tip

Neem alles op. Zo kan je nadien nakijken wat je juist en fout deed. Ook handig bij een crash om even op de doorgestuurde video in je app te gaan kijken wat de laatste herkenningspunten waren in de omgeving!

Nog meer tips? Lees ze na in onze “Les 15: tips van professionelen”



Zo, enkele eerste stappen om je voor de 1e maal je DJI Tello, DJI Mavic Mini, DJI Mini 2 & DJI Mini 3 (Pro) (of een andere recreatieve drone) veilig in de lucht te krijgen. Ik wens je alvast veel plezier!

Tevreden met de info op deze site?

Fijn! Veel droneplezier! Wist je dat je gratis lid kan worden van FDR1 en zo toegang kan krijgen tot extra verborgen & handige informatie?

Kom bij de leukste drone-familie van België!

Meer weten over lid worden